  • 41. Data: 2009-07-06 11:10:29
    Temat: Re: kiedy wyłączą NMT ?
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Zamieszki po wyborach w Iranie, Internet działa, relacje idą w świat.
    > Blog jakiegoś Bagdagczyka też kiedyś robił furorę, Internet miał być
    > przecież odporny nawet na atak nuklearny ;)
    > No i przecież zawsze są satelity :)

    Są. I są zakłócane.
    Właśnie Iran zakłóca (uplinkiem) transpondery a któych są "wrogie" stacje
    adresowane do Persów.
    Jako że mamy "wspaniałą erę cyfrową" i multipleksy to zakócenia dotknęły
    miesiac temu (albo i mniej) także ARD i ZDF nadawane przez satelitę (zdaje
    się Astra) oraz na HB także......TV Silesia przez króki moment.
    I wciąż są ludzie uparcie twierdzący, ze "po co nam cyfrowa naziemna".
    Oni uważają, że jeśli ITU każe wyłączyć analogową naziemną do 17 czerwca
    2015 roku to powinno się wogle z naziemnej TV zrezygnować i używać tylko
    satelitarnej.

    Owszem. Internet trudno odciąć ale można dosć skutecznie próbować to
    zrobić - nie na 100% i na małym obszarze ale na 90% mogło by się udać.
    Skoro przy okazji blackout'u w Szczecinie padły wszystkie łącza internetowe
    w Międzyzdrojach (co ciekawe u mnie 13 km dalej na wsi Neostrada działała a
    jest moje RISLU wpiete światełkiem do RSM w M-jach).
    Nawet banki w Międzyzdrojach nie miały netu (a sieci komórkowe bardzo
    szwankowały i przyczyna była w Szczecinie a nie tutaj).
    Pamiętam że wtedy NIKT w Międzyzdrojach (ani neosradowicze ani lokalni
    providerzy ani duże instytucje) nie miał Internetu.
    Co ciekawe - RONiU o awarii....nie wiedziało.
    Dopiero po moim telefonie z zakłopotamiem podrapali się w głowę i
    stwierdzili że co prawda żadnych alarmów nie ma (sic !) ale.... ruchu też
    nie ma.
    vari

  • 42. Data: 2009-07-06 11:14:36
    Od: "PteroDaktyl" <d...@p...net>

    Użytkownik "vari" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    %B3dztwo_podkarpackie)

    > No tak. Rezczywostośc wirtualna.
    > I wierz tu w media.

    Kłamliwa Wiki na szczęście kieruje w odpowiednie miejsce gdzie można
    doczytać więcej szczegółów
    http://www.baligrod.pl/?c=mdTresc-cmPokaz-2

  • 43. Data: 2009-07-06 17:16:21
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

    > Co do Sarajewa, to się nie wypowiadam, bo nie wiem. ale Moskwa w 1991
    > roku? Internet? Chyba coś Ci się....

    Czemu nie. W Polsce już wtedy działały jakieś węzły sieci odkąd zdjęto
    embargo COCOM w 1990. Nie wiem jak to wyglądało w Rosji po upadku ZSRR,
    ale całkiem możliwe, że oficjalnie pozwolili się im podpiąć.
    Oczywiście nie był to taki Internet jak ten znany obecnie - wówczas była
    to sieć zdominowana przez zastosowania akademickie.

    A wszystkim, którzy robią wielkie oczy słysząc "Internet przed 1996"
    przypominam, że w USA pierwsze komputery zostały podpięte do ARPANetu
    (zalążek Internetu) w 1969. ;)

  • 44. Data: 2009-07-06 17:32:19
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > Oczywiście nie był to taki Internet jak ten znany obecnie - wówczas była
    > to sieć zdominowana przez zastosowania akademickie.

    W Polsce węzeł ruszył właśnie w przeddzień puczu, stąd mój sceptycyzm. A
    to wtedy jeszcze *był* ZSRR. Rosja zaczęła się parę dni później.

