-
Data: 2016-10-13 15:41:24
Temat: Re: jak posortować czynniki
Od: "M.M." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Wednesday, October 12, 2016 at 10:19:04 PM UTC+2, bartekltg wrote:
> On 12.10.2016 20:59, M.M. wrote:
> > On Wednesday, October 12, 2016 at 8:15:10 PM UTC+2, bartekltg wrote:
> >> On 12.10.2016 19:55, M.M. wrote:
> >>> On Wednesday, October 12, 2016 at 6:42:55 PM UTC+2, bartekltg wrote:
> >>>> Nie ma znaczenia.
> >>>> Mnożysz mantysy, które zawsze są w przedziale [0.5,1)
> >>>> cechy dodajesz stałoprzecinkowo.
> >>>> ["Ty w sensie komputer jak mnożysz zmienne float/double",
> >>>> nie trzeba nic ręcznie poprawiać].
> >>>
> >>> Fajny sposób.
> >>
> >> Po to był nawias kwadratwy.
> >> To nie jest sposób.
> >> Tak komputer po prostu mnoży liczby zmiennoprzecinkowe.
> >
> > No tak, ale w C++ (chyba) nie ma instrukcji która wymnoży w ten sposób
> > więcej niż dwie liczby? Powiedzmy że mamy 10 dużych liczb i 10 małych.
>
> A ile liczb chcesz mnożyć?
>
> Przeczytaj, jak są zbudowane liczby zmiennoprzecinkowe.
>
> Teraz widzisz?
>
> Operacja pomnożenia ich po kolei (jedna po drugiej)
> robi to co opisałem.
> Mnoży (też po kolei!) mantysy, a cechy się dodają.
>
>
> > Gdy zacznę mnożyć od małych, to pewnie najpierw osiągnę zero, więc
> > potem mnożenie przez duże liczby da wynik zero.
>
> Spodziewasz się przekroczyć 10^-308?
> Wtedy dopiero wchodzimy w zakres liczb podnormalnych
> i tracimy.
> Jak rzeczywisćie masz taki wtedny szereg, to posortuj
> i jeśli dotychczsowy wynik jest <1, bierz liczbę
> z "małego" końca, jeśli > 1, bierz z dużego.
>
> Wtedy, jeśli wynik mieści się w zakresie,
> też nie powinieneś tego zakresu przekroczyć.
>
>
> > Dobrze byłoby posortować: raz duża, raz mała, ale to trudne jest.
>
> Wystarczy brać z obu końców ;->
>
> Ale sortowanie jest kosztowne;-)
>
> Jeśli liczby nie są za duże/za małe, wyciagaj co jakiś
> czas cechę i trzymaj w jakimś int64_t ;-)
>
> Wyciaga się tym:
> http://en.cppreference.com/w/cpp/numeric/math/frexp
>
>
> > Lepiej wyciągnąć po każdym mnożeniu wykładnik sumować w osobnej
> > zmiennej, a w bieżącym wyniku go zerować. Coś mniej/więcej tak:
> >
> > wynik = 1;
> > E = 0;
> > tab[N];
> > for( i=0 ; i<N ; i++ ) {
> > wynik *= tab[i];
> > E += wykladnik( wynik );
> > wynik /= baza ^ wykladnik( wynik );
> > }
>
> 1. Używaj frexp.
>
>
>
> 2. Naprawdę masz aż tak wielkie liczby? I jednocześnie umiarkowany
> wynik? Doble trzyma od 10^-308 do 10^308 z taką samą precyzją.
>
> Jeśli liczby mają wykłądniki [-10, 10] spokojnie możesz mnożyć
> po 30 w kupie.
>
> [BTW, jeśli to dwumian Newtona, to daje się go rozsądniej obliczać;)]
>
>
>
> Wracając do błędów. Co prawda mnożenie jest porządne,
> w przeciwieństwie do dodawania nigdy nie tracimy cyfr
> znaczacych (uwarunkowanie jest równe 1), to mozę jednak
> występuje efekt podobny jak widoczny w porównaniu
> normalnego sumowania i sumowania 'parami'.
> https://en.wikipedia.org/wiki/Pairwise_summation
> Można by sprawdzić, czy dla mnożenia też daje lepszy wynik.
>
> Z linka zerknij na odnośnik [1]. To chyba o tej pracy wspominałem
> poprzednio.
