  • 21. Data: 2009-07-05 17:58:34
    Temat: Re: kiedy wyłączą NMT ?
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    On 5 Lip, 19:06, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
    > Ogólnie mam wrażenie, że coś takiego jak "budka telefoniczna" niedługo
    > zniknie z krajobrazu naszych miast i wiosek. Właściwie w wioskach
    > znikają o wiele szybciej z tego co widzę - zwyczajnie tam nawet w
    [...]

    A szkoda, bo w sytuacjach kryzysowych, telefon na drucie czasem się
    przydaje. Nie dawniej niż 5 lat temu, w Warszawie była rozległa awaria
    prądu. Część BTSów się skończyła bardzo szybko, co spowodowało nagły
    wzrost ruchu na pozostałych i niemożność dodzwonienia się
    gdziekolwiek.

    Zresztą, większość BTSów ciągle jest zapinana przy pomocy radiolinii
    PDH/SDH. Te niestety bardzo cierpią z powodu "rain fade", czyli dużego
    tłumienia przez opady atmosferyczne. Podczas ostatnich burz można to
    całkiem często zaobserwować. Niekoniecznie w Warszawie, ale w Lublinie
    już tak. Telefon ma pełny zasięg, ale zadzwonić się z niego nie da :)

    Sam jestem posiadaczem kilku radiolinii SDH (155 Mbit/s) na pasma 23,
    32 i 38 GHz. W czerwcu rozpinały się praktycznie 3-4 razy w tygodniu,
    mimo że w czasie pogody bilans mocy był idealny - wystarczyło 1 dBm na
    nadajniku, żeby na odbiorniku było -60 dBm. Jak tylko zaczynała się
    ulewa, to przychodziły tylko kolejno alarmy:

    Early warning threshold crossing (10-11<10-8)
    Low BER threshold crossing (10-8<10-6)
    High BER threshold crossing (>10-4)
    Signal Fail - excessive BER (>10-3)
    Receiving direction, low input power to the RAU (detected in MMU)
    Loss of the carrier at the demodulation function

    Jak widać, przy największych opadach, nawet zanikała nośna.

    Zgodnie z tablicą zezwoleń, operatorzy GSM mają dobre kilkadziesiąt
    tysięcy radiolinii pomiędzy stacjami bazowymi. Ciekaw jestem, jak
    wygląda ich NMC, jak zaczyna padać. Pewnie na ekranach migająca
    choinka :)

  • 22. Data: 2009-07-05 18:03:17
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    On 5 Lip, 19:58, Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>
    wrote:
    > A szkoda, bo w sytuacjach kryzysowych, telefon na drucie czasem się

    I zapomniałem dodać: w innych krajach, pomimo rosnącej popularności
    telefonii komórkowej, budek się tak szybko nie pozbywają - dla
    przykładu - Hiszpania, gdzie w nadmorskich kurortach budek jest bardzo
    dużo i - co ciekawe - turyści z nich korzystają ze względu na
    konkurencyjne ceny połączeń międzynarodowych, czy chociażby USA.

  • 23. Data: 2009-07-05 18:25:22
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przemyslaw Frasunek pisze:

> [...]
    > dużo i - co ciekawe - turyści z nich korzystają ze względu na
    > konkurencyjne ceny połączeń międzynarodowych, czy chociażby USA.

    Oczywiście w takich przypadkach budki szybko nie poznikają - tam jeszcze
    jest zapotrzebowanie. Z ulic dużych miast, takich jak Kraków jednak też
    szybko nie poznikają. Jednak tendencja jest zauważalna w przypadku
    mniejszych miasteczek i wiosek. Przykładowo u mnie kiedyś w okolicy był
    Urmet na praktycznie każdym większym sklepie + kilka wolnostojących. Na
    sklepach w miejscu gdzie wisiał aparat jest obecnie widoczna plama tynku
    w nieco innym odcieniu. Natomiast po większości wolnostojących pozostało
    w najlepszym wypadku zadaszenie.

