  • 31. Data: 2009-03-06 23:31:57
    Temat: Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szybę
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > tak ma być. Na pogromcach mitów sprawdzali ten "fenomen". oszukiwali
    > czujniki w alarmach - z powodzeniem

    pasywne IR, dlatego nalezy stosowac czujki dualne IR + mikrofale :)

  • 32. Data: 2009-03-06 23:49:18
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Papkin wrote:

    > pasywne IR, dlatego nalezy stosowac czujki dualne IR + mikrofale :)

    Niestety kolego: czujki dualne stosuje się żeby wyeliminować fałszywe
    alarmy od ruchów nagrzanego powietrza. Alarm ma być wtedy, gdy
    zadziałają oba tory na raz. Sama czujka mikrofalowa mogła by się
    załączać np. gdy ktoś przechodzi za ścianą.

    Mirek.

  • 33. Data: 2009-03-07 09:18:46
    Temat: Re: kamera termowizyjna - pomiar przez szyb
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 5 Mar 2009 23:16:12 +0100, marko1a wrote:

    >Wcale nie marketing ale szczera prawda. Nie masz pojęcia to nie pisz a
    >kolektor czymś
    >przykryć trzeba aby zabezpieczyć przed warunkami atmosferycznymi no i dzięki
    >zamknięciu dodatkowo robi się taki coś jak ala szklarnia.
    >Siedziałeś zapewne nieraz w aucie na słońcu.to wiesz o czym mowa.

    No wlasnie siedzielismy i nie wierzymy :-)
    Kompasu obudowa mi sie kiedys pokrzywila w aucie - znaczy sie doszlo
    do jakis 90 st C. To chyba nie sa specjalne szyby ?

    No chyba ze to rada na zachmurzone niebo - tu moze byc inaczej.
    chociaz .. chmury zdaje sie sa bardzo zimne ?

    J.

  • 34. Data: 2009-03-07 09:22:15
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 05 Mar 2009 23:57:01 +0100, Mirek wrote:
    >Przecież efekt cieplarniany czy szklarniany to _podstawa_ działania
    >płaskiego kolektora słonecznego. Do tego nadaje się doskonale zwykła
    >szyba - co zrestą wątek ten potwierdza: szyba nie przepuszcza
    >promieniowania cieplnego od ciał o niskiej temperaturze, a przepuszcza
    >od znacznie bardziej gorącego Słońca.

    Tylko ze nie odbija ich z powrotem, a grzanie szyby cie nie interesuje
    przeciez.

    Efekt owszem szklarniowy - promieniowanie wnika, a chlodzenia zimnym
    powietrzem nie ma..

    J.

  • 35. Data: 2009-03-07 09:27:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 6 Mar 2009 04:24:15 -0800 (PST), Marek Lewandowski wrote:
    >Nie wnikajac ogolnie w twierdzenia marko1a, to akurat to tutaj, co
    >piszesz nie jest prawda. Istnieje kat calkowitego wewnetrznego
    >odbicia, jesli postawisz szybe prostopadle do Slonca (ulatwienie
    >rozwazania), a kolektor pod szyba jest matowy, to wchodzi 100%, a
    >wychodzi tylko to, co miesci sie w stozku ponizej kata calkowitego
    >odbicia, a i to tylko czesciowo.

    pod warunkiem ze ten kolektor przykleisz do szyby odpowiednim
    optycznym klejem.

    Bo inaczej nie bedzie wewnetrzne tylko zewnetrzne .. ktore pod duzym
    katem mimo ze niecalkowite tez cos daje ..

    J.

  • 36. Data: 2009-03-07 09:55:19
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    J.F. wrote:

    > pod warunkiem ze ten kolektor przykleisz do szyby odpowiednim
    > optycznym klejem.
    >
    > Bo inaczej nie bedzie wewnetrzne tylko zewnetrzne .. ktore pod duzym
    > katem mimo ze niecalkowite tez cos daje ..

    Starczy zelu napuscic do srodka z indexem takim samym jak szkla. Nie
    wiem tylko co z izolacja cieplna by bylo (pewnie gorsza).

    --
    Jerry1111

  • 37. Data: 2009-03-07 10:33:52
    Od: Wiesław Bicz <o...@o...pl>

    marko1a pisze:

    > cieplnej.
    > Ktoś kto buduje sam solary i przykrywa je zwykłą szybą traci mnooostwo
    > energii słonecznej która nie dotrze do wnętrza kolektora.
    >
    > Marek

    To nie jest ta przyczyna. światło słoneczne ma niezbyt wiele energii w
    zakresie dalekiej podczerwieni. W dużym stopniu jego spektrum pokrywa
    się z przepuszczalnością zwykłych szyb.

    Proponuję się trochę doszkolić a potem odpowiadać. Nie jest dobrze
    dezinformować innych.

    W. Bicz
    www.optel.pl

  • 38. Data: 2009-03-07 10:38:05
    Od: Wiesław Bicz <o...@o...pl>

    marko1a pisze:
> [...]
    > nagrzewanie absorbera pokrytego odpowiednią powłoką i bezpośrednie
    > przekazanie uzyskanej energii do cieczy. Przykrycie szkłem jest wymagane w
    > pierwszej kolejności ze względu na delikatną warstwę powłokę absorbera.
    > Przykrycie daje dodatkowy zysk bo część energi zostaje wypromieniowana
    > spowrotem przez absorber i dzięki przykryciu zostaje uwięziona w
    > przestrzeni kolektora zwiększając temperaturę wewnątrz i dzięki temu podnosi
    > sie sprawność kolektora.
    > Delta T temp. otoczenia do temp kolektora już ma mniejszy wpływ. Ot co.

    Przykrycie szybą potrzebne jest w miejscach o niskiej temperaturze
    otoczenia (np. w Polsce) ze względu na duże straty, powodowane
    rozgrzewaniem powietrza. Zamknięcie rozgrzanego powietrza w skrzynce
    kolektora znacząco te straty zmniejsza. Szyby powinny być dobrym
    izolatorem ciepła i odporne na zmiany temperatury. Ich własności
    optyczne są mało istotne.

    > Owszem będzie działać ale nie z niższą sprawnością :)
    W bilansie całkowitym kolektora jest to bez znaczenia.

    Proponuję jednak trochę poczytać na ten temat, a potem brać udział w
    dyskusjach.

    W. Bicz

  • 39. Data: 2009-03-07 14:45:45
    Od: "New" <N...@o...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości
    > a) to rzeczywiscie jest 5% a nie mniej,
    > b) jestem w stanie do czegos wykorzystac ta energie. Jak juz kiedys
    > pisalismy latem nie jestem w stanie wykorzystac takiej ilosci cieplej wody
    > jaka produkuje kolektor, wiec dodatkowe 5% nic mi nie daje.

    Owszem jest nadwyżka ale nie uważam tego jako wadę. Wolę czegoś mieć za dużo
    niż za mało :)
    To tylko kwestia doboru wielkości zbiornika tak aby zatrzymać ta energię na
    długo.

    > Co do a) to problem w tym, ze zwykle szklo ma niska absorpcje do
    > 800-1200nm. Z kolei fale dluzsze sa silnie pochlaniane przez atmosfere z
    > powodu obecnosci m.in. pary wodnej. To jak juz warto byloby w cos
    > inwestowac to w szklo przepuszczajace UV.

    Niestety ale promienie UV to nieistotny procent tego co zdoła się przebić do
    powierzchni ziemi przez warstwę ozonową
    Tym 1 procentem nie nagrzejesz w kolektorze.

    Marek

  • 40. Data: 2009-03-07 14:55:34
    Od: "New" <N...@o...pl>

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości

    > dlaczego twierdzisz ze próżniowe mają mniejszą sprawnosć?

    Jakbyś przeczytał dalej to byś się doczytał rozwinięcia.
    Jeszcze raz napiszę.
    Sprawność kolektora próżniowego jest owszem wyższa ale tylko w niskich
    temperaturach. W wyższych natomiast temperaturach sprawność próżniowego
    jest znacznie niższa. Ktoś kto dał się nabrać w naszej strefie klimatycznej
    na próżniowy jest delikatnie mówiąc jeleniem który przepłacił.
    Kolektory próżniowe w zimie i tak przeważnie nie pracują bo są po prostu
    zaśnieżone albo oblodzone i nie da się usunąć warstwy lodu lub
    śniegu tak jak w płaskim. Więc co mi z tego że próżniowy ma wyższą sprawność
    w niskich temperaturach jak i tak tej właściowości przeważnie nie
    wykorzystam ?

    Marek