    > A wszystkim, którzy robią wielkie oczy słysząc "Internet przed 1996"
    > przypominam, że w USA pierwsze komputery zostały podpięte do ARPANetu
    > (zalążek Internetu) w 1969. ;)

    A ja, tymy ręcami, montowałem jeden z pierwszych ogólnodostępnych
    dostępów modemowych w 1993/94, więc nie musisz mi takich rzeczy
    opowiadać :-)

    M.

    PS. A co do Serbii, to postaram się podpytać jakiegoś fachowca, bo też
    mi się nieco nie zgadza

  • 45. Data: 2009-07-06 17:33:17
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

    > PS. A co do Serbii, to postaram się podpytać jakiegoś fachowca, bo też
    > mi się nieco nie zgadza

    Nie Serbii a Bośni, ale ja tam jeździłem jeszcze przed ichniejszą wojną ;)

  • 46. Data: 2009-07-06 17:53:18
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    On 6 Lip, 09:29, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
    > Mi to akurat średnio przeszkadza - z telefonu rzadko rozmawiam dla
    > przyjemności i samej "idei nawiązywania kontaktu" jak to miało miejsce w
    > przypadku CB w latach dziewięćdziesiątych lub jeszcze obecnie odnośnie
    > krótkofalowców. Dzwoni się żeby przekazać określoną informację i
    > najważniejsze, że można się zrozumieć.

    To jeszcze zależy w jakim mieście. W Warszawie z komórkami jest coraz
    gorzej - nawet na UMTSie. Coraz częściej zdarza mi się zerwanie
    nawiązanego połączenia lub cisza po odebraniu połączenia.

    > Z drugiej strony Internet jako sieć rozproszona jest o wiele bardziej
    > "pancerny" od tradycyjnej, hierarchicznej infrastruktury

    To zależy, na którym szczeblu. Szkielet internetu jest budowany na
    bazie SDH lub GE/10GE. To pierwsze rozwiązanie jest identyczne jak w
    szkielecie sieci telefonicznej - przełączenie ruchu na zapasową trasę
    trwa zaledwie 50 ms. W przypadku pochodnych Ethernetu, dopiero RTSP
    zapewniło zbieżność po awarii na poziomie 1 sekundy. Wcześniej było to
    30 sekund.

    Jeśli zaś chodzi o warstwę dostępową, tu już mamy zupełnie inną bajkę.
    W klasycznej telefonii przewodowej, urządzeń aktywnych dostępowych
    jest bardzo niewiele. Stosunkowo łatwo je zduplikować i zasilić
    awaryjnie. W przypadku polskich operatorów internetowych, nie dość że
    dochodzi problem dramatycznego overbookingu (1:100 nie jest niczym
    nadzwyczajnym), to zazwyczaj urządzenia dostępowe nawet nie są
    redundantne.

    > część starych (obecnie używane w mobilnym sprzęcie energooszczędne
    > procesory Qualcoma do pięt nie dorastają XScale Intela pod względem
    > wydajności).

    W obecnych urządzeniach mobilnych przekrój przez używane procesory
    jest bardzo duży - to przede wszystkim procesory implementujące model
    programowy ARM. Oczywiście nie tylko Intel, czy Qualcomm - jest też TI
    OMAP, Samsung i wiele innych. Tak czy inaczej, nawet bardzo stare
    urządzenia można dostosować do obsługi VoIP. Jako ciekawostkę podam
    fakt, że w bodaj najpopularniejszych bramkach VoIP - Linksys PAP2-T
    działa układ DSP z końca lat 90-tych, w dodatku zaprojektowany do
    zupełnie innych zastosowań (odtwarzacze VCD/DVD).

