  • 41. Data: 2016-04-05 14:54:39
    Temat: Re: jakie napięcie ma LED
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >A czasami nie jest tak ze dioda robi UV ktore luminofor przerabia na
    >bialy jak w swietlowce.

    Trudno powiedziec. Wiele artykułów twierdzi, ze jednak niebieski,
    ktory jest przerabiany czesciowo na zolty.

    >A zolty filtr robi z tego bialy cieply.

    Nie ma sensu.
    Jak potrzebujesz bialy cieply, to dobierasz luminofor taki, ktory daje
    wiecej zoltego i czerwonego niz niebieskiego.

    W przypadku LED byc moze wystarczy tylko nieco wiecej tego luminoforu,
    zeby wiecej niebieskiego zamienilo sie na zolty.

    >Kiedys kupilem swietlowke kompaktowa. Walila trupim swiatlem az milo.

    Tez taka mam. Osram 6500K ?

    >Po owinieciu zolta folia do reflektorow kilka lat zwiecila w
    >przedpokoju calkiem przyjemnym swiatlem.

    Przyznasz jednak, ze inne swietlowki nie sa owijane zolta folia i a
    swieca przyjemnie.

    Tylko tu jest sprawa nieco inna - masz zrodlo UV (rtec) i to w dodatku
    A (szkodliwe),
    ktore i tak przerabiasz luminoforami na "biale", to dobierasz tak,
    zeby wyszlo 6500K - czyli troche wiecej niebieskiego niz w innych.

    Swoja droga - po co komu te 6500K ? To naprawde jest "trupio blade", w
    niczym nie przypomina "biale sloneczne".
    Wrazenie naoczne takie, czy o te 500-800K za duzo ?
    Komu to sprzedaja ?

    J.

  • 42. Data: 2016-04-05 15:43:27
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zenek Kapelinder pisze:
    > A czasami nie jest tak ze dioda robi UV ktore luminofor przerabia na bialy jak w
    swietlowce. A zolty filtr robi z tego bialy cieply. Kiedys kupilem swietlowke
    kompaktowa. Walila trupim swiatlem az milo. Po owinieciu zolta folia do reflektorow
    kilka lat zwiecila w przedpokoju calkiem przyjemnym swiatlem.

    Kiedyś białe LED były UV + biały luminofor, przypuszczam że
    energetycznie sprawniejsze jest przerobienie tylko części niebieskiego
    na żółty niż całego UV na RGB i dlatego obecnie takie diody dominują.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 43. Data: 2016-04-05 20:38:27
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 5 Apr 2016 13:39:42 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Ten efekt działa też w drugą stronę -- jeśli z dużą prędkością
    > zbliżamy się samochodem do skrzyżowania, to czerwone światło
    > zdaje się świecić na zielono.

    To wymaga teorii względności. I mandat za speeding może być
    astronomiczny.

  • 44. Data: 2016-04-05 20:45:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan slawek napisał:

    > To wymaga teorii względności. I mandat za speeding może być
    > astronomiczny.

    "Panie władzo, niech pan nie będzie taki bezwzględny" -- w zasadzie
    to też jest dobry pomysł. Praktyczny.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2016-04-05 20:46:01
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 5 Apr 2016 05:30:28 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
    <4...@g...com> wrote:
    > A czasami nie jest tak ze dioda robi UV ktore luminofor przerabia
    na bialy =

    Może jest. Taki np. Quantex produkował szybki konwertujące z IR na
    VIS. Co na zdrowy rozum jest niemożliwe. I to nie przez harmoniczne,
    tylko jakiś patent z fosforescencją.

  • 46. Data: 2016-04-05 21:00:09
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 5 Apr 2016 14:43:27 +0100, AlexY <a...@i...pl> wrote:
> [...]
    niebieskiego
    > na żółty niż całego UV na RGB i dlatego obecnie takie diody

    Ajtam. Najlepiej UV przerabia się na niebieski, gorzej na środek
    tęczy, a kiepsko na czerwony.

    Foton UV ma energię h c / lambda1. Foton docelowy ma h c / lambda2.
    Zamienia się foton na foton, lambda2 > lambda1. Różnica w energii
    idzie na straty.

  • 47. Data: 2016-04-05 22:48:21
    Od: Tadeusz Wajda <t...@h...com>

    On Tuesday, April 5, 2016 at 8:38:29 PM UTC+2, slawek wrote:

    > To wymaga teorii względności. I mandat za speeding może być
    > astronomiczny.

    Rzeczywisie, być może i punktów karnych w magazynie by zabrakło.
    Mylisz się, ze do obliczenia tego trzeba teorii wzglednosci. Wystarczy wzor Dopplera
    klasycznego.
    fo = fz(c+v)/c gdzie fo-czestotliwosc swiatla odebrana
    fz - czestotliwosc zrodlowa czyli swiala czerwonego. v- predkosc samochodu i c -
    predkosc swiatla.
    Nie chce mi sie szukac danych ale może ktoś się pokusi i sobie ten wzor przekształci
    i te predkosc, przy której kierowca jadącego szybko samochodu, zobaczy swiatlo
    czerwnone jako zielone - policzy.
    A Twoje bledne przekonanie nie jest dla mnie odosobnione. Pan Einstein zakazal
    stosowania pojęcia osrodka, w stosunku do ktorego propaguje się swiatlo, zatem ten
    klasyczny wzor został relatywistycznie zmodyfikowany. No bo wg STW swoja predkos
    można okreslac jedynie w stosunku do drugiego układu odniesienia. Po prostu wzor
    klasyczny pomnozono przez uniwersalny wspolczynniki gamma i wtedy ten zmodyfikowany
    wzor już dla swiatla można stosować.
    Ja zauwazylem, ze w tym klasycznym wzorze Dopplera wystepuja (w nawiasie) wartości
    sum i roznic c i v. Z tego wniosek, ze efekt Dopplera istnieje tylko w przypadkach,
    gdy predkosc swiatla i predkosc odbiornika algebraicznie zsumowana, jest rozna od c.
    A tymczasem postulat STW glosi, ze każdy obserwator musi te predkoc zmierzyć jako
    ROWNA c. Z tego wniosek, ze efekt Dopplera przeczy temu postulatowi. Zatem teoria
    wzglednosci oparta na blednych postulatach również musi być bledna.
    Niestety Relatywa czyli grupa wierzaca w te bzdurna teorie, taki argument odrzuca. I
    wlasnie po to aby ja ratować wprowadzono zakaz stosowania Dopplera klasycznego dla
    swiatla. Dopplera klasycznego można stosować jedynie dla fal mechanicznych np.
    obliczenia predkosci karetki pogotowia w oparciu o wysokość dwieku slyszanego przez
    stojacego na skraju drogi gapia.
    Pzdr
    Tornad

  • 48. Data: 2016-04-05 23:06:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tadeusz Wajda napisał:

> [...]
    > jedynie dla fal mechanicznych np. obliczenia predkosci karetki pogotowia
    > w oparciu o wysokość dwieku slyszanego przez stojacego na skraju drogi

    Uczcie się Panowie i bierzcie przykład. Jak się ma taką gadkę, to żadem
    mandat niestraszny!

    Jarek

    --
    -- Muszę to panu dokończyć. Czy pan myśli, panie feldfebel, że ten maszynista
    sobie to zapamiętał? Wszystko pomieszał i poplątał, i pomnożył przez trzy,

  • 49. Data: 2016-04-06 00:11:24
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    slawek pisze:
    > niebieskiego
    > dominują.
    >
    > Ajtam. Najlepiej UV przerabia się na niebieski, gorzej na środek tęczy,
    > a kiepsko na czerwony.

    Nie wiem jak to wygląda od strony energetycznej, dlatego dodałem że to
    moje przypuszczenie, koniec końców świetlówki używają tego samego
    luminoforu również przy UV.

    > Foton UV ma energię h c / lambda1. Foton docelowy ma h c / lambda2.
    > Zamienia się foton na foton, lambda2 > lambda1. Różnica w energii idzie
    > na straty.

    Chętnie bym obejrzał jakieś zestawienie z pomiarów naukowych dla obu
    wersji białych LED. Metodami domowymi można najwyżej pobawić się w
    pomiar mocy pobranej i uzyskaną jasność zmierzoną luxomierzem czy inną
    fotodiodą.

  • 50. Data: 2016-04-06 06:37:44
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 5 kwietnia 2016 20:46:04 UTC+2 użytkownik slawek napisał:
    > na bialy =
    >
    > Może jest. Taki np. Quantex produkował szybki konwertujące z IR na
    > VIS. Co na zdrowy rozum jest niemożliwe. I to nie przez harmoniczne,
    > tylko jakiś patent z fosforescencją.

    Masz jakieś bliższe info o tym jak to działało?
    Albo generalnie info o tych szybkach?