    Podejrzewam, że zwyczajnie "likwidacja" wyglądała tak, że grupa
    znudzonych młodych ludzi po paru piwach zobaczyła w aparacie groźnego
    przeciwnika i uprzedzając nieunikniony atak wyłączyła go z użytku. Po
    jakimś czasie osoba odpowiedzialna za podejmowanie takich decyzji
    stwierdzała, iż nie warto ładować pieniędzy w i tak nieużywany aparat i
    monter zamiast wymienić jedynie zbierał pozostałości.

    Niestety nie wrócą się już czasy, kiedy faktycznie się z tego
    korzystało. Pamiętam jak w podstawówce założyli nam AWS-7 bodajże - na
    każdej długiej przerwie ustawiała się kolejka dzieciaków chcących
    zadzwonić do domu albo znajomych, o komórkach nikt nie myślał. ;) Albo
    kiedy będąc u rodziny szło się dwa kilometry do budki aby skontaktować
    się z domem, bo tam jeszcze TP kabla nie doprowadziła a o radiodostępach
    nikt nie słyszał. ;)

    Niemniej w końcu nawet te budki w kurortach turystycznych poznikają
    wyparte przez publiczne AccesPointy przeznaczone dla turystów (choćby z
    wykupywanym dostępem). Kiedy każdy będzie miał palmfona albo jakiegoś
    iPhone z zainstalowanym Skype nie będzie się opłacało dzwonić przez
    tradycyjną infrastrukturę telefoniczną. Zastanawiam się czy coś takiego
    w ogóle przetrwa i czy przypadkiem dzisiejsi operatorzy telefoniczni nie
    zmienią się w tylko i wyłącznie dostawców internetu co najwyżej
    dodających jakieś VoIP w standardzie. ;)

    A budki pewnie zostaną w miejscach strategicznych jako rozwiązania
    awaryjne, tam gdzie "wireless" nie dociera (tunele, góry) albo gdzie
    obecność budki jest mile widziana ze względów organizacyjnych (szpitale,
    banki).

  • 24. Data: 2009-07-05 19:40:27
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    On 5 Lip, 20:25, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > kiedy będąc u rodziny szło się dwa kilometry do budki aby skontaktować
    > się z domem, bo tam jeszcze TP kabla nie doprowadziła a o radiodostępach

    :) U mnie w podstawówce automat się pojawił bardzo późno. W sprawach
    bardzo pilnych dzwoniło się przez sekretariat szkoły. Działało też w
    drugą stronę - o ile panie sekretarki nie miały zbyt dużo pracy, to
    można było do nich zadzwonić i poprosić do telefonu ucznia z klasy x.
    Pamiętam też jaką sensację wzbudził pierwszy telefon Centertela
    przyniesiony do szkoły przez syna lokalnego biznesmena ;)

    Tak na marginesie, to tęsknię za czystym dźwiękiem z Tulipana czy
    innego Bratka, w porównaniu z obecnie stosowanymi stratnymi kodekami
    AMR-NB, GSM, itd. Nawet słuchawki bezprzewodowe DECT kompresują mowę z
    64 kbit do 32 kbit. Już nie mówiąc o tym, że na centralach
    elektromechanicznych pasmo niekoniecznie było przycięte do 3400 Hz.

> [...]
    > zmienią się w tylko i wyłącznie dostawców internetu co najwyżej
    > dodających jakieś VoIP w standardzie. ;)

    Z tego co wiem, Netia na LLU nie daje już zwykłego telefonu, tak jak
    na swoich drutach. Dają CPE z wbudowaną bramką VoIP. Podejrzewam, że
    chodzi o obniżenie kosztów sprzętu instalowanego w obcych (tepsowych)
    lokalizacjach. Tylko, że takie rozwiązanie jest dużo mniej odporne na
    awarie - wystarczy brak zasilania bramki i wszystko leży.

