  • 111. Data: 2009-04-22 10:05:52
    Temat: Re: jaka sta????????????
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "syriusz" <r...@s...pl> napisał:

    >[...] O widzisz! - to teraz weź tego olympusa, ustaw mu ekwiwalent 50mm,
    >przysłonę 1.8 i uzyskasz dokładnie tę samą GO co na FF z założonym 50/1.8 -
    >przy założeniu tego samego kadru :)
    >[...]

    Zapominasz o jednym istotnym czynniku - rozmiarze matrycy. W pzrypadku
    kompaktowego Olympusa jest on znacznie mniejszy, co spowoduje, że skala
    odwzorownia będzie dla identycznego kadru znacznie mniejsza - a to się
    przełoży na większą głębię ostrości. Zjawisku temu częsciowo pzreciwdziała
    fakt, że przy mniejszych rozmiarach matrycy musimy przyjąć mniejsze rozmiary
    krążka rozproszenia, ale zależność głębi ostrości od skali odwzorowania jest
    dużo silniejsza niż od średnicy krążka rozproszenia, zatem sumaryczny efekt
    będzie taki, że przy identycznym kadrze i tej samej liczbie przysłony głębia
    ostrości z aparatu o mniejszych rozmiarach filmu/matrycy będzie większa.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 112. Data: 2009-04-22 10:06:52
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Wed, 22 Apr 2009 01:00:13 +0200, syriusz wrote:
    > Zgadza się.
    > Im mniejszy wymagany krążek rozproszenia (mniejsza matryca), tym
    > mniejsza GO.
    >
    > Ogólnie 4 parametry wpływają na GO:
    > - krążek rozproszenia
    > - przysłona
    > - ogniskowa
    > - odległość od obiektu

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Głębia_ostrości

    Wzor na DOF. ogniskowa w mianowniku w potedze czwartej, reszta max w
    kwadracie. Pod rozwagę.

    Jesli nie zmienisz kadru, musisz zachowac odleglosc ostrzenia, prawda?

    Wiec wg dofmastera:

    5D, 80/1.8, 150cm -> DOF = 3.56cm [1]
    450D, 50/1.8, 150cm -> DOF = 5.89cm

    5D, 80/1...@...8 -> DOF = 5.65cm
    @3.2 -> DOF = 6.34cm

    [1] Tak, wiem. nie ma takiego szkla. Dla 85mm i 159.4cm[2] odleglosci
    ostrzenia wychodzi... (zaskoczenie!) DOF = 3.56cm.

    [2] 85/80*150
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 113. Data: 2009-04-22 10:10:57
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Jan Rudziński wrote:

    > Zgoda, jednak założenie dłuższej ogniskowej zmniejsza GO, a oba te
    > efekty się *prawie* dokładnie kompensują.

    Z tego co tu zdarzyło mi się słyszeć, kompensują się dokładnie. Innymi słowy
    przy danej skali odwzorowania i tej samej przysłonie, GO jest zawsze taka sama.

    Więc stosowanie w makro krótszych ogniskowych wcale nie powoduje zwiększenia GO
    jak mi się to kiedyś wydawało.

  • 114. Data: 2009-04-22 10:17:27
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    Jan Rudziński wrote:
> [...]
    > efekty się *prawie* dokładnie kompensują.
    >
    > To wszystko przy założeniu, że używamy różnych obiektywów z tym samym

    Masz racje. Komepsuja sie idealnie.

    Np: FF, dwa obiektywy: 50/1.8 i 75/1.8 odleglosci odpowiednio 10 i 15
    (kadr ten sam)
    dadza dokladnie te sama GO.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 115. Data: 2009-04-22 10:20:50
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Mateusz Ludwin napisał(a):

    > Z tego co tu zdarzyło mi się słyszeć, kompensują się dokładnie.

    Z wykresów, które widziałem, kompensują się prawie dokładnie. Przy czym
    im większa skala odwzorowania, tym dokładniej.

> [...]
    >
    > Więc stosowanie w makro krótszych ogniskowych wcale nie powoduje
    > zwiększenia GO jak mi się to kiedyś wydawało.

    Ano tak.
    Przy dużej skali odwzorowania GO się w ogóle nie zmienia gdy
    manipulujemy jednocześnie odległością i ogniskową, przy niedużej -
    prawie w ogóle.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 116. Data: 2009-04-22 10:32:50
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Jan Rudziński wrote:

    > Nieporozumienie - źle odczytałem.
    > To zdanie, które jeszcze widać jest absolutną brednią.
    > Ten sam kadr
    > oznacza w tym wypadku tę samą odległość, a GO dla cropa będzie znacznie
    > większa.
    >
    > Według dofmastera:
    >
    > Dla d40, ogniskowa 50 mm, 1:1.8, odległość 10 m:

> [...]

