  • 11. Data: 2011-11-14 07:59:25
    Temat: Re: ksztalty pikseli i rozdzielczosci
    Od: " " <f...@g...pl>

    Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał(a):

    > Tak trudno pójść do marketu i przejść się koło etykietek?
    > Odwrotnie niż w kineskopach, rzeczywista maksymalna (nie emulowana-
    > ciągle to dość rzadkie, częściej na rzutnikach) jest zarazem optymalną i
    > tym się chwalą.
    >
    > Jak kolega z pixelami ma problem, czarno widzę powstanie tych wszystkich
    > najszybszych na świecie gier.

    nic takiego nie powiedzialem, poki co sporo grzebania mnie czeka by
    napisac cokolwiek, raczej staralbym sie napisac gre 'w pewnym sensie'
    interesujacą i taką ktora daje 'odpoczac' - bardziej tu chodzi o
    zrozumienie niz o szybkosc

  • 12. Data: 2011-11-14 08:11:39
    Od: " " <f...@g...pl>

    lolo <n...@n...com> napisał(a):

    > można spokojnie założyć, że zwykłe bańki są już w mniejszości, co
    > zresztą widać po statystycznych rozmiarach:
    >
    > Rozdzielczości
    > Lp Nazwa Odsłony (%) Trend (p.p.)
    > 1 1280x800 17.83 + 0.44
    > 2 1024x768 16.74 - 0.34
    > 3 1366x768 15.88 + 0.55
    > 4 1280x1024 12.48 - 0.63
    > 5 1440x900 6.87 - 0.06
    >
    > Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 31.10.2011 - 06.11.2011

    to by byc moze potwierzalo jedno z moich zalozen, ze
    w wiekszosci obecnie uzywane rozdzaialki to sa posrenie
    pomiedzy 1024x768 a wiekszymi jak 1600x1200 (bo to powyzej
    wszystko mw w okolicach 1300x900)

    nie potwierdza sie jednak zalozenie o jakiejs standardowej
    rozdzialce, (pasowaloby 1280x960 ale jak widac nie wystepuje
    w sposob szczegolny),

    a co do tych formatow 4:3 5:4 16:9 16:10 mozna cos
    powiedziec o popularnosci? - dziwne ze wybil ten 5:4
    jeszcze bardziej pionowy niz stary 4:3 - czym to jest
    spowodowane? kiedys byl gloszony 16:9 o ile pamietam
    a tymczasem pojawil sie jeszcze ten 16:10 ...

  • 13. Data: 2011-11-14 09:36:24
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    <f...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > rozdzielczosci obrazu na monitorach np takie
    > w ktorych ratio wynosi blisko 1:1 (np 1280 x 1024)
    > ale tez i takie w ktorych to wynosci 3:1 (np
    > 3840 x 1080) -
    > z tego by wynikalo ze ksztalt pikseli sie raczej znaczaco
    > zmienia (ew z wymienionymi faktami cos jest nie tak)
    >
    > Jesli ja np wyswietlam bitmape w okienku to jest to zwykle
    > mapowanie piksela z bitmapy na piksel z monitora, (nie kojarze
    > nawet czy w starych rozdzielczosciach np 640x480 800x600
    > 1024x768 te piksele sa kwadratowe (??)) czy nie znaczy to ze
    > na innych rozdzielczoscicach takie wyswietlanie bedzie

    Hmmmm bdzie ale nie z tego powodu o ktorym piszesz. Bedzie znieksztalcone
    za kazdym razem gdy cos narysujesz na full-screen dla 800-600, a ktos
    to obejrzy przeskalowane np. do 1600-900.

  • 14. Data: 2011-11-14 09:56:30
    Od: lolo <n...@n...com>

> [...]
    > napisac cokolwiek, raczej staralbym sie napisac gre 'w pewnym sensie'
    > interesujacą i taką ktora daje 'odpoczac' - bardziej tu chodzi o

    ZTCP system obsługuje rysowanie z użyciem aspect-ratio, podaje też odp.
    dane do odczytu choć niestety często zupełnie nieadekwatne do
    rzeczywistości - wyliczone z rozdzielczości i dpi/lpi a nie pobrane ze
    sterownika

    w grach zazwyczaj samodzielnie określało się rozdzielczość a skoro tak
    to można też podawać/dawać do wyboru "ręcznego" ratio lub wbudować
    mechanizm kalibracji jeśli w ogóle jest potrzebna korekta większa niż z
    danych systemowych - różnica może być ledwo kilkuprocentowa