  • 25. Data: 2009-07-05 20:32:12
    Od: "Piotr C." <k...@...m.a.i.l.c.om>

    Przemyslaw Frasunek wrote:
> [...]
    > innego Bratka, w porównaniu z obecnie stosowanymi stratnymi kodekami
    > AMR-NB, GSM, itd. Nawet słuchawki bezprzewodowe DECT kompresują mowę z

    Niestety większość ludzi nie słyszy różnicy. Ja póki co słyszę i również
    nie jestem zachwycony DECTem, nie mówiąc o gorszych kodekach - GSM to
    męczarnia dla mnie... Toteż mam aparat analogowy i bramkę VoIP
    "zestrojoną" na G711 :) Notabene, do dzisiaj nie znalazłem niestety
    bramki akceptującej wybieranie impulsowe :(

    > Już nie mówiąc o tym, że na centralach
    > elektromechanicznych pasmo niekoniecznie było przycięte do 3400 Hz.

    Nigdy nie miałem przyjemności delektować się takim połączeniem, Poznań
    był zcyfryzowany w znacznej części już w latach 80... Pamiętam, że na
    centralach analogowych nie było aż tak ciekawie - były inne wrażenia
    słuchowe jak przesłuchy z innych linii oraz w tle brzęczenie jakby
    silników ;)

    > Tylko, że takie rozwiązanie jest dużo mniej odporne na
    > awarie - wystarczy brak zasilania bramki i wszystko leży.

    Awaryjnie można mieć GSM... tak czy inaczej - za długo nie było wojny,
    toteż niezawodność telekomunikacji systematycznie będzie spadać.

    pozdr.

  • 26. Data: 2009-07-05 22:59:37
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    Użytkownik "vari" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Obecnie są to moce od 150W (na "dzień dobry") do zdaje się 500W po
    > jakimś tam stażu pracy (i na wniosek zainteresowanego) (...)

    Po 10 latach "pół tony" przysługuje automatycznie, acz rzeczywiście,
    wystąpić trzeba z wnioskiem.

  • 27. Data: 2009-07-05 23:32:00
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    Użytkownik "Piotr C." <k...@...m.a.i.l.c.om> napisał w wiadomości

    > Nigdy nie miałem przyjemności delektować się takim połączeniem, Poznań
    > był zcyfryzowany w znacznej części już w latach 80... Pamiętam, że na

    Ale 4xxxx to do lat 90. chodziło, pamiętam automatycznego abonenta -
    42599, 32AB, chyba ostatni Strowger w Poznaniu :) Z poznańskiego dworca,
    jeżdżąc swego czasu cz.ęsto w bunkry MRU (Bunkrowcy, jesteście tu??
    Skoczek, Ambroż, Grzesiek... pierwszy z trójki, to i krótkofalowiec, i
    mój kolega blisko po fachu - telefonia.

    > centralach analogowych nie było aż tak ciekawie - były inne wrażenia
    > słuchowe jak przesłuchy z innych linii oraz w tle brzęczenie jakby
    > silników ;)

    Nienajlepiej filtrowane zasilanie, którego przydźwięk dodatkowo niezbyt
    dobrze był tłumiony przez obwody... ja bym dał rade jednym prostym
    zabiegiem to poprawić, ale to mozolna robota, bo dużo tego by było
    potrzeba, zaleta - nie wymaga stosowania mocnych elementow, teoretycznie
    wystarczy para dławików i kondensator, tak na moje oko, 10-20 uF. Lepiej
    jednak dobrze utrzymać siłownię, prostowniki, oraz conajwyżej filtrować
    dodatkowo zasilanie na każdym ze stojaków, tak miałem na swojej ACMM-GCI
    w każdym BAS-ie (rama z zasilaniem stojaka i zwykle lampkami
    kontrolnymi). Dochodzi problem niesymetryczności par w kablu... odgłos
    jakby silnika... zależy, w jakim stanie było zasilanie... na małych
    centralach z badziewnym prostownikiem z filtrem słychać było czasem tzw.
    motorowanie - charakterystyczny ni to terkot, ni to brzęczenie, od
    maszynki sygnałowej, której silnik-generator "sprzedawał" też troche
    wstecz, w stronę siłowni. Ale, jako ciekawostkę podam, ze będąc na
    centrali w Lwówku (Wielkopolska), jak też poza nią, stwierdzalem na
    sygnałach akustycznych nie inaczej, jak silne motorowanie... Które nawet
    nie wyglądało na przesłuch prądu dzwonienia... rzecz w tym, że maszyna
    sygnałowa była tam elektroniczna... I nie wydedukowałem, skąd sie to
    wzięło...

