  • 11. Data: 2011-08-13 21:03:21
    Temat: Re: jaki wybrac jezyk?
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Sat, 13 Aug 2011 22:56:12 +0200, m...@t...pl wrote:

> [...]
    >pomyłki?
    >
    >Kiedyś Java była reklamowana w ten sposób, że pisząc w Javie
    >popełnia się mniej błędów, że Java ma np. kontrolę zakresów
    >tablic, itd. Czy obecnie jakieś języki uznaje się za jeszcze
    >bardziej pomocne w pisaniu bezbłędnego kodu?
    >
    >Często słyszę opinię że Python mocno chroni programistę przed
    >popełnianiem błędów. Mówi się że programy w Pythonie mają
    >najmniej linii kodu i że Python to jest język w którym się
    >myśli a nie koduje. W jakim stopniu to jest prawda? Jakie
    >Python ma odpowiedniki javowej kontroli zakresów tablic?

    TO JEST NONSENS!

    Kzdy zwolennik jezyka X mozie ze w jezyku X sie nie robi bledow. Robi
    sie.

    >Trochę algorytmów kombinatorycznych, trochę zmiennoprzecinkowych.
    >Trochę przeszukiwania grafów, trochę symulacji monte carlo, trochę
    >sortowania, trochę wyszukiwania k-tej statystyki, rozwiązywanie
    >układów równań... Problem w tym że w jednym programie jest tego
    >bardzo dużo i na dodatek zostało zoptymalizowane. Pełno jakiś
    >sztuczek z ujemnymi indeksami w tablicach, celowe przekraczanie
    >zakresów struktur, itd. Błędów obawiam się wszędzie. Myślę sobie,
    >żeby to samo napisać od nowa, ale użyć bezpieczniejszego algorytmu i
    >bezpieczniejszego języka programowania.

    No wlasnei pisalem w innym poscie: proponuje nauczyc sie programowania

    A.L.

  • 12. Data: 2011-08-13 21:04:23
    Od: m...@t...pl

    > Jakiego zadania?... I czemu C++ jest niedobry?...
    C++ jest dobry, optymalizacja była zła, ale konieczna.

    > Jest taka ksaizka od tytulem "In Search of Stupidity". O prawdziwych
    > projektach programistycznych ktorych realizacja spowodowala ze firmy
    > padly. Jedna z przycyn padniecia jest "pzrepisywanie na inny jezyk".
    Tu nic nie padadnie... 2-3 miesiące pracy dla jednej osoby.

    > Stara maksyma mowi: "Don't fix it if it is not broken". Jak sa bledy w
    > C++, to sa to bledy spowodowane pzrez programiste/projektanta a nie
    > jezyk.
    Dobrze znam tą zasadę, tyle że teraz nie wiem czy to działa czy nie.
    Robi wrażenie że działa, ale może jest błąd i po poprawieniu zacznie
    działać lepiej. Muszę sprawdzić.

    > legenda o tym ze w Pythonie sie pisze bez bledow to jest totalny
    > nonsens. Robi sie takei same bledy jak wszedzie indziej.
    No właśnie, między innymi takich opinii potrzebuję. Dziękuję.

    > No i jak Kolega ma takie procedury gedzie nawias zamykajacy jest 1000
    > linii pozniej niz otwierajacy, to zaden jezyk nie pomoze. Moze trzeba
    > sie nauczyc tego i owego?...
    Nie, to nie ten kod. Do tamtego co ma procedury po 1-2tys linii właśnie
    stosuje się zasada: "nie dotykaj jeśli działa".

    Pozdrawiam!

  • 13. Data: 2011-08-13 21:11:59
    Od: Edek <e...@g...com>

    On 08/13/2011 10:56 PM, m...@t...pl wrote:

> [...]
    > się czy warto któregoś się pouczyć. Czy można tak ogólnie o którymś
    > z nich powiedzieć, że zapis typowych algorytmów niesie mniejsze ryzyko

    Z powyższych, poprawnie używane C++. Z powodu pełnej kontroli typów
    podczas kompilacji.

> [...]
    > tablic, itd. Czy obecnie jakieś języki uznaje się za jeszcze
    > bardziej pomocne w pisaniu bezbłędnego kodu?

    Użycie stardardowych bibliotek, opcjonalnie z dodaną kontrolą
    zakresów np. tablic. Żaden problem.

> [...]
    > myśli a nie koduje. W jakim stopniu to jest prawda? Jakie
    > Python ma odpowiedniki javowej kontroli zakresów tablic?

    Prawda o tyle, że w Pythonie się szybko pisze. Natomiast co do
    robienia błędów, to wiele z nich pojawia się bardzo późno, a prawie
    wszystkie podczas wykonania a nie kompilacji. Z powodu szybkości
    działania, Python nie nadaje się do obliczeń.

    celowe przekraczanie
    > zakresów struktur, itd. Błędów obawiam się wszędzie. Myślę sobie,
    > żeby to samo napisać od nowa, ale użyć bezpieczniejszego algorytmu i
    > bezpieczniejszego języka programowania.

    Te struktury, to coś jak { int a; char array[1]; } ? To jest C++ czy C?

    Z ciekawości, jak w C++ wygląda przekraczanie rozmiarów struktur?

    > Może być batch, mogę zrzucić dane do pliku tekstowego i może
    > być przetwarzanie po jednym wierszu. Może działać bardzo wolno.
    > Nie musi mieć wątków. Przetwarzania tekstowego nie ma w ogóle,
    > poza... wczytaniem wiersza danych :)

    > Raczej tak, raczej język ogólny. Intryguje mnie Python.

    > Oryginał nadal ma pozostać w C++, padła idea, aby napisać coś co np.
    > na wyrywki zrzuci dane do pliku tekstowego i sprawdzi bezpieczniejszą
    > wersją algorytmu. Oryginalna wersja działa i wydaje się że działa
    > bardzo dobrze, ale... chciałbym się jeszcze bardziej upewnić.

    Można dodać w kodzie wszelkiego rodzaju sprawdzenia, zakresów,
    inwariantów itd.

    Edek

  • 14. Data: 2011-08-13 21:14:52
    Od: m...@t...pl

    > A.L. wrote:

    > Czlowieku, a skad wiesz, ze to on pisal ten projekt, ze jemu kazesz sie
    > uczyc, co??
    Pisałem go ja, ale zmuszono mnie do przyspieszania programu. W innym razie

  • 15. Data: 2011-08-13 21:26:18
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 13.08.2011 21:40, m...@t...pl pisze:

    > A Python? Słynie z tego ze się w nim popełnia mało błędów.
    Naprawdę? Wszystkie języki dynamicznie typowane mają już na starcie
    dodatek w całej kategorii błędów wykrywalnych tylko w runtime.

    Btw: Debugguję aplikację w pythonie w której nie dość że się sypie
    serializacja to jeszcze wycieka jakieś 3GB na tydzień. Nie jest to zbyt
    proste ani miłe.

    Michoo

  • 16. Data: 2011-08-13 21:27:18
    Od: m...@t...pl

    > On 08/13/2011 10:56 PM, m...@t...pl wrote:

    > Z powyższych, poprawnie używane C++. Z powodu pełnej kontroli typów
    > podczas kompilacji.
    Znasz dobrze Pythona, Perla, Lispa, itd? Masz dobre porównanie?
    Ja bym użył albo Javy, albo bezpiecznego C++, ale nie znam np. Pythona i
    Perla, może warto się nauczyć?

    > Prawda o tyle, że w Pythonie się szybko pisze. Natomiast co do
    > robienia błędów, to wiele z nich pojawia się bardzo późno, a prawie
    > wszystkie podczas wykonania a nie kompilacji.
    Ciekawa opinia.

    > Z ciekawości, jak w C++ wygląda przekraczanie rozmiarów struktur?
    Tak jak napisałeś, tablica wewnątrz struktury i przekraczanie
    zakresów.

    > Można dodać w kodzie wszelkiego rodzaju sprawdzenia, zakresów,
    > inwariantów itd.
    To już w pewnym stopniu zostało zrobione. Zastanawiam się co by
    zrobić więcej.

  • 17. Data: 2011-08-13 21:47:26
    Od: Edek <e...@g...com>

    On 08/13/2011 11:27 PM, m...@t...pl wrote:

    > Znasz dobrze Pythona, Perla, Lispa, itd? Masz dobre porównanie?

    Liaspa od dawna nie używam, Pythona znam, Perla słabo. Perl do obliczeń?
    Fortran, owszem (też od dawna nie używam).

    > Ja bym użył albo Javy, albo bezpiecznego C++, ale nie znam np. Pythona i
    > Perla, może warto się nauczyć?

    Warto się nauczyć. Javy można użyć, tyle, że tam też trzeba wiedzieć,
    jak pisać kod, który się szybko wykona. Javę polecam komuś, kogo użycie
    C++ przerasta, nic na siłę.

    > Ciekawa opinia.

    Opinia? Podstawy: w pythonie może być zła a) składnia b) definicja
    class i def-ów (uznajmy, że to nie runtime). Dopiero potem objawia
    się wiele typo. Jeżeli nawet typo wychodzi w runtime...

    > Tak jak napisałeś, tablica wewnątrz struktury i przekraczanie
    > zakresów.

    To jest C, a nie C++, chyba że to ma swoje alokatory.

    > To już w pewnym stopniu zostało zrobione. Zastanawiam się co by
    > zrobić więcej.

    Gdzieś mi szklana kula zginęła. Może nie w pewnym stopniu, a tak od
    początku do końca?

    Edek

  • 18. Data: 2011-08-14 02:52:27
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]

    > bez GUI, mają jedynie proste tekstowe wejście/wyjście.
    > Nie chcę testować interfejsów, ale część obliczeniową.

    a jak duze sa te programy (w tysiacach lini?) 50 tys?
    mniej? wiecej?

    mz python raczej odpada bo pewnie byloby niesamowicie
    wolno - slabo znam pythona ale cos tak mi sie wydaje

    jesli juz to mz predzej moze mozna by sprobowac jakichs
    jezyow pascalopodobnych (aczkolwiek takie rzeczy jak
    przepisywanie sa ryzykowne bo mz moze ci sie odechciec
    w trakcie roboty;-) jak juz to lepiej sprobowac
    na poczatek na czyms mniejszym

    fir (obywatel inspektor(*))

    --
    (*) na pochybel debilnym sedziom, urzednikom i lekarzom! bo juz nie
    zdzierże

  • 19. Data: 2011-08-14 07:05:13
    Od: "Marszalkowski" <m...@t...pl>

    > a jak duze sa te programy (w tysiacach lini?) 50 tys?
    > mniej? wiecej?
    Nie są zabójczo duże, są skomplikowane. Algorytmy są
    trudne i zapis jest popaprany w celu przyspieszenia.

    > mz python raczej odpada bo pewnie byloby niesamowicie
    > wolno - slabo znam pythona ale cos tak mi sie wydaje
    Aplikacja testowa może działać wolno. Aplikacja pierwotna
    na wyrywki zrzuci dane wejściowe i wyniki obliczeń do pliku.
    Aplikacja testowa wczyta wiersz danych, może sobie długo
    liczyć bezpiecznym algorytmem i sprawdzić czy wyjście jest
    takie samo.

    No ale widzę że nikt nie przychyla się do opinii że w
    niektórych językach robi się mniej błędów :)

  • 20. Data: 2011-08-14 07:21:05
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "A.L." <l...@a...com> napisał w wiadomości grup
    com...
    > Kzdy zwolennik jezyka X mozie ze w jezyku X sie nie robi bledow. Robi
    > sie.

    True

    > No wlasnei pisalem w innym poscie: proponuje nauczyc sie programowania

    I matematyki.