    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?
    Date: Sun, 03 Jul 2011 10:19:02 +0200

    On Sat, 02 Jul 2011 21:12:14 +0200, Tomasz Wójtowicz wrote:
    >W razie sprawy sądowej żądaj jednoznacznej opinii eksperta, że to akurat
    >spawanie, a nie przelatująca czarownica, ubiły elektronikę. I gdyby taka
    >się pojawiła, konieczne wrzuć ją na grupę, bo myślę, że wiele osób
    >będzie zainteresowana.

    A widzisz jakis problem ? Ekspert stwierdzi faktyczne uszkodzenia
    (gorzej jesli "caly komputer nie dziala"), auto do spawacza dojechalo,
    ale juz nie wyjechalo.

    >awaria (o ile ona była spowodowana spawaniem) nastąpiła w skutek
    >wyindukowania się napięcia z fali EM produkowanej przez łuk elektryczny.

    Zartujesz. W praktyce jedyne grozne fale EM spotyka sie w kuchence
    mikrofalowej.
    A nawet jesli - spawacz winny.

    >Na pewno nie wystąpiła z powodu prądów spawalniczych wracający różnymi
    >drogami, bo one popychane są zbyt małym napięciem, które z całą
    >pewnością nie przebije izolacji czujników, kabli, komputerów itp. Chyba

    Te czujniki jednym koncem do "masy" podlaczone.

    >że klient już miał zwarcie jakiegoś kabla do masy (np. przez zalanie
    >złączki wodą) i prąd spawalniczy tylko dobił istniejącą usterkę (dlatego
    >mówię o tej jednoznacznej opinii, bo jeśli okazało by się, że auto miało
    >usterkę w momencie wjechania do warsztatu, to wtedy będzie wina
    >właściciela auta).

    Musisz miec chyba wujka papuge z doswiadczeniem, skoro jestes taki
    pewny. Tylko co bedzie jak tafi na innego papuge ?
    A wiem - kolego, ten ma nowe BMW, tamten warsztat, mozemy sie 10 lat
    procesowac :-)

    A w tym zwiazku przyczynowo-skutkowym jest jeszcze jeden czynnik -
    klient zapewne nie oddal auta do spawacza w celu przyspawania sobie
    czegos. Oddal do "mechanika" w celu naprawy. A fachowiec przed uzyciem
    sprawarki powinien sprawdzic czy kable nie sa zwarte itp.
    Choc tu oczywiscie tez sie mozna dlugo sadzic.

    >I napisz jeszcze, jakiej firmy było auto, żebyśmy wiedzieli, czego nie
    >kupować :D

    elektronika we wszytkich podobna i coraz bardziej rozbudowana.

    J.