>
> Prosty test (kod na końcu)
>
> Wyniki... niejednoznaczne;-)
>
>
> -2.91802e-13
> -3.21668e-12
> 3.16062e-14
> -5.34369e-14
>
> -2.91802e-13
> -3.21668e-12
> 1.26974e-13
> -2.03522e-14
>
> Mnożenie parami czasem coś poprawia, czasem nie,
> Pogarsza znacznie dla ciągu po kolie.
> Za to losowa kolejność poprawia wynik;-)
>
> Elementami ciągu są liczby niewymeirne bliskie jedynce,
> iloczyn powinien być równy 1, z powodu błędów zaokrągleń
> na poziomie wyliczania wartośći 'dokaladną' sumę licze
> zmienną GMP sporej precyzji.
>
> w sumie 10^6 elementów, każdy z błędem rządu 10^-16,
> 10^-13 ma prawo odparować.
>
>
> pzdr
> bartekltg
>
>
> #include <iostream>
> #include <random>
> #include <boost/multiprecision/gmp.hpp>
> #include <chrono>
> #include <random>
> #include <algorithm>
>
> template <typename iterator>
> double recmul(const iterator & first, const iterator & second)
> {
> if (second-first == 1 ) return *first;
> else
> {
> auto mid = first + (second-first)/2;
> return recmul(first, mid)*recmul(mid, second);
> }
>
>
> }
>
>
> int main()
> {
> const int N = 1024*1024;
> vector <double> tab;
> tab.reserve(2*N);
>
> for (int i=1; i<N;i++)
> {
> tab.push_back(sqrt( i/(double)(i+1) ));
> tab.push_back(sqrt( (i+1)/(double)i ));
> }
>
> boost::multiprecision::mpf_float_1000 MP_wyn=1;
> for (auto it = begin(tab); it<end(tab); ++it )
> MP_wyn*=*it;
>
>
>
> double aku=1.0;
> for (auto it = begin(tab); it<end(tab); ++it )
> aku*=*it;
>
> cout<< aku-MP_wyn << endl;
> cout<< recmul(begin(tab),end(tab))-MP_wyn << endl;
>
> random_device rd;
> default_random_engine gen(rd());
> shuffle(begin(tab),end(tab),gen);
>
> aku=1.0;
> for (auto it = begin(tab); it<end(tab); ++it )
> aku*=*it;
>
>
> cout<< aku-MP_wyn << endl;
> cout<< recmul(begin(tab),end(tab))-MP_wyn << endl;
>
> return 0;
>
> }
Dzięki za odpowiedź, najbardziej przyda się pomysł
który mi podsunąłeś, żeby wyciągać eksponenty :)
Resztę w miarę ogarniam.
Mam takie liczby do wymnożenia, że przy 80 losowo wybranych
często pada. Liczby, choć nie służą do wyliczenia dwumianiu
newtona, to powstają z dużych dodatnich i ujemnych potęg, więc
mogą po wymnożeniu nawet dać coś w okolicach jedynki. Napisałem
najpierw podobnie do sortowania. Czynniki mam w kilku wektorach,
jeśli w jednym mam czynniki duże, to w drugim mam małe, albo
na odwrót. S skrócie: próbuję wymnożyć przez jedną, potem przez
drugą i wybieram tę, która daje wynik bliższy jedynce. Po tym
zabiegu mogę wymnożyć nawet 400 liczb bez problemów z zakresem, a
nie muszę sortować. Jednak pomysł z przeniesieniem wykładników
do osobnej zmiennej zapewne będzie najlepszy i szybki.
Pozdrawiam
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- Alg. kompresji LZW
- Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- Arch. Prog. Nieuprzywilejowanych w pełnej wer. na nowej s. WWW energokod.pl
- 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- TCL - problem z escape ostatniego \ w nawiasach {}
- Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- testy-wyd-sort - Podsumowanie
- Tworzenie Programów Nieuprzywilejowanych Opartych Na Wtyczkach
- Do czego nadaje się QDockWidget z bibl. Qt?
- Bibl. Qt jest sztucznie ograniczona - jest nieprzydatna do celów komercyjnych
- Co sciaga kretynow
- AEiC 2024 - Ada-Europe conference - Deadlines Approaching
- Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
- sprawdzanie słów kluczowych dot. zła
- Re: W czym sie teraz pisze programy??
Najnowsze wątki
- 2025-02-17 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-02-17 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-17 Warszawa => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-17 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-17 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-17 Gliwice => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-17 Gdańsk => PHP Developer <=
- 2025-02-17 Warszawa => Senior ASP.NET Developer <=
- 2025-02-17 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-17 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-17 Odśnieżanie samochodu
- 2025-02-17 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-17 Dęblin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-17 Pompiarze...
- 2025-02-16 PV teraz