-
11. Data: 2011-11-14 07:59:25
Temat: Re: ksztalty pikseli i rozdzielczosci
Od: " " <f...@g...pl>
Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał(a):
> W dniu 2011-11-13 18:52, f...@g...pl pisze:
>
> > nie kojarzysz jakie sa te rozdzielczosci najpopularniejsze
> > wsrod lcd (glownie tych najpopularniejszych)?
>
> Tak trudno pójść do marketu i przejść się koło etykietek?
> Odwrotnie niż w kineskopach, rzeczywista maksymalna (nie emulowana-
> ciągle to dość rzadkie, częściej na rzutnikach) jest zarazem optymalną i
> tym się chwalą.
>
> Jak kolega z pixelami ma problem, czarno widzę powstanie tych wszystkich
> najszybszych na świecie gier.
>
nic takiego nie powiedzialem, poki co sporo grzebania mnie czeka by
napisac cokolwiek, raczej staralbym sie napisac gre 'w pewnym sensie'
interesujacą i taką ktora daje 'odpoczac' - bardziej tu chodzi o
zrozumienie niz o szybkosc
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
12. Data: 2011-11-14 08:11:39
Temat: Re: ksztalty pikseli i rozdzielczosci
Od: " " <f...@g...pl>
lolo <n...@n...com> napisał(a):
> >> nie kojarzysz jakie sa te rozdzielczosci najpopularniejsze
> >> wsrod lcd (glownie tych najpopularniejszych)?
> >
> > Tak trudno pójść do marketu i przejść się koło etykietek?
> > Odwrotnie niż w kineskopach, rzeczywista maksymalna (nie emulowana-
> > ciągle to dość rzadkie, częściej na rzutnikach) jest zarazem optymalną i
> > tym się chwalą.
>
> można spokojnie założyć, że zwykłe bańki są już w mniejszości, co
> zresztą widać po statystycznych rozmiarach:
>
> Rozdzielczości
> Lp Nazwa Odsłony (%) Trend (p.p.)
> 1 1280x800 17.83 + 0.44
> 2 1024x768 16.74 - 0.34
> 3 1366x768 15.88 + 0.55
> 4 1280x1024 12.48 - 0.63
> 5 1440x900 6.87 - 0.06
>
> Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 31.10.2011 - 06.11.2011
to by byc moze potwierzalo jedno z moich zalozen, ze
w wiekszosci obecnie uzywane rozdzaialki to sa posrenie
pomiedzy 1024x768 a wiekszymi jak 1600x1200 (bo to powyzej
wszystko mw w okolicach 1300x900)
nie potwierdza sie jednak zalozenie o jakiejs standardowej
rozdzialce, (pasowaloby 1280x960 ale jak widac nie wystepuje
w sposob szczegolny),
a co do tych formatow 4:3 5:4 16:9 16:10 mozna cos
powiedziec o popularnosci? - dziwne ze wybil ten 5:4
jeszcze bardziej pionowy niz stary 4:3 - czym to jest
spowodowane? kiedys byl gloszony 16:9 o ile pamietam
a tymczasem pojawil sie jeszcze ten 16:10 ...
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
13. Data: 2011-11-14 09:36:24
Temat: Re: ksztalty pikseli i rozdzielczosci
Od: " M.M." <m...@g...pl>
<f...@g...pl> napisał(a):
> z tego co sie orientuje w uzyciu sa bardzo rozne
> rozdzielczosci obrazu na monitorach np takie
> w ktorych ratio wynosi blisko 1:1 (np 1280 x 1024)
> ale tez i takie w ktorych to wynosci 3:1 (np
> 3840 x 1080) -
> z tego by wynikalo ze ksztalt pikseli sie raczej znaczaco
> zmienia (ew z wymienionymi faktami cos jest nie tak)
>
> Jesli ja np wyswietlam bitmape w okienku to jest to zwykle
> mapowanie piksela z bitmapy na piksel z monitora, (nie kojarze
> nawet czy w starych rozdzielczosciach np 640x480 800x600
> 1024x768 te piksele sa kwadratowe (??)) czy nie znaczy to ze
> na innych rozdzielczoscicach takie wyswietlanie bedzie
> powaznie zniksztalcone ??
Hmmmm bdzie ale nie z tego powodu o ktorym piszesz. Bedzie znieksztalcone
za kazdym razem gdy cos narysujesz na full-screen dla 800-600, a ktos
to obejrzy przeskalowane np. do 1600-900.
