  • Data: 2010-11-27 11:11:00
    Temat: Re: komputer pokladowy a rzeczywistosc
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Kalkulator może mieć nieprawidłowy odczyt aktualnej prędkości pojazdu.
    Nie sądzę.
    Mikrokontroler dokonuje odczytu bardzo prosto i dokładnie.
    Mierzy liczbę impulsów z wałka na wyjściu skrzyni biegów.
    Dodatkowo sumowany jest czas wtrysku.
    Ten z kolei jest odmierzany precyzyjnie przez ten sam komputer.
    Następnie komputer dzieli czas wtrysku przez liczbę impulsów ze skrzyni
    biegów w czasie np. 1 sekundy.
    Co sekundę dokonuje "odświeżenia" wskazań wyświetlacza.

    Z jazdy przy hamowaniu silnikiem wynika, że musiałby dzielić czas wtrysku =0
    przez liczbę impulsów ze skrzyni,
    w czasie np. 1 sekundy.
    co musi dawać 0.

    Jednak algorytm który przedstawiłem musi być zrealizowany przez programistę.
    Dużo zależy od jego umiejętności.
    Może się okazać, że ta metoda wnosi duże błędy pomiaru dla zużycia paliwa
    bliskiego zera.
    Objawiać by się to mogło skokami kolejnych wartości spalania wyświetlanych
    co 1 sekundę np. o 1 litr
    Można sobie poradzić z tym zmieniając algorytm na bardziej precyzyjny,
    dokonujący całkowania, prób itp.
    Nie chodzi tu więc o spalanie przy odcięciu paliwa, a o spalanie przy małym
    jego zużyciu.
    Więc praktycznie programista przyjmuje, że wskazania poniżej 3l/100 km będą
    wyświetlane jako:
    a) 0
    b) 1,9
    c) cokolwiek.

    Nie musicie się martwić, że komputer źle Wam oblicza zużycie, bo tak nie
    jest.
    Komputer oblicza zużycie bardzo dokładnie.
    Problem może wystąpić po montażu innych opon, jazdą z niewłaściwym
    ciśnieniem,
    bądź dużym zużyciem.
    Programista z pewnością dostaje pewne sugestie od producenta samochodu:
    np. algorytm ma wskazywać poprawnie spalanie dla opon o wysokości bieżnika 5
    mm.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar