-
161. Data: 2012-01-05 22:36:38
Temat: Re: jaki olej?
Od: 'Tom N' <n...@2...dyndns.org.invalid>
Jakub Witkowski w <news:je3ull$1v80$1@news2.ipartners.pl>:
> W dniu 2012-01-04 22:34, 'Tom N' pisze:
>> niestety <<partykuła, za pomocą której mówiący wyraża żal, iż dana sytuacja
>> ma miejsce, i zarazem pragnienie, żeby było inaczej,
>> <http://sjp.pwn.pl/szukaj/niestety>
>> Do wyboru masz:
>> A. wyrażasz żal, że zaczyna ci doskwierać
>> B. wyrażasz żal, że posiadasz zdolność
> Pomijasz powszechne stosowanie jako równoważnik zdania:
"niestety mylisz się", "niestety nie" itp.
Uważasz, że to chciał przekazać? (zaczynasz myśleć... Niestety nie)
Może i masz rację ;-)
--
Tomasz Nycz
-
162. Data: 2012-01-05 22:59:13
Temat: Re: jaki olej?
Od: DoQ <p...@g...com>
W dniu 05-01-2012 08:17, Artur Maśląg pisze:
> No cóż, skąd wiesz, że aktualnie nie posiadam/nie posiadałem,
> skoro ten materiał tyczył nie tylko 407, a całego typoszeregu?
Ok, ja wiem że Ty miałeś już wszystkie możliwe samochody na rynku,
dlatego Twoja wiedza opiera się wyłącznie na autopsji.
Ale w jaki sposób utylizacja oleju synt. staje się droższa skoro zlewane
są w jedno miejsce, czy piece/kotły na przepracowany olej są w Polsce
nielegalne i skąd wiadomości że "na Zachodzie" serwisuje się inaczej
tego domyślam się już się nie dowiem?
--
Paweł
-
163. Data: 2012-01-06 13:49:29
Temat: Re: jaki olej?
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-05 16:15, Lewis wrote:
> W dniu 2012-01-05 10:13, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
>
>> I to jest sensowna odpowiedź i rozwiązanie w tym wypadku. BTW, robiłeś
>> pomiary temperatury oleju u siebie ? :-)
>
> Tak, w skrajnych przypadkach dobija do 140-150C normalnie ma około 90-100C
Dla Ciebie zatem bardzo istotny jest parametr HTHS :-) Podają w
niektórych TDS'ach :-)
>> U mnie w cywilnej turbomaszynie zużycie oscyluje wokół 0.25-0.5 na
>> ~15kkm. Olej zmieniany wg. zaleceń producenta (obliczany dynamicznie) -
>> przeważnie około 20kkm. A nie jest ona jeżdzona non-stop na 2krpm :-)
>
> No to "spożycie" oleju praktycznie nie występuje:P
Też się dziwię. Silnik ma już przejechane 240kkm i nadal ma się
świetnie. Choć jedno turbo już zjadł (wadliwa seria garretów)
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
164. Data: 2012-01-06 14:04:28
Temat: Re: jaki olej?
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-05 17:27, Pete wrote:
> On 1/5/2012 7:34 AM, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
>> Termostat nie zapewnia utrzymania stałej temperatury oleju! Przy dużych
>> obciążeniach temperatura oleju potrafi rosnąć w rejony 130-150C a
>> temperatura wody pozostać w rejonie 95-100C
>>
>> Ta pierwsza wartość nie ma znaczenia jedynie gdy olej ma dokładnie 100C.
>
> Zgoda, ale olej w wiekszosci przypadkow wlasnie gdzies tam w okolicach
> 100C sie trzyma.
Zgoda. Na krótszym trasach nie osiąga nawet tyle.
> Jedynie moze na torze mozna mowic o tak duzych
> obciazeniach, ze olej osiaga stosunkowo wyzsza temperature. Jadac
> Autobahn'em z max predkoscia przez dluzszy czas pewnie tez...
Dużo zależy od typu silnika - turbo benzynowe napewno grzeją olej
bardziej niż turbo diesle, wolnossące benzynowe. Dużo też zależy od tego
jak silnik został zaprojektowany - część konstrukcji nie przewiduje
dłuższej jazdy z większym obciążeniem i zwyczajnie się przegrzewa.
