  • Data: 2011-07-02 19:12:14
    Temat: Re: jak uszkadza się ecu przy spawaniu?
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-07-02 20:45, PiteR pisze:
    > W tym przypadku pudełko było zapięte a jednak po spawaniu samochód
    > odjechał na lawecie. Z tego co już wiem od właściciela auta koszt
    > naprawy jest dość spory. Pewnie sprawa oprze się o sąd. Jednocześnie
    > nadmieniam, że nie mam zamiaru podejmować się naprawy tego i pytam z
    > czystej ciekawości.

    W razie sprawy sądowej żądaj jednoznacznej opinii eksperta, że to akurat
    spawanie, a nie przelatująca czarownica, ubiły elektronikę. I gdyby taka
    się pojawiła, konieczne wrzuć ją na grupę, bo myślę, że wiele osób
    będzie zainteresowana.

    Ja chciałem powiedzieć tyle - tak jak w przypadku CMOS-ów, które kiedyś
    można było ubić ładunkiem elektrostatycznym ręki, tak w tym przypadku
    awaria (o ile ona była spowodowana spawaniem) nastąpiła w skutek
    wyindukowania się napięcia z fali EM produkowanej przez łuk elektryczny.

    Na pewno nie wystąpiła z powodu prądów spawalniczych wracający różnymi
    drogami, bo one popychane są zbyt małym napięciem, które z całą
    pewnością nie przebije izolacji czujników, kabli, komputerów itp. Chyba
    że klient już miał zwarcie jakiegoś kabla do masy (np. przez zalanie
    złączki wodą) i prąd spawalniczy tylko dobił istniejącą usterkę (dlatego
    mówię o tej jednoznacznej opinii, bo jeśli okazało by się, że auto miało
    usterkę w momencie wjechania do warsztatu, to wtedy będzie wina
    właściciela auta).

    A powiedz mi jakiej spawarki używasz? Bo np. w przypadku spawarek na
    prąd zmienny 50Hz lub prostownikowych, gdzie jest tętnienie 100Hz, to
    łuk elektryczny te 100 razy na sekundę rozpala się, gaśnie, rozpala się,
    gaśnie, rozpala się, gaśnie itd., za każdym razem emitując w eter
    potężną dawkę fali EM. Natomiast w przypadku spawarek inwerterowych,
    pracujących na częstotliwościach wiele kHz, czas pomiędzy jednym a
    drugim impulsem jest na tyle krótki, że łuk nie zdąży zgasnąć i pali się
    w zasadzie równomiernie, nie generując tym samym fal EM. To jest
    dokładnie ten sam mechanizm co w świetlówkach i neonach - te zasilane z
    przetwornicy nie produkują zakłóceń radiowych w przeciwieństwie do tych
    zasilanych bezpośrednio z 50Hz.

    I napisz jeszcze, jakiej firmy było auto, żebyśmy wiedzieli, czego nie
    kupować :D