    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: inwerter grid tie (on grid)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sun, 16 Nov 2014 15:17:05 +0100

    Dnia Sat, 15 Nov 2014 11:23:04 +0100, pawel napisał(a):
    > Właśnie dążę do tego że skąd inwerter produkując 100W ma wiedzieć że swoją
    > całą moc ma oddać mojej żarówce 100W, a nie np: sąsiadowi w domku obok który
    > też używa żarówki 100W. Tak napisane jest w instrukