  • 1. Data: 2011-11-13 10:42:37
    Temat: ksztalty pikseli i rozdzielczosci
    Od: " " <f...@g...pl>

    z tego co sie orientuje w uzyciu sa bardzo rozne
    rozdzielczosci obrazu na monitorach np takie
    w ktorych ratio wynosi blisko 1:1 (np 1280 x 1024)
    ale tez i takie w ktorych to wynosci 3:1 (np
    3840 x 1080) -
    z tego by wynikalo ze ksztalt pikseli sie raczej znaczaco
    zmienia (ew z wymienionymi faktami cos jest nie tak)

    Jesli ja np wyswietlam bitmape w okienku to jest to zwykle
    mapowanie piksela z bitmapy na piksel z monitora, (nie kojarze
    nawet czy w starych rozdzielczosciach np 640x480 800x600
    1024x768 te piksele sa kwadratowe (??)) czy nie znaczy to ze
    na innych rozdzielczoscicach takie wyswietlanie bedzie
    powaznie zniksztalcone ??

  • 2. Data: 2011-11-13 14:09:56
    Temat: Re: ksztalty pikseli i rozdzielczosci
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2011-11-13 11:42, f...@g...pl pisze:
> [...]
    > 1024x768 te piksele sa kwadratowe (??)) czy nie znaczy to ze
    > na innych rozdzielczoscicach takie wyswietlanie bedzie

    Miałbyś rację jeżeli proporcje monitory byłyby 1:1.
    A w podanych przypadkach masz 4:3 - 1280x1024,
    a 3840x1080 to 2 x 16:9,
    przeliczając na szybko wszędzie masz pixel o okolicach 1:1.
    Natomiast jeśli wyświetlisz rozdzielczość inną od natywnej dla danego
    monitora, czyli np. 800x600 w monitorze proporcji 16:9 to wiadomo że
    obraz będzie zniekształcony.

    Ale przecież to wie każde bardziej rozwinięta i myśląca osoba :/

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 3. Data: 2011-11-13 14:46:54
    Od: " " <f...@g...pl>

    Przemek O <p...@o...eu> napisał(a):

> [...]
    > obraz będzie zniekształcony.
    >
    > Ale przecież to wie każde bardziej rozwinięta i myśląca osoba :/

    to nie tyle zalezy od myslenia czy nie bycia niedorozwojem co od
    znajomosci tematu monitorow (sam mam starego crt'ka z ktorego
    jestem zadowolony daje poniekad bajeczny kolorowy obraz - prawie
    jak z amigi)

  • 4. Data: 2011-11-13 15:36:20
    Od: TomWi <u...@o...pl>

> [...]
    > 1024x768 te piksele sa kwadratowe (??)) czy nie znaczy to ze
    > na innych rozdzielczoscicach takie wyswietlanie bedzie

    W LCD stosowanych w monitorach watpie ze ktos spotka matryce z
    niekwadratowymi pikselami, chociaz gdyby sie takie cos znalazlo to sa na
    to sposoby w wyswietlaniu obrazu.
    Przyklad pikseli:
    amoled:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/N
    exus_one_screen_microscope.jpg

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/P
    ixel_geometry_01_Pengo.jpg

    ale to juz technologia matrycy.

    Co innego w CRT gdzie zmiana rozdzielczosci zmienia ksztalt piksela, bo
    mamy staly rozmiar ekranu a rozdzielczosc mozemy dowolnie (w zakresie
    regularcji) zmieniac. LCD, plazmy itp maja sztywna liczbe pikseli na
    matryce.

    Gdyby jednak ktos znalazl matryce LCD lub plazmowa z prostokatnym
    pikselem poprosze o model

  • 5. Data: 2011-11-13 17:52:06
    Od: " " <f...@g...pl>

    TomWi <u...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > matryce.
    >
    > Gdyby jednak ktos znalazl matryce LCD lub plazmowa z prostokatnym

    czyli jak rozumiem taki lcd obsluguje gdzies wylacznie ze dwie
    rozdzielczosci, swoja najwyzsza i z polowe tego?
    nie kojarzysz jakie sa te rozdzielczosci najpopularniejsze
    wsrod lcd (glownie tych najpopularniejszych)?

  • 6. Data: 2011-11-13 18:01:04
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-11-13 18:52, f...@g...pl pisze:

    > nie kojarzysz jakie sa te rozdzielczosci najpopularniejsze
    > wsrod lcd (glownie tych najpopularniejszych)?

    Tak trudno pójść do marketu i przejść się koło etykietek?
    Odwrotnie niż w kineskopach, rzeczywista maksymalna (nie emulowana-
    ciągle to dość rzadkie, częściej na rzutnikach) jest zarazem optymalną i
    tym się chwalą.

    Jak kolega z pixelami ma problem, czarno widzę powstanie tych wszystkich
    najszybszych na świecie gier.

  • 7. Data: 2011-11-13 19:47:02
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    f...@g...pl <f...@g...pl> napisał(a):
    > to nie tyle zalezy od myslenia czy nie bycia niedorozwojem co od
    > znajomosci tematu monitorow

    Od myślenia.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2011-11-13 20:44:00
    Od: lolo <n...@n...com>

> [...]
    > Odwrotnie niż w kineskopach, rzeczywista maksymalna (nie emulowana-
    > ciągle to dość rzadkie, częściej na rzutnikach) jest zarazem optymalną i

    można spokojnie założyć, że zwykłe bańki są już w mniejszości, co
    zresztą widać po statystycznych rozmiarach:

    Rozdzielczości
    Lp Nazwa Odsłony (%) Trend (p.p.)
    1 1280x800 17.83 + 0.44
    2 1024x768 16.74 - 0.34
    3 1366x768 15.88 + 0.55
    4 1280x1024 12.48 - 0.63
    5 1440x900 6.87 - 0.06

    Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 31.10.2011 - 06.11.2011

  • 9. Data: 2011-11-13 21:16:50
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2011-11-13 15:46, f...@g...pl pisze:

> [...]
    > znajomosci tematu monitorow (sam mam starego crt'ka z ktorego
    > jestem zadowolony daje poniekad bajeczny kolorowy obraz - prawie

    No i? Wtedy też były standardowe proporcje czyli 4:3 a rozdzielczości
    adekwatne do proporcji.

    To nie zależy od znajomości tematu monitorów, ale od elementarnej logiki
    i podstawowej matematyki :/

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 10. Data: 2011-11-13 22:39:50
    Od: TomWi <u...@o...pl>

> [...]
    > nie kojarzysz jakie sa te rozdzielczosci najpopularniejsze
    > wsrod lcd (glownie tych najpopularniejszych)?

    LCD obsluguje rozdzielczosc praktycznie dowolna, nie wieksza niz swoja
    maksymalna, jednak jest to skalowane bo LCD ma fizyczne piksele. Np jak
    matryca ma 1600 pikseli w poziomie i 900 w pionie to po ustawieniu
    rozdzielczosci 1100 x 600, to obsluzy to ale obraz bedzie przeskalowany
    tak by 1100 pikseli rozciagnac do 1600 i 600 rozciagnac do 900.
    a rozdzielczosci najpopularniejsze to ktos juz podal ze statystyk a w
    laptopach nie wiem czemu kroluje 1366x768 (praktycznie kazdy laptop w
    markietach ma matryce o takiej rozdzielczosci...)