  • 15. Data: 2011-11-14 10:06:56
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2011-11-14 09:11, f...@g...pl pisze:
    > nie potwierdza sie jednak zalozenie o jakiejs standardowej
    > rozdzialce, (pasowaloby 1280x960 ale jak widac nie wystepuje
    > w sposob szczegolny),

    Ja używałem 1280x960 właśnie z powodu aspektu. Na CRT zdarzały się
    odstępstwa (640x400, 1280x1024), ale jak koledzy piszą, na LCD z
    przyczyn technicznych natywny aspekt to 1:1. Przy 1280x1024 zauważ, że
    LCD ma proporcje 4:5, a nie 3:4.

    artur

  • 16. Data: 2011-11-14 10:12:15
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2011-11-13 23:39, TomWi pisze:
    > w laptopach nie wiem czemu kroluje 1366x768

    Zgodność z TV. Osobiście wolałem 16:10, filmów i tak nie oglądam.

    artur

  • 17. Data: 2011-11-14 21:37:32
    Od: TomWi <u...@o...pl>

    W dniu 2011-11-14 11:12, Artur Muszyński pisze:

    > Zgodność z TV. Osobiście wolałem 16:10, filmów i tak nie oglądam.
    >
    > artur

    Moglbys rozwinac o jaka tu zgodnosc chodzi?
    720p to 1280x720, pal to 625 linii, ntsc jeszcze mniej.

    [OT]
    w komorkach typowa rozdzielczosc teraz to 800x480. lepsze, nowe modele
    maja 1280x800 przy ~5"... czemu tak trudno o laptopa 12-15" z
    rozdzielczoscia chociaz 1600x900.. tylko prosze bez komentarzy 'nikt z
    lupa na to patrzyl nie bedzie'

  • 18. Data: 2011-11-15 06:44:57
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 14 Nov 2011 22:37:32 +0100, TomWi <u...@o...pl> wrote:

> [...]
    >maja 1280x800 przy ~5"... czemu tak trudno o laptopa 12-15" z
    >rozdzielczoscia chociaz 1600x900.. tylko prosze bez komentarzy 'nikt z

    Producenci laptopów są za małym klientem aby wymusić niską cenę za
    nietypowe (czyli nie HDTV) rozdzielczości, a pod drugie i tak tną
    koszty. Poszukaj sobie na grupie o fotografii czemu IBM/Lenovo
    skończył dawać przyzwoite ekrany dawno temu. Typowe komputerowe
    rozdzielczości, i to jeszcze z matrycą lepszą niż TN to tylko w
    stacjonarnych, droższych monitorach (głównie Eizo, Nec i jakieś
    odpryski u Della itp.)

    Co do wysokich rozdzielczości. W poprzednim laptopie tak miałem i mam
    tak w stacjonarnym monitorze 22cale 1920x1200 i w 3/4 czynności to
    przeszkadza, bo elementy na monitorze są małe, do zastosowań
    graficznych czy czytania to bomba.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 19. Data: 2011-11-15 07:16:10
    Temat: Re: rozdzielczosci
    Od: " " <f...@g...pl>

    > 1920 x 1200

    musialby byc duzy monitor - przy takim dpi jak ja mam a ja
    mam okolo 1.5 pixela na milimetr (bardzo niskie ok 40 ale
    odpowiada mi bo siedze 1.5 metra od monitora a odsunalbym dalej
    tylko stol sie konczy) - taka rozdzialka jak powyzej dawalaby
    1.3 metra x 0.8 metra

  • 20. Data: 2011-11-15 07:47:29

    a nie, zmierzylem linijka i okazuje sie ze mam
    mw 2 piksele na milimetr, np ten kwadrat

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pixels_per_inch

    ma u mnie dokladnie 10 cm w pionie i 9.5 cm
    w poziomie (cholera jasna, * mam splaszczony obraz
    w poziomie - a szkoda latwo by sie przeliczalo 100pix
    = dokladnie 5 cm )

    * zeby sparafrazowac hiphopowca luca