  • 1. Data: 2013-02-16 12:31:17
    Temat: kondensator dostrojczy radiowy
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    może Ktoś wie, czy w takim starym radiowym kondensatorze którym dostrajało
    się stare radia, zbudowany jest z takich płytek... czy wsunięcie płytek
    powoduje zmniejszenie czy zwiększenie pojemności tego kondensatora?

  • 2. Data: 2013-02-16 12:46:53
    Temat: Re: kondensator dostrojczy radiowy
    Od: Przemek <r...@o...pl>

> [...]
    > dostrajało się stare radia, zbudowany jest z takich płytek... czy
    > wsunięcie płytek powoduje zmniejszenie czy zwiększenie pojemności tego

    Większa powierzchnia większa pojemność, proste.
    Przem

  • 3. Data: 2013-02-16 13:11:58
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:kfnqm3$c0f$1@node1.news.atman.pl...
    > może Ktoś wie, czy w takim starym radiowym kondensatorze którym dostrajało
    > się stare radia, zbudowany jest z takich płytek... czy wsunięcie płytek
    > powoduje zmniejszenie czy zwiększenie pojemności tego kondensatora?

    UGD...

  • 4. Data: 2013-02-16 13:15:52
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    a to d to co niby jest?

    skąd mam niby wiedzieć, może być zaróno równolegle jak i szeregowo, a może
    mieszanie...

  • 5. Data: 2013-02-16 13:38:20
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    identyfikator: 20040501 wrote:
> [...]
    > dostrajało się stare radia, zbudowany jest z takich płytek... czy
    > wsunięcie płytek powoduje zmniejszenie czy zwiększenie pojemności tego

    Właśnie wykazałeś się zerowym poziomem wiedzy teoretycznej.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 6. Data: 2013-02-16 13:44:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > skąd mam niby wiedzieć, może być zaróno równolegle jak i szeregowo, a
    > może mieszanie...

    A skąd my mamy wiedzieć jakie połączenie zastosowałeś w układzie,
    tudzież jak zrobiła to osoba projektująca konkretny odbiornik?

    W najprostszym, pojedynczym kondensatorze zmiennym masz dwa zestawy
    płytek - ruchomy i nieruchomy. Gdy jeden wsuwa się w drugi - pojemność
    kondensatora rośnie.

  • 7. Data: 2013-02-16 14:19:45
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Właśnie wykazałeś się zerowym poziomem wiedzy teoretycznej.

    Ja w klasie pierwszej ZSZ uważałem na elektrze i wiem, ze C=(epsilon*S)/d...
    (te epsilony są oczywiście trochę liczniejsze, ale to była podstawa, dla
    dalszych rozważań na lekcji...)
    Z tego wzoru łatwo wydedukować odpowiedź na pytanie...

  • 8. Data: 2013-02-16 14:23:22
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > W najprostszym, pojedynczym kondensatorze zmiennym masz dwa zestawy
    > płytek - ruchomy i nieruchomy. Gdy jeden wsuwa się w drugi - pojemność
    > kondensatora rośnie.

    Kondensator, to kondensator. Większa powierzchnia czynna, to większa
    pojemność. Jasne samo przez się...
    BTW. Zrobiłem kiedyś próbę - neonówka, w szereg kondensator zmienny z radia,
    to do gniazdka 220 (tyle wówczas było), pokręciłem ośką, dało się zauważyć
    bardzo słabe świecenie neonówki, zależne od tego, jak głęboko jedne płytki
    były schowne wśród drugich.

  • 9. Data: 2013-02-16 14:26:57
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    a skoro już, to ciekawostka:
    http://allegro.pl/elektronika-leksykon-kieszonkowy-w
    itold-wrotek-i3035039753.html

  • 10. Data: 2013-02-16 15:34:16
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 16.02.2013 14:26, identyfikator: 20040501 pisze:
    > a skoro już, to ciekawostka:
    > http://allegro.pl/elektronika-leksykon-kieszonkowy-w
    itold-wrotek-i3035039753.html

    Najsmutniejsze w tej aukcji jest to, że jeszcze tej książki nie kupiłeś :-(