  • 47. Data: 2009-07-06 17:58:23
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    On 6 Lip, 19:53, Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>
    wrote:
> [...]
    > trwa zaledwie 50 ms. W przypadku pochodnych Ethernetu, dopiero RTSP
    > zapewniło zbieżność po awarii na poziomie 1 sekundy. Wcześniej było to

    I jeszcze jako uzupełnienie mojej myśli: operatorzy telefoniczny dają
    SLA na poziomie 99,999% w skali roku, czyli ~5 minut niedostępności w
    roku. Nie znam dostawcy internetu, który zapewni takie SLA, no chyba
    że wliczy sobie kary umowne w cenę usługi :)

  • 48. Data: 2009-07-06 18:03:44
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > A wszystkim, którzy robią wielkie oczy słysząc "Internet przed 1996"
    > przypominam, że w USA pierwsze komputery zostały podpięte do ARPANetu
    > (zalążek Internetu) w 1969. ;)

    "Przepraszam kolego że byłem wylogowany ale się mie lampa (ECL 83)
    przepaliła i w przekaźniku sprężyny zaśniedziały i w oscylacje wpadł (ech te
    piszczące nocą przekaźniki na Pentaconcie i ich uciszanie szczoteczką do
    zebów - to se ne vrati).

    vari

  • 49. Data: 2009-07-06 18:50:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przemyslaw Frasunek pisze:

> [...]
    > jest bardzo duży - to przede wszystkim procesory implementujące model
    > programowy ARM. Oczywiście nie tylko Intel, czy Qualcomm - jest też

    Niestety przegląd przez najpopularniejsze obecnie urządzenia mobilne
    pokazuje smutną prawdę - XScale jest obecnie stosowany niezwykle rzadko,
    chyba jedynie iPhone z "topowych" urządzeń obecnie go posiada. Na dobrą
    sprawę wszystkie HTC są dzisiaj budowane na Qualcomie. Wygrała
    energooszczędność i zintegrowane moduły (m.in. GPS) z wydajnością.
    Porównanie jest zatrważające - w teście Benchmark w TCPMP najnowszy HTC
    Touch Diamond II przegrał z HTC Wizardem z 2005 roku. Wizard miał TI
    OMAP 195 MHz, który sam w sobie kiedyś był symbolem ogólnego zamulenia. :)
    Porównanie z urządzeniami z XScale w rodzaju starszych HP iPAQ to już
    kompletny "kosmos". :) Procki Samsunga są stosowane rzadziej i jakoś
    szczególnie wydajne raczej nie są. :)

    > Tak czy inaczej, nawet bardzo stare urządzenia można dostosować do
    > obsługi VoIP.

    Ogólnie sporo zależy od oprogramowania. Skype Mobile to chyba
    najbardziej zamulony soft do VoIP na urządzenia mobilne z jakim się
    spotkałem. Z moich obserwacji wynika, iż jest kompletnie bezużyteczny
    na: HTC Wizard (OMAP 195 MHz) oraz Samsung SGH-i600 (OMAP 220 MHz) -
    przycięcia uniemożliwiają wzajemne zrozumienie. Na HTC Universal (XScale
    >500 MHz) da się używać, ale czasem słychać lekkie "zająknięcie".
    Natomiast z tego co widziałem na kilku iPAQ śmigał pięknie. ;)
    Podejrzewam natomiast, że jakiegoś SIPa dałoby się na 200 MHz OMAPie i
    WM odpalić bez takich problemów. Kiedyś będę musiał spróbować gdy tylko
    znajdę odpowiedni plik dla mojego i600. ;)

    Oczywiście gdy VoIP zacznie być komunikacyjnym standardem, a nie
    ciekawostką (IMO to tylko kwestia czasu) zapewne producenci telefonów
    zaczną część operacji (jak kompresja/dekompresja) zaczną załatwiać
    sprzętowo.

  • 50. Data: 2009-07-06 18:53:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

    > W Polsce węzeł ruszył właśnie w przeddzień puczu, stąd mój sceptycyzm. A
    > to wtedy jeszcze *był* ZSRR. Rosja zaczęła się parę dni później.

    Fakt - moje niedopatrzenie. Faktycznie dziwne, ale nie niemożliwe. ;)
    Grupka naukowców ze zdychającego ZSRR mogła się przecież w jakiś sposób
    dogadać z kolegami z zachodu. Naukowcy mają więcej chęci do
    międzynarodowej współpracy niż politycy czy wojskowi - musieliby jednak
    mieć sporo szczęścia aby Ci ostatni nie zablokowali całej sprawy.

    Mógł to być Fidonet teoretycznie, gdyby nie ta wzmianka o
    niedziałających telefonach.