  • 1. Data: 2011-03-17 13:39:50
    Temat: kłamanie o "bezwypadkowości" jest ok !
    Od: "Rysiek" <w...@g...pl>

    http://tinyurl.com/6zjckwy

    &#8222;Bezwypadkowe auto od pierwszego właściciela&#8221; czytamy w ogłoszeniu. Po
    kupnie
    okazuje się, że auto nosi oznaki napraw pokolizyjnych. Jednak sprzedający
    wcale nie rozminął się z prawdą. Dlaczego tak jest?

    Wydawałoby się, że uczciwość zobowiązuje. Czytając ogłoszenia o sprzedaży
    używanych aut, dzielimy je na dwie grupy: uszkodzone (te zwykle pomijamy,
    chyba że szukamy części) i bezwypadkowe. Od tych ostatnich spodziewamy się, że
    nikt nigdy nimi w nic nie uderzył. Oczywiście sprzedający zawsze może skłamać,
    jednak za niezgodność z umową kupujący może dochodzić swoich praw na drodze
    sądowej.

    Sprzedający skłamał... ale nie skłamał

    Okazuje się jednak, że jeśli kupimy auto opisane jako "bezwypadkowe", po czym
    okaże się, że brało udział w stłuczce i jeden z elementów jest niechlujnie
    poszpachlowany i polakierowany, to sprzedający wcale nie wprowadza nas nie
    okłamuje. Dlaczego?

    Otóż zgodnie z prawem o ruchu drogowym istnieje różnica pomiędzy definicją
    kolizji a wypadku. W skrócie, wypadek to kolizja z rannymi lub ofiarami
    śmiertelnymi. Jeśli auto brało udział w kolizji (czyli bez rannych lub ofiar
    śmiertelnych), to w zasadzie jest autem "bezwypadkowym". Mijaniem się z prawdą
    byłoby dopiero określenie go jako "bezkolizyjne".
    Powinniśmy szczególnie zwrócić na to uwagę oglądając lub kupując używane auto.
    Nawet przez telefon należy precyzyjnie dopytać, czy auto "bezwypadkowe" na
    pewno nie brało udziału w jakiejś poważniejszej stłuczce - nowoczesne auta są
    na tyle bezpieczne, że nawet poważna kolizja, która wywołała nawet szkodę
    całkowitą, nie spowodowała uszczerbku na zdrowiu.

  • 2. Data: 2011-03-17 13:49:13
    Temat: Re: kłamanie o "bezwypadkowości" jest ok !
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 17 Mar, 13:39, "Rysiek" <w...@g...pl> wrote:

    > Ot zgodnie z prawem o ruchu drogowym istnieje r nica pomi dzy definicj
    > kolizji a wypadku.

    ...a w ktorym miejscu konkretnie? Bo ja tam widze tylko "wypadek"...

    WS

  • 3. Data: 2011-03-17 14:28:34
    Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>

    2011-03-17 13:39:50 Rysiek

    > Sprzedający skłamał... ale nie skłamał

    Autor tego artykułu jest chyba handlarzyną i robi sobie dobrze, albo
    standardowo pismakiem mijającym się z prawdą z powodu swojej
    indolencji. Interpretuje słowa jak mu się podoba, bez faktycznego
    podparcia.

    PoRD nie rozróżnia "wypadku" od "kolizji" -- to po pierwsze. Po drugie,
    nie może być wypadku bez kolizji, a kolizji bez wypadku -- jeśli by
    spojrzeć na słownikowe znaczenie tych słów.

    Moje auto miało lekką kolizję (pacjent wjechał we mnie i obtarł
    błotnik), w wyniku tego był klepany i szpachlowany ów błotnik, a
    następnie malowany (plus cieniowanie zderzaka, co -- gdybym nie miał
    fotek :P -- mogłoby sugerować walenie w tył) i już uważam go za auto
    wypadkowe. Przy sprzedaży będzie autem wypadkowym, albo inaczej: nie
    będzie "bezwypadkowe", bo przeżyło kolizję z innym autem. :P

    --
    Pozdor Myjk
    xcarlink *MP3* player

  • 4. Data: 2011-03-17 14:51:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Mar 2011 13:28:34 +0000 (UTC), Myjk wrote:
    >PoRD nie rozróżnia "wypadku" od "kolizji" -- to po pierwsze. Po drugie,
    >nie może być wypadku bez kolizji, a kolizji bez wypadku -- jeśli by
    >spojrzeć na słownikowe znaczenie tych słów.

    No nie, zycie jest troche bardziej skomplikowane.
    Mozesz byc sprawca wypadku i nie brac udzialu w kolizji.
    np wlaczasz kierunkowskaz a obok jakis prokurator przelatuje przez
    barierke :-)

    A jesli celowo przywalisz w drzewo .. wypadek wedle slownika ? :-)

    J.

  • 5. Data: 2011-03-17 15:01:08
    Temat: Re: kłamanie o "bezwypadkowoœci" jest ok !
    Od: "Myjk" <m...@n...op.pl>

    2011-03-17 14:51:10 J.F.

    > No nie, zycie jest troche bardziej skomplikowane.

    Tylko jeśli się je komplikuje.
    Ty właśnie komplikujesz. ;P

    > Mozesz byc sprawca wypadku i nie brac udzialu w kolizji.

    Tak, ale nie w odniesieniu do opisu stanu auta
    -- a o tym rozmawiamy w tym wątku, prawda?

    --
    Pozdor Myjk
    xcarlink *MP3* player

  • 6. Data: 2011-03-17 16:24:50
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-17 13:39, Rysiek pisze:
> [...]

    > chyba że szukamy części) i bezwypadkowe. Od tych ostatnich spodziewamy się, że

    Gdyby to była prawda, to rynek samochodów używanych byłby w zasadzie
    martwy. Autorowi umknęło, że oprócz bezwypadkowych i uszkodzonych są
    samochody (i wg definicji przytoczonych w tym wątku jest ich
    przeważająca ilość) które kiedyś były w jakiś sposób uszkodzone ale
    obecnie są naprawione/wyklepane/wymienione/polakierowane itd. No i
    oczywiście z powodu takiego myślenia pojawiła się kategoria
    "bezwypadkowe" (w cudzysłowie). Wiara autora tego tekstu we własne
    kryteria wydaje się być cokolwiek naiwna. Konia z rzędem temu, kto
    użytkując kilka lat samochód w dużym mieście (parkowanie na zatłoczonych
    parkingach, pod hipermarketami, na osiedlach) nie miał poobijanych drzwi
    albo przytartego boku czy zderzaka. A to już według autora tych
    specyficznych rozważań, dyskwalifikuje auto jako "nie bezwypadkowe"
    które "pomijamy".

    --
    MZ

  • 7. Data: 2011-03-17 16:45:11
    Od: Olo <alexhawk@usuntentekst_onet.pl>

    On 2011-03-17 14:28, Myjk wrote:

    > PoRD nie rozróżnia "wypadku" od "kolizji" -- to po pierwsze. Po drugie,
    > nie może być wypadku bez kolizji, a kolizji bez wypadku -- jeśli by
    > spojrzeć na słownikowe znaczenie tych słów.

    ja zawsze rozróżniałem tak:
    kolizja to w/g mnie stłuczka, obtarcie, rozwalony tył, brak ofiar
    śmiertelnych,
    wypadek to kolizja, w której ktoś zginął, a więc są ofiary śmiertelne,
    tak na chłopski rozum oczywiście, bo nigdy się nad tym nie
    zastanawiałem... więc moim zdaniem ten artykuł jest bez sensu, Twoje
    stwierdzenia typu "nie ma kolizji bez wypadku" brzmi jak masło maślane w
    moim rozumieniu, bo wypadek też jest w/g mnie kolizjią, a więc nie ma
    kolizji bez kolizji?

  • 8. Data: 2011-03-17 17:55:33
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Thu, 17 Mar 2011 16:45:11 +0100 osobnik zwany Olo wystukał:

    > ja zawsze rozróżniałem tak:
    > kolizja to w/g mnie stłuczka, obtarcie, rozwalony tył, brak ofiar
    > śmiertelnych,
    > wypadek to kolizja, w której ktoś zginął, a więc są ofiary śmiertelne,

    nie. Wypadek to zdarzenie gdzie byli ranni. A jak ktoś na skutek tego ma
    obrażenia skutkujące zwolnieniem dłuższym niż 7 dni to do akcji wkracza
    prokurator.

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 9. Data: 2011-04-16 10:50:35
    Temat: Re: kłamanie o "bezwypadkowo?ci" jest ok !
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2011-03-17 14:51, J.F. pisze:

    > A jesli celowo przywalisz w drzewo .. wypadek wedle slownika ? :-)

    A może przypadek? Ten ciężki, nieuleczalny? ;)

  • 10. Data: 2011-04-16 10:53:52
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2011-03-17 16:45, Olo pisze:

    > ja zawsze rozróżniałem tak:
    > kolizja to w/g mnie stłuczka, obtarcie, rozwalony tył, brak ofiar
    > śmiertelnych,

    W takim razie ja miałem stłuczkę i sprzedałem auto jako bezwypadkowe:
    http://www.pi0tr.org/~kafar/wypadek/2.jpg Nowy nabywca, z pewnością jest
    zadowolony, że jeździ bezwypadkowym autem.