  • 11. Data: 2009-03-16 10:07:06
    Temat: Re: inwestować w staruszka?
    Od: CeBeR <p...@g...pl>

    W dniu 16-03-2009 10:48, j...@g...com pisze:

    > O to własnie chodzi, podejrzewam że dla pojedynczego programu taki
    > (~3GHz) procek da lepszy
    > efekt w wydajności niż fafnascie rdzeni lezących odłogiem i o niższej
    > częstotliwości.

    Racja. Tyle, że te "fafnaściordzeniowe" procesory bez problemu osiągają
    3GHz (fabrycznie, albo bez problemu da się je tak przetaktować), a nawet
    4GHz. Tymczasem Athlony XP (także mobilne i Bartony) skończyły się około
    2333MHz: http://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_procesor%C3%B3w_A
    thlon_XP
    Nie mówiąc już o tym, że dzięki przewadze wydajności nowej architektury
    taki jeden rdzeń C2D taktowany 3GHz (czyli żadne mecyje, możliwy nawet
    do pasywnego schłodzenia), będzie wydajniejszy niż Athlon XP przy
    (niemożliwym dla niego do osiągnięcia) teoretycznym taktowaniu 4GHz.
    Zamiast inwestować w złom kup jednordzeniowego Celerona 4xx, na 2GHz
    osiągniesz większą wydajność niż na jakimkolwiek Athlonie XP. A jeśli go
    podkręcisz na 3GHz... http://www.egielda.com.pl/?str=art&id=3333-41

  • 12. Data: 2009-03-16 10:26:01
    Od: j...@g...com

    On 16 Mar, 11:07, CeBeR <p...@g...pl> wrote:

    > Racja. Tyle, że te "fafnaściordzeniowe" procesory bez problemu osiągają
    > 3GHz (fabrycznie, albo bez problemu da się je tak przetaktować), a nawet

    racja, dzięki za rzeczową odpowiedź. Faktycznie zapomniałem o tym że
    amd ma niższe częstotliwości.
    Także chyba zapomne o całej sprawie i pozwolę się sprzętowi spokojnie
    bardziej zestarzeć ;).
    --
    jureko

  • 13. Data: 2009-03-16 10:29:36
    Od: Michał <N...@o...pl>

    > zastanawiam się czy wsadzenie zamiast athlona 2GHz procesora 3GHz (duron)
    > da
    > zauważalny efekt?

    Zależy od procesora. Athlony i Semprony były zarówno na Socket A (największa
    ich wada to imho brak instrukcji SSE2 i SSE3 wymaganych do odpalenia
    niektórych programów), Socket 754 z jednokanałowym kontrolerem pamięci w
    CPU, Socket 939 z kontrolerem dwukanałowym, jak też nowsze AM2, AM2+
    wspólpracujące z pamięciami DDR3.

    Sprecyzuj, o którym Athlonie i Sempronie mówimy. Bo np. wymiana Athlona
    2000+ socket A na jakiegoś proca Sempron X2 na AM2 da wyraźnego kopa.

    > Chodzi o aplikacje które nie potrafią korzystać z wielu
    > rdzeni, czy wtedy wydajność jest dyktowana tylko częstotliwością?

    Częstotliwością, pojemnością cache, instrukcjami, kontrolerem pamięci.

  • 14. Data: 2009-03-16 10:40:26
    Od: Michał <N...@o...pl>

    > Zamiast inwestować w złom kup jednordzeniowego Celerona 4xx, na 2GHz
    > osiągniesz większą wydajność niż na jakimkolwiek Athlonie XP.

    Empirycznie sytuacja wygląda tak:
    Sempron LE-1100 na AM2 taktowany zegarem 1,9 GHz - odtwarza płynnie HD video
    720p (użycie CPU ~70%)
    Athlon XP 2000+ socket A podkręcony na 2600+ (12,5x166=2083MHz) - użycie CPU
    100% i zaciachy non stop

    karty graficzne, ilość pamięci, dyski twarde, systemy operacyjne, kodeki i
    playery takie same.

  • 15. Data: 2009-03-16 11:45:55
    Od: j...@g...com

    On 16 Mar, 11:29, Michał <N...@o...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Sprecyzuj, o którym Athlonie i Sempronie mówimy. Bo np. wymiana Athlona
    > 2000+ socket A na jakiegoś proca Sempron X2 na AM2 da wyraźnego kopa.

    athlon XP 2000+, podstawka socket A
    --
    jureko

  • 16. Data: 2009-03-16 12:01:15
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 16 Mar 2009 11:29:36 +0100, Michał napisał(a):

    > (największa
    > ich wada to imho brak instrukcji SSE2 i SSE3 wymaganych do odpalenia
    > niektórych programów)

    Nie mówię że nie masz racji, ale do jakich programów są potrzebne te
    instrukcje? Czy nie do gier przede wszystkim?
    --
    Jacek

  • 17. Data: 2009-03-16 12:21:10
    Od: Michał <N...@o...pl>

    > Nie mówię że nie masz racji, ale do jakich programów są potrzebne te
    > instrukcje? Czy nie do gier przede wszystkim?

    Przyznam się, że myślałem o grach. Ale SSE2/SSE3 dają również spory przyrost
    wydajności przy odtwarzaniu filmów w rozdzielczości HD, gdzie najmocniejszy
    Barton już klęka.

  • 18. Data: 2009-03-17 11:06:28
    Od: Michał <N...@o...pl>

    > athlon XP 2000+, podstawka socket A

    czyli 12,5x133MHz. Jeśli płyta pozwala, ustaw 12,5x166MHz i lekko podbij
    napięcie (o ile rdzeń to Thoroughbred-B, bo na Thoroughbred-A może się nie
    udać). Najmocniejszy Barton będzie tylko troszkę szybszy.