Pozdrawiam
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
14. Data: 2011-11-14 09:56:30
Temat: Re: ksztalty pikseli i rozdzielczosci
Od: lolo <n...@n...com>
> nic takiego nie powiedzialem, poki co sporo grzebania mnie czeka by
> napisac cokolwiek, raczej staralbym sie napisac gre 'w pewnym sensie'
> interesujacą i taką ktora daje 'odpoczac' - bardziej tu chodzi o
> zrozumienie niz o szybkosc
ZTCP system obsługuje rysowanie z użyciem aspect-ratio, podaje też odp.
dane do odczytu choć niestety często zupełnie nieadekwatne do
rzeczywistości - wyliczone z rozdzielczości i dpi/lpi a nie pobrane ze
sterownika
w grach zazwyczaj samodzielnie określało się rozdzielczość a skoro tak
to można też podawać/dawać do wyboru "ręcznego" ratio lub wbudować
mechanizm kalibracji jeśli w ogóle jest potrzebna korekta większa niż z
danych systemowych - różnica może być ledwo kilkuprocentowa
-
15. Data: 2011-11-14 10:06:56
Temat: Re: ksztalty pikseli i rozdzielczosci
Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>
W dniu 2011-11-14 09:11, f...@g...pl pisze:
> nie potwierdza sie jednak zalozenie o jakiejs standardowej
> rozdzialce, (pasowaloby 1280x960 ale jak widac nie wystepuje
> w sposob szczegolny),
Ja używałem 1280x960 właśnie z powodu aspektu. Na CRT zdarzały się
odstępstwa (640x400, 1280x1024), ale jak koledzy piszą, na LCD z
przyczyn technicznych natywny aspekt to 1:1. Przy 1280x1024 zauważ, że
LCD ma proporcje 4:5, a nie 3:4.
artur
-
16. Data: 2011-11-14 10:12:15
Temat: Re: ksztalty pikseli i rozdzielczosci
Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>
W dniu 2011-11-13 23:39, TomWi pisze:
> w laptopach nie wiem czemu kroluje 1366x768
Zgodność z TV. Osobiście wolałem 16:10, filmów i tak nie oglądam.
artur
-
17. Data: 2011-11-14 21:37:32
Temat: Re: ksztalty pikseli i rozdzielczosci
Od: TomWi <u...@o...pl>
W dniu 2011-11-14 11:12, Artur Muszyński pisze:
> W dniu 2011-11-13 23:39, TomWi pisze:
>> w laptopach nie wiem czemu kroluje 1366x768
>
> Zgodność z TV. Osobiście wolałem 16:10, filmów i tak nie oglądam.
>
> artur
>
>
Moglbys rozwinac o jaka tu zgodnosc chodzi?
720p to 1280x720, pal to 625 linii, ntsc jeszcze mniej.
[OT]
w komorkach typowa rozdzielczosc teraz to 800x480. lepsze, nowe modele
maja 1280x800 przy ~5"... czemu tak trudno o laptopa 12-15" z
rozdzielczoscia chociaz 1600x900.. tylko prosze bez komentarzy 'nikt z
lupa na to patrzyl nie bedzie'
-
18. Data: 2011-11-15 06:44:57
Temat: Re: ksztalty pikseli i rozdzielczosci
Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>
On Mon, 14 Nov 2011 22:37:32 +0100, TomWi <u...@o...pl> wrote:
>Moglbys rozwinac o jaka tu zgodnosc chodzi?
>720p to 1280x720, pal to 625 linii, ntsc jeszcze mniej.
>
>[OT]
>w komorkach typowa rozdzielczosc teraz to 800x480. lepsze, nowe modele
>maja 1280x800 przy ~5"... czemu tak trudno o laptopa 12-15" z
>rozdzielczoscia chociaz 1600x900.. tylko prosze bez komentarzy 'nikt z
>lupa na to patrzyl nie bedzie'
Producenci laptopów są za małym klientem aby wymusić niską cenę za
nietypowe (czyli nie HDTV) rozdzielczości, a pod drugie i tak tną
koszty. Poszukaj sobie na grupie o fotografii czemu IBM/Lenovo
skończył dawać przyzwoite ekrany dawno temu. Typowe komputerowe
rozdzielczości, i to jeszcze z matrycą lepszą niż TN to tylko w
stacjonarnych, droższych monitorach (głównie Eizo, Nec i jakieś
odpryski u Della itp.)
Co do wysokich rozdzielczości. W poprzednim laptopie tak miałem i mam
tak w stacjonarnym monitorze 22cale 1920x1200 i w 3/4 czynności to
przeszkadza, bo elementy na monitorze są małe, do zastosowań
graficznych czy czytania to bomba.
--
Grzegorz Krukowski
-
19. Data: 2011-11-15 07:16:10
Temat: Re: rozdzielczosci
Od: " " <f...@g...pl>
> 1920 x 1200
musialby byc duzy monitor - przy takim dpi jak ja mam a ja
mam okolo 1.5 pixela na milimetr (bardzo niskie ok 40 ale
odpowiada mi bo siedze 1.5 metra od monitora a odsunalbym dalej
tylko stol sie konczy) - taka rozdzialka jak powyzej dawalaby
1.3 metra x 0.8 metra
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
20. Data: 2011-11-15 07:47:29
Temat: Re: rozdzielczosci
Od: " " <f...@g...pl>
a nie, zmierzylem linijka i okazuje sie ze mam
mw 2 piksele na milimetr, np ten kwadrat
http://en.wikipedia.org/wiki/Pixels_per_inch
ma u mnie dokladnie 10 cm w pionie i 9.5 cm
w poziomie (cholera jasna, * mam splaszczony obraz
w poziomie - a szkoda latwo by sie przeliczalo 100pix
= dokladnie 5 cm )
* zeby sparafrazowac hiphopowca luca
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/