    > Awaryjnie można mieć GSM... tak czy inaczej - za długo nie było wojny,
    > toteż niezawodność telekomunikacji systematycznie będzie spadać.

    A narzekałem, sporo czasu temu, że nie dla się o jakość i bezpieczeństwo
    zasilania BTS-ów i telekomunikacji w ogóle... Czyżbym znow mial rację?
    Bo dla mnie niepojete jest, aby BTS zrypał sie szybciej, niż w dobę,
    dwie, bo elektrownia, albo przyroda, ciachnęła prąd do wsi... A już 12
    godzin jest dla mnie absolutnym minimum, zaś BTS, któremu padaczy już
    bateria, dla jej oszczędzenia powinien realizować jedynie połączenia
    alarmowe.
    Znów aktualne hasło (pierwotnie z tematu odśnieżanie ulic zimą) "Nam nie
    trzeba Bundeswehry, nam wystarczy minus cztery"...

  • 28. Data: 2009-07-06 05:11:26
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > NMT 450 (zamiast od razu GSM 900) został wprowadzony AFAIK przede
    > wszystkim dlatego, że na 900 hulały jakieś pozostałości mundurowe po
    > Warszawskom Dogoworze.

    A takiej Bułgarii (prawie w tym samym czasie) od razu GSM 900 :-)

    > OK, ale czy dla wszystkich lokalizacji ze stacjonarnymi NMT były jakieś
    > alternatywy (zwłaszcza w kontekście przypadków jak ten świnoujski
    > poniżej)? RSŁA?

    Skoro teraz TP odmawia zakładania czegokolwek a jest operatorem wyznaczonym
    a wtedy nie była (była zobligowana innymi regulacjami) to....
    Czyżby wtedy opłacało się inwestować a teraz nie ?
    Może i tak było.
    Wtedy jeszcze ludzie z telefonów stacjonarnych dokąś dzwonili.....
    Dziś złośliwie zakładają i milczą (jak ja).

    > Za sojalizmu PRLowskiego jednak nie płacili za niepodłączenie telefonu tak
    > więc teraz jest lepiej :-)

    "Bo mamy komputer - teraz może pan pisać (w sprawozdaniu) co pan chce."

    > Hmm, czy to tak "dasie" w każdej lokalizacji te 5 dychaczy za friko
    > dostać? Ja np. mam w domu Netię (taką prawdziwą na kablu, zresztą mieszkam
    > ze 300 m od miejsca, gdzie Netia się w ogóle zaczęła :-)). I co, piszę
    > uniżoną prośbę do Telecom Pologne, oni odmawiają i płacą mi 50 PLN/mies
    > (co mi wystarczy do pokrycia kosztów Netii) :-)?

    Ja tylko piszę o tych przypadkach które znam.
    Jeden czlek często podróżuje.
    Chciał net do monitorowania domu (kamery).
    Nie podłączą neta bo kabel I klasy biegnie.....po drugiej stronie ulicy.
    U mnie sąsiadka jest "po drobrej stronie" i ma słupek obok bramy oraz WŁASNE
    przyłącze zwinięte w kłębek i zakopane obok słupka. Tylko wciągnąć i
    wkrosować.
    Nie. Nie podłączają indywidualnych.
    Toż tu na grupie pisał człek, że zrzygnowal z telefonu, ma przyłącze a mu
    nie chcą teraz podłączyć.
    Bo MAJĄ ZASADY !
    Właśnie takie, że nie podłączają bez trudzenia się czy są i jakie możliwości
    techniczne.
    Kazdemu wedlug jego potrzeb 50 PLN.
    Chyba że klient jest bez krawata i zamówi najdroższy plan taryfowy i wie jak
    ich zmusić do przestrzegania prawa.
    Są tacy.
    Ale wracajac do tematu - spróbuj. Co ci szkodzi.
    Odmówią, nie odmówią - wsio ryba.
    Najgorzej jak ten telefon podłączą to zanim wymówisz trochę czasu abo im
    popłacisz (z miesiąc czy dwa).
    vari

  • 29. Data: 2009-07-06 05:18:53
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Na starych Radmorach za kilkaset złotych można taki efekt osiągnąć czy
    > mówisz o sprzęcie (ultra)krótkofalarskim za minimum 1,5k zł? ;)

    Mówię np o Motoroli GM600 za 400 PLN na Allegro.