    Wiesz co - dobrze dobrałeś wartości. Masz rację.
    Skłoniło mnie to do małych obliczeń i sięgnięcia do podstaw układów
    optycznych... ;)

    A wiesz z czego wynikają te różnice? (pytanie retoryczne, bo pewnie
    wiesz, a ja musiałem sobie przypomnieć :)
    W skrócie z tego, że ogniskowa to odległość od środka układu optycznego
    do jego ogniska wtedy, gdy promienie padają na soczewkę równolegle
    (ostrość na nieskończoność).

    Przy konkretnych przypadkach ostrzymy znacznie bliżej, więc wszystko
    (odległość do obiektu i odległość do filmu/matrycy) nam się "rozjeżdża".
    W dodatku obiektyw to nie hipotetyczna doskonała soczewka (którą rządzi
    równanie soczewki), a układ soczewek, których wzajemną "pracę"
    konstruktor obiektywu przewidział tak, aby niezależnie od odległości
    ostrzenia (w pewnym zakresie oczywiście) odległość od węzła wypadała
    zawsze na filmie/matrycy.

    Fajnie jest to wszystko ujęte w tym opisie:

    "... the technical definition of focal length is the distance from lens
    to film* when the lens is focused at infinity. ... Image distances are
    not tiny. As a rule of thumb, 25mm = 1 inch. A 50mm lens requires about
    2" between lens and film*. A 200mm lens requires about 8" behind the
    lens to make a focused image. ... Every lens has two points in the
    optical path from which distances are measured. These locations are
    called nodes. The front node is used to determine lens-to-subject
    distance. The rear node is used to determine lens-to-film* distance. ...
    The lens nodes can be placed anywhere in the optical path by the lens
    designer. ... In some cases the rear lens node is actually out in front
    of the lens."

    Nawiasem mówiąc, tak sobie przechodząc przez różne zagadnienia z optyki,
    uzmysłowiłem sobie (bo kto o tym pamięta na co dzień ;), że zjawisko GO
    występuje również po stronie filmu/matrycy :)

    Dzięki, że wtrąciłeś się do dyskusji - znów się czegoś nauczyłem :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 117. Data: 2009-04-22 10:35:45
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > Postanowiłem zamknąć ci usta:
    >
    > http://www.cameralabs.com/forum/viewtopic.php?p=8754
    1#87541

    To nie jest żadne miarodajne porównanie.
    Oglądasz te same kadry z tej samej odległości (na monitorze), a masz
    różne krążki rozproszenia - i na tej podstawie oceniasz "ostre" albo
    "nieostre"? :)

    Jak podejdziesz na 1m do billboardu to też powiesz "nieostre", ale z
    daleka - "żyleta" :)

    EOT - zobacz mój post pod odpowiedzią Kolegi Jana Rudzińskiego.

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 118. Data: 2009-04-22 10:40:21
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    syriusz napisał(a):

    > W dodatku obiektyw to nie hipotetyczna doskonała soczewka (którą rządzi
    > równanie soczewki),

    Muszę Cię zmartwić - dla obiektywu będącego doskonałą soczewką wyniki
    obliczeń byłyby takie same.

  • 119. Data: 2009-04-22 10:47:23
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    [...]
> [...]
    > kadrze i tej samej liczbie przysłony głębia ostrości z aparatu o
    > mniejszych rozmiarach filmu/matrycy będzie większa.

    I wszystko jasne. Dzięki! :)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 120. Data: 2009-04-22 10:49:04
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Marek Wyszomirski wrote:

    > Cóż... zdarza się, że czasem komuś źle się wydaje (uczciwie dodam, że mi
    > też;-).

    Najważniejsze, to potrafić się do tego przyznać otwarcie i publicznie :)

> [...]
    > mneisze niż w lustrzankach rozmiary fizyczne, co powoduje, że wymogi co
    > do ostrości rysowania obiektywów są znacznie większe niż w przypadku
    > lustrzanek. Ostrość ta jest przy dużych liczbach pzrysłony ograniczana
    > zjawiskiem dyfrakcji światła na listkach przysłony. Zjawisko to zaczyna
    > ograniczać ostrość zdjęć przy przymykaniu przysłony tym wcześniej im
    > mniejsza jest matryca. Dlatego też maksymalna możliwa do ustawienia
    > liczba przysłony jest w kompaktach ograniczana przez konstruktorów do
    > stosunkowo niewielkiej wartości - najczęściej ok. 8, czasem do 11.

    Wszystko jasne. Dlatego na LF przysłona 64 może nie być problemem, kiedy
    na małej klatce przysłona 22 potrafi już psuć obraz (sam sprawdziłem :)
    Dzięki za wyjaśnienia :)

    > Tyle, że przy makro zależy nam zwykle na możliwie dużej głębi ostrości -
    > zatem istotna jest maksymalna możliwa do uzyskania liczba przysłony, a
    > ta jest mniejsza niż w lustrzankach.

    > Tak właśnie spróbowałem przed chwilą zrobić:-)

    Szczerze dziękuję za nakierowanie na właściwe tory ;-)

    Pozdrawiam,
    syriusz

    P.S.
    Kurcze - fajnie, zrozumiale potrafisz tłumaczyć - bez zbędnych
    złośliwości, zadzierania nosa itp. jak co niektórzy na grupie... ;-)