    From: "4CX250" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jaki UPS 12V 80W?
    Date: Sat, 2 Apr 2011 21:50:30 +0200

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@S...COM> napisał w
    wiadomości news:in7q8q$e0s$1@news.onet.pl...

    > 2. Bierzemy ładowarkę do akumulatora 12V - może być automat, półautomat,
    > manualna, buforowa albo inteligentna, wedle smaku, byleby jej wyjście nie
    > osiągało 15V. Z tego powodu ładowarki impulsowe odpadają i za bardzo sieją
    > zakłóceniami.

    Możesz rozwinąć te myśli z powodami ładowarki impulsowej?

    Druga sprawa to to że dopuszczasz aby napięcie było nie wyższe niż 15V.
    Tyle napięcia minus spadek na diodzie daje nam spooro powyżej 14V na
    akumulator.
    Ten przy pracy buforowej pod takim napięciem wyschnie na pieprz.
    Maksymalne napięcie dla akumulatorów buforowych to około 13,8V. Zalecany
    zakres to 13,5-13,8V i tak nalezy dobrać zasilacz aby za diodą tyle mniej
    więcej było. Pozostaje jeszcze ograniczenie maksymalnego prądu ładowania.
    Najprostrzym sposobem jest użycie najzwyklejszej żarówki 12voltowej
    szeregowo. Wystarczy tylko dobrać jej moc tak aby maksymalny prąd nie
    przekraczał dopuszczalnego prądu ładowania akumulatora. Przeważnie żarówka
    będzie ciemna, czasem może będzie widać lekkie żarzenie włokna. Najmocniej
    ale i tak nie pełny swiatłem będzie świecic tylko w pierwszych chwilach
    ładowania po pełnym rozładowaniu akumulatora lub przy jego uszkodzeniu.
    Zmienna rezystancja włókna niemal idealnie ogranicza prąd ładowania. Ja do
    czterech akumulatorów żelowych 100Ah które połączone w szeredu dają napięcie
    na fideltronika 3500VA zastosowałem ładowanie niezależne. Każdy akumulator
    ma swój zasilacz impulsowy ustawiony ma 13,8V w szeregu z żarówką
    samochodową 12V/55W. W ten sposób niezaleznego ładowania akumulatory się nie
    rozbalansują ale to inna historia. Takie ładowanie buforowe jest już ponad
    rok czasu i nie zauważam niczego negatywnego że zastosowałem najstarszą
    metodę ograniczania prądu zwykłą żarówką. Jedno spojrzenie w serwerowni na
    żarówki i już widać że wszystko jest w porządku. Po zanikach napięcia każda
    żarzy się identycznie co daje mi informację że akumulatory są zbalansowane i
    sprawne.

    Marek