    > A jest tam co chronić? ;> Spójrzmy prawdzie w oczy - PMR to jeden wielki
    > śmietnik. Głównie budowlańcy używający bardzo barwnego języka. Te
    > radyjka mają wartość typowo użytkową, nigdy nie zdążyła się
    > wykrystalizować grupa pasjonatów, tak jak to miało miejsce w przypadku z
    > CB w latach dziewięćdziesiątych - określony slang, zasady etc.
    > Oczywiście dzisiaj za sprawą kierowców z #19 w tej materii także dokonał
    > się regres. ;)

    U mnie na PMR (sluchając na dachowej antenie) jest puste.
    No ale ja Panie na wsi mieszkam. Gdybym chciał z rodziną pogadać 25W to mam
    wszystkie 8 kanałów czyste.

    > Z drugiej strony paradoksalnie dzisiaj nie ma czego phreakować. Automat
    > nie komunikuje się już z centralą tą samą linią jaką przebiega rozmowa,
    > więc stare numery z BlueBoxem czy ToneDialerem nie przejdą, nawet gdyby
    > odblokować mikrofon czy rozpracować wszelkie zabezpieczenia
    > identyfikujące aparat. Telefon jest na dobrą sprawę komputerem, który
    > dostaje update oprogramowania zdalnie, nie ma więc mowy o czasach
    > podmieniania EPROMów w niebieskim Urmecie. :)
    > Oczywiście - dla chcącego nic trudnego. Pewnie jakaś metoda by się
    > znalazła.

    Znalazły sie nawet dwie.

    > Tylko po co?

    Otóż to.

> [...]
    > zasięgu (np. schroniska turystyczne w górach). A tak poza tym to
    > następne pokolenie będzie oglądało żółtego Ascoma za muzealną szybą.

    No u mnie też poznikało trochę.
    I faktycznie trudno spotkać kogoś kto by budki korzystał.
    vari

  • 30. Data: 2009-07-06 05:28:40
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

> [...]
    > dzwonienia... rzecz w tym, że maszyna sygnałowa była tam elektroniczna...
    > I nie wydedukowałem, skąd sie to wzięło...

    To samo na Bielany I i Bielany II (tutaj mocne i głośne).
    Na obu były SUSy elektroniczne już a motorowanie bylo słyszlane na sygnale
    wołania.
    Dawnymi czasy to wystarczyło zająć łącze międzycentralowe do Strowgera i już
    było po motorowaniu wiadomo że Strowger.
    Z kolei na Pentacontach podczas dołączania preselekcji było słychać
    brzęczenie. Też nie wiem skąd. Bo póżniej nawet na ciszy go nie było.
    A no i z rejestrów podczas przerw między cyframi też jakiś przydzwięk ale
    inne brzmienie. Zupełnie inne i charakterystyczne. Występowało to wszystko
    niezależnie od egzemplarza cenrali.

> [...]
    > Znów aktualne hasło (pierwotnie z tematu odśnieżanie ulic zimą) "Nam nie
    > trzeba Bundeswehry, nam wystarczy minus cztery"...

    U mnie BTS Ery w Kołczewie pada kilka godzin po zaniku zasilania.
    BTS Plusa w Warnowie wytrzymuje trochę dłużej.
    Natomiast BTS Orange (i PLusa na maszcie Orange) w Kolczewie działa nawet 14
    godzin bez zasilania (może tam dowożą agregat).
    Moje RISLU chyba agregatu nie ma a jednak 14 godzin wytrzymuje. Może też coś
    tam dowożą.

    vari