    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: jaki aparat :)
    Date: Fri, 04 Sep 2015 21:36:13 +0200

    "Pszemol" <P...@P...com> writes:

    > A jak ustawisz ten "odpowiedni czas naświetlania"?

    Normalnie, a to są różne możliwości?

> [...]
    > z wody było jak najmniej między obiektywem a obiektem
    > no i ręcznym ostrzeniem... Ale w przypadku łodzi i okienek
    > obiekty fotografowane są na tyle daleko od obiektywu że głębia
    > ostrości jest małoistotna (mało które zwierze podpłynie 50cm
    > do okienka aby pozować do zdjęcia..) a zależy Ci głównie na:
    > wyłączeniu lampy (aby nie mieć odblasków od szkła okienka)
    > a w konsekwencji potem maksymalizację małych ilości światła
    > wpadającego do obiektywu przy maksymalnie krótkim czasie
    > migawki aby nie robić fotek poruszonych w słabym oświetleniu.

    Ale to jakaś specyfika łódki? Zawsze fotografując obiekty w ruchu czas
    musi być krótki, aby nie było poruszenia (modulo śledzenie obiektów).
    Dlatego właśnie w takich przypadkach ustawiam odpowiedni czas
    naświetlania, to wydaje się naturalne.

    Dokładnie na tej samej zasadzie przy zdjęciach "nieruchomych" ustawiam
    czułość i np. przysłonę - ustawiam to, na czym mi zależy, a nie staram
    się jakoś dziwnie zmusić aparatu do tego, by zgadywał te parametry
    ustawiając te, które mnie nie obchodzą.

    > Jak najpierw ustawisz z góry czas otwarcia migawki to albo
    > zrobisz zbyt ciemne, zaszumione zdjęcia gdy braknie otworu
    > przesłony aby dobrze naświetlić i aparat pojedzie z ISO w niebo

    Lepsze to niż (nadmiernie) poruszone. A jak ustawisz maksymalną
    przysłonę (= dokładnie taką samą, jaką ustawi aparat w trybie S przy
    małej ilości światła), to coś lepszego uzyskasz?

    > albo przesadzisz w drugą stronę i będziesz cykał
    > zdjęcia z przesłoną w pół-zamkniętą i za długim czasem,
    > dostaniesz zdjęcia poruszone, niedoostrzone - marnie to widzę.

    No ale chyba wiem jaki czas powinienem ustawić? W każdym razie wiem to
    lepiej niż aparat, który ustawiasz tak, jakbyś robił statyczne zdjęcia.
    --
    Krzysztof Hałasa