    From: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: jak napisać szybki program
    Date: Thu, 21 May 2009 23:04:58 +0200

    Mariusz Marszałkowski pisze:

    > Po prostu jest mniej pracy w C. Zmienne typu strukturalnego w C (zgodnie z
    > ideą C) deklaruje się globalnie, wszystkie funkcje deklaruje się
    > globalnie, a dostęp do wszystkich danych i składowych jest publiczny.
    Jeśli chciałeś podać przykład za C (za tym stylem) to ci nie wyszło.
    Brak podziału na prywatny/publiczny (w dowolny paradygmacie, czy to
    stary modularnym, czy obiektowym) odbiera ci swobodę (w pr. małym) lub
    blokuje *w wielkim projekcie) możliwość ulepszenia lokalnej
    implementacji bez zmiany interfejsu.
    Zostaje żmudna ręczna robota.
    Wracając do optymalizacji, znasz takie słowo "gówna lepiej nie ruszać" -
    to m.in. o programowaniu w całości na globalach. Ulepszanie zwykle nie
    następuje.

    ścinam się czasem z gośćmi którym się wydaje, że reprezentują
    proceduralny styl pisania. Z tym że nie wiedzą, co to naprawdę jest, że
    też zawiera podział na publiczne i prywatne. Trzeba by sie odwołać do
    książek z lat 70-tych i sobie powtórzyć.

> [...]
    > 1) jakie metody będą miały dostęp do jakich danych
    > 2) jakie składowe będą w sekcjach prywatnych, jakie w chronionych
    > 3) jakiej hierarchii dziedziczenia użyć
    > Po zmianie struktury danych w C++ trzeba te kroki przejść na nowo. Te
    > kroki ułatwiają ponowne wykorzystanie kodu, zmniejszają podatność na
    > błędy, ale nie ułatwiają optymalizacji zapisu.
    >

    > Natomiast w C masz w całym programie dostęp do wszystkich danych. Od razu
    > podczas wczytywania zrobisz wstępne obliczenia i zmodyfikujesz globalne
    > dane. Po prostu w C trzeba zmodyfikować mniej kodu.
    Lub cały kod - patrz wyżej.

    > Jeśli w końcu dokonasz kilku takich spostrzeżeń i kilku takich modyfikacji
    > kodu, obojętnie czy pisałeś w C czy w C++, to dojdziesz do wniosku że
    > pierwotny podział kodu i danych na logiczne bloki nie był najlepszy. Będzie
    > trzeba przepisać wszystko od nowa. I znów zyskasz pisząc w C, bo omijasz
    > podział na klasy i nie zastanawiasz się jaką składową umieścić w jakiej
    > klasie i w jakiej sekcji, żeby po kolejnym spostrzeżeniu cały ten
    > skrupulatny podział trzeba było zburzyć...

    > Narzut na dodatkowe zaprojektowanie klas. Dobre zaprojektowanie jest
    > czasochłonne.
    Lepsze jest jakiekolwiek ujęcie np. z hermetyzacją (dorzuć sobie inne
    postulaty) niz programowanie na globalsach. Kod z kiepskimi klasami
    łatwiej ulepszysz, kod na globalsach tylko w kosz.
    Układ klas choćby uwierający ogarniesz i przemyślisz. Układ setek
    globalnych (publicznych) zmiennych ... możesz sobie obiecywać że ogarniesz.

    > Klasy projektuje się

    Widzisz, projektuje się. mniejszy będzie nakład pracy na konserwację,
    jeśli proces projektowania(choćby niedoskonały) zachodzi (alternatywą
    jest zupełny żywioł). A jeśli proces projektowania zachodzi, notacja
    obiektowa lepiej wyraża 'co poeta miał na myśli'. Alternatywą jest
    modularne 'stare' programowanie, ale tam też PROJEKTUJESZ co jest
    prywatne, co publiczne itd.

    W innej części tego wątku poparłem cię, że radykalnie mądrzejszy
    algorytm da więcej niż kolanowe tricki. Niestety tym razem promujesz
    ujecie gdzie trudno o wyższy wysiłek intelektualny (lub mniejszy efekt
    porównywalnym wysiłkiem). Jednak tricki niż intelekt.

    ujęcie obiektowe nie wzięło się z próżni, jest kolejną iteracją w
    kilkudziesięcioletnim procesie rozwoju. Realizuje (na swój sposób)
    kanoniczne zasady: podział na interfejs a implementację, hermetyzację,
    izolację, abstrakcję i kilka innych słówek (pora już późna). Zwolennicy
    OO wierzą/mają dowody, że ten styl lepiej realizuje bardzo stare postulaty.

    Broń sobie ujęcia proceduralnego (modularno-proceduralnego) jak chcesz,
    ale sorry troszkę głębiej to poznaj. Złap jakaś zżólknietą książke i
    poznaj temat.

    Małe CV: W 1990 prowadziłem (w zespole) system w C migrowany na C++
    (oczywiście przez etap C z klasami, a jeszcze wczesiej był eta
    obiektowym w swym sensie jeszcze w notacji w C) na drobne Hmmm set tyś
    linii. Ale mogę kurna czegoś nie wiedzieć.

    PS. Jest taki podzbiór programowania w CPP (i to spory) gdzie nie ma
    mierzalnych narzutów w kodzie maszynowym (ale nie o tym piszę). Myślę że
    dorabiasz ideologię do praktyki.