Inna część radzi sobie z tym doskonale.
> Niemniej nawet wtedy widuje sie, ze ludzie stosuja oleje typu M1 0w-40
> zamiast cos w stylu 15w-40.
Musiałbym popatrzeć w TDS. Ale nadal dostępne są oleje 0W-30, które mają
HTHS >3.5, VI w okolicy 175 :-) Cóż chcieć więcej :-)
> A to dlatego ze jak juz slusznie zauwazyles, jak zachowa sie olej przy
> tych ekstremalnie wysokich temperaturach (powyzej 100C) zalezy od
> parametrow typu HT/HS i VI. Same cyferki "Xw-YY" nie mowia nam
> wszystkiego. Jeden olej 0w-30 moze byc bardziej stability niz drugi olej
> 5w-30 w ekstremalnie wysokich temperaturach.
Niektóre OW-30 potrafią być równie dobre jak XW-50. To o czym mówiliśmy
to nadal część prawdy.. ponieważ również bardzo istotne jest to jak
zachowuje się olej w miarę pokonywania kolejnych kilometrów... niektóre
o teoretycznie wysokich parametrach posiadając kiepską bazę
rekompensowaną duża ilościa dodatków mogą nas niemile zaskoczyć.
BTW, zapomnieliśmy jeszcze o dość istotnym TBN, też warto na niego
zwrócić uwagę :-)
> W sumie chyba obaj sie tu zgadzamy, albo przynajmniej tak mi sie wydaje. :)
Jak najbardziej :-)
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
-
165. Data: 2012-01-06 14:30:17
Temat: Re: jaki olej?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Thu, 05 Jan 2012 10:19:57 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a):
> On 2012-01-04 20:15, Pete wrote:
>>> A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju
>>> wielosezonowego w wysokich temperaturach?
>> Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :)
>
> Obie wartości wyznaczają punkty (cSt@40C i cSt@100C) na krzywej lepkości
> na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne
> algorytmy).
W "zwyklym oleju" chyba. A tu przeciez caly wic w tym zeby bylo lepiej,
czyli inaczej.
> Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w
> wysokich temperaturach.
Z tym ze normalnie w silniku to olej ma wlasnie blisko tych 100C, wiec
drugi parametr ma znacznie wieksze znaczenie niz pierwszy.
J.
-
166. Data: 2012-01-06 21:09:03
Temat: Re: jaki olej?
Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
On 2012-01-06 14:30, J.F. wrote:
> Dnia Thu, 05 Jan 2012 10:19:57 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a):
>> On 2012-01-04 20:15, Pete wrote:
>>>> A jaki ma związek liczba przed literką W na zachowywanie się oleju
>>>> wielosezonowego w wysokich temperaturach?
>>> Zwiazek zaden, ale "specjalistow" tu nie brakuje. :)
>>
>> Obie wartości wyznaczają punkty (cSt@40C i cSt@100C) na krzywej lepkości
>> na podstawie których można wyznaczyć przebieg tej krzywej (są dostępne
>> algorytmy).
>
> W "zwyklym oleju" chyba. A tu przeciez caly wic w tym zeby bylo lepiej,
> czyli inaczej.
Rozwiń, bo nie wiem o czym piszesz.
>> Zatem oba parametry mają wpływ na wartości lepkości w
>> wysokich temperaturach.
>
> Z tym ze normalnie w silniku to olej ma wlasnie blisko tych 100C, wiec
> drugi parametr ma znacznie wieksze znaczenie niz pierwszy.
Co to znaczy normalnie ? Na krótkich dystansach, pewnie do ok. 10-15km
nie osiąga nawet tyle. Czyli np. wszystkie moje dojazdy do pracy. Przy
dłuższej jeździe z większym obciążeniem (większa prędkość, więcej
dynamicznego przyśpieszania, jazda pod górę) temperatura może rosnąć
znacząco powyżej 100C.
A wszędzie gdzie znajdujesz się poza tymi 100C gdzie dokonano pomiaru
wartości zależą od obu punktów.
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik