  • 31. Data: 2009-02-17 20:17:07
    Temat: Re: jaki program do obróbki RAW - podstawy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Feb 2009, Mateusz Ludwin wrote:

> [...]

    No, nie przesadzaj z tą mądrościa, AFAIK instalator robi to by default :)

    > Niestety to nieprawda, GIMP dostaje z UFRawa ośmiobitowy obrazek co zupełnie
    > mija się z celem. Trzeba wtedy całą obróbkę przeprowadzić w UFRaw

    Nie przesadzaj.
    Wystarczy że zasadniczą część "pokrzywisz" w UFRaw, szlifiwać można
    w czymkolwiek.
    Natomiast z góry akceptuję zastrzeżenia iż:
    - w GIMPie nie ma "wbudowanej" obsługi korekcji krzywych w dziedzinie
    jasności (jest tylko RGB)
    - ufRAW nie chce ugryźć S3/S5 Pro

    > A z obróbką radzi sobie dużo lepiej RawTherapee (który pod
    > spodem też ma DCRaw).

    Czyli "małych pikseli" też nie ma, zgadza się?

    pzdr, Gotfryd

  • 32. Data: 2009-02-17 20:17:46
    Od: " Gil" <g...@g...pl>

    Pietia <v...@w...pl> napisał(a):

    > Troche drogi jak na moje potrzeby.

    Na potrzeby pewnie akurat, może na kieszeń za drogi. Polecam się zapoznać z
    wersją demo potem zdecydować mądrze - do amatorskiego uzytku. Nie ma lepszego
    do NEF-ów.

  • 33. Data: 2009-02-17 20:29:12
    Od: Pietia <v...@w...pl>

    Gil wrote:

    > Na potrzeby pewnie akurat, może na kieszeń za drogi.

    Na potrzeby też. Nie ma sensu kupować czegoś czego nie będę miał czasu
    wykorzystywać. Nie potrzebyje kombajnu tylko podstawowego narzędzia, do
    najprostszej obróbki. Choć kto wie, może się wciągnę w suwakowanie ;)
    Na razie nie mam możliwości żeby poświęcać dużo czasu na naukę programu.
    Na samo fotografanie nie mam tyle co bym chciał :)

    > Polecam się zapoznać z
    > wersją demo potem zdecydować mądrze - do amatorskiego uzytku. Nie ma lepszego
    > do NEF-ów.

    Popróbuje, mam płytke z trialem dodawaną do aparatu. Swoją drogą mogliby
    jakąś wersję oem dawać a nie triala.

  • 34. Data: 2009-02-17 20:43:10
    Od: " " <g...@g...pl>

    Pietia <v...@w...pl> napisał(a):

    > Na potrzeby też. Nie ma sensu kupować czegoś czego nie będę miał czasu
    > wykorzystywać. Nie potrzebyje kombajnu ....

    To właśnie jest kombajn tylko program który doskonale współpracuje z NEFami z
    aparatów Nikona. Opcji jest niewielie i tylko te potrzebne. Ja używam z
    powodzeniem, choc też mnie nie było na to stać. - Oszczędzałem !!!!
    Wszystkie inne to właśnie niepotrzebne kombajny.
    No i troche rusz ramionami. Jesteśmy krajem trzeciago świata i biedakami w
    Europie. Trzeba sobie radzić.

  • 35. Data: 2009-02-17 21:06:46
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Gotfryd Smolik news:

    > Czyli "małych pikseli" też nie ma, zgadza się?

    Nie ma :<

    Ale jeśli ktoś miałby to dorobić, to pewnie pierwsza zrobi to ekipa od RT.

  • 36. Data: 2009-02-17 21:28:09
    Od: d...@2...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    >Tak, jestem w stanie:
    >
    >http://img291.imageshack.us/img291/3831/p8140993jy7
    .jpg
    >http://img292.imageshack.us/img292/8936/p81409931fi
    lteredcq7.jpg

    >A teraz wczytaj sobie to pierwsze zdj?cie i spróbuj z niego uzyska? drugie.

    Nieee... Tak nie mozemy robic jak proponujesz ;)

    Podeslij mi RAW-a a ja wygeneruje tego drugiego JPG-a bez obrobki
    16 bitow / kanal

    adres:
    dariusz.by m-alp-a gmail.com

    Dariusz W.

    Usun z e-mail znaki x.

  • 37. Data: 2009-02-17 21:39:34
    Od: d...@2...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    > No, nie przesadzaj z ta madroscia, AFAIK instalator robi to by default
    > :)

    Instalator instalatorem a po przekopiowaniu GIMP-a na inny
    komputer sa problemy z odczytem RAW-ow ;)

    Trenowalem to na tyle skutecznie, ze nie musze
    robic zadnych instalacji UFRAW-a przy przenoszeniu calego
    pakietu na inny komputer.

    Dariusz W.

    Usun z e-mail znaki x.

  • 38. Data: 2009-02-17 22:04:04
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Dariusz W.:

> [...]
    >>

    > Nieee... Tak nie mozemy robic jak proponujesz ;)
    >

    > Podeslij mi RAW-a a ja wygeneruje tego drugiego JPG-a bez obrobki

    Przecież obrabiając rawa działasz w przestrzeni > 8bitów.

  • 39. Data: 2009-02-17 22:21:25
    Od: d...@2...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    W pewnym sensie wpadles na sedno-sprawy o ktore mi chodzi.

    Nawet jak obrobisz 16 bit / kanal i bedziesz mial
    mniejsze straty w jakosci po licznych obrobkach graficznych
    to wchodza ograniczenia ktore niweluja ta przewage

    - ograniczenia sensora aparatu ( odczyt mniej niz... 16 bit / kanal )
    - ograniczenia LCD
    - ograniczenia papieru
    - ograniczenia w obsludze labu cyfrowego
    - utrata jakosci w konwersji na JPG (8 bit / kanal)

    Chodzi o to, ze w praktyce przewaga obrobki 16 bit / kanal do 8 bit / kanal
    nie sa az tak zauwazalne jak to sie sadzi.

    Mozna powiedziec, ze przy duzej liczbie obrobek 1 fotografii
    przewaga 16 bit / kanal jest bardziej widoczna ale przy
    dobrym naswietleniu i gdzie nie potrzeba przewalek... to
    roznica w obrazie po konwersji do JPG-a jest prawie... zadna.

    Kumpel co ma D300 zapisal RAW-a raz w 12 bit / kanal a raz w 14 bit / kanal.
    Patrzylismy i patrzylismy i nie dalo sie zauwazyc roznicy miedzy tymi
    zapisanymi rawami.

    Moim zdaniem pewne rzeczy sa po prostu przereklamowane i w
    praktyce malo kto zauwazy na papierze roznice w obrobkach
    8 bit / kanal vs 16 bit / kanal

    Dariusz W.

    Usun z e-mail znaki x.

  • 40. Data: 2009-02-17 22:28:32
    Od: Pietia <v...@w...pl>

    Howk wrote:

    > ale to już chyba pytanie do autora wątku

    No nie, bo z RAW wydobędę sporo więcej jeśli zepsuje zdjecie, jak
    ostatnio przy przepałach ;) JPG mi chyba tego nie da.