    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: jak zepsuć sobie D5 w ułamku sekundy
    Date: Thu, 22 Jul 2010 16:36:02 +0200

    Użytkownik "DX" <j...@o...pl> napisał w
    >to nie jest D5 tylko 5D (Canon). I jest to nie tylko możliwe, ale
    >prawdziwe, moc tych dyskotekowych laserów jest taka, że z bliska
    >przepala dziury w ubraniu.

    >Kilka miesięcy temu ukazała się w sieci informacja o laserowym
    >systemie "anty paparazzi, który jest zastosowany na jachcie
    >któregoś
    >rosyjskiego magnata finansowego i powoduje "oślepienie" lustrzanek
    >nawet z 2 km. Tym samym wyklucza zrobienie jakiegokolwiek zdjęcia.

    jest w tym wszystkim maly problem - w oczach nie moze wypalic
    dziury.

    Dlatego nie jest to po prostu promien, ale szybko odchylany na
    boki, albo i bardziej zaawansowane poruszanie.
    W efekcie srednia gestosc mocy jest niewielka, na pewno nie
    wystarczy na ubranie.

    Z okiem troche gorzej, bo skupia rownolegla wiazke w maly punkt i
    gestosc mocy znow sie zwieksza.
    Trudno mi ocenic co bardziej wrazliwe - oko czy krzem. Komorkom
    szkodzi juz 50C, krzem mozna do ~200 C podgrzac, pod pradem moze
    tylko do 150C, ale tez optyke ma lepsza. W kazdym badz razie nie
    bardzo wierze w takie oslepianie z jachtu, raczej jakis inny efekt
    wykorzystuja.

    Jeszcze jeden efekt mogl sie tu zaprezentowac - promienie w roznych
    momentach tak jakby rozbieznie z jednego punktu wychodzily. Jesli
    aparat sie dobrze ustawi, to przez czas przelatywania wiazki przez
    srednice obiektywu powinno to znow w jeden punkt trafic. Czyli
    trafi kilkukrotnie wiecej swiatla niz do oka, bo stosunek srednic
    jednak spory. Byc moze tez "grubosc" tego wachlarza przekracza
    srednice soczewki oka, nawet o zmroku, ale dobrze sie miesci w
    obiektywie.

    No coz - trzeba potrenowac. Kto ma niepotrzebna cyfrowke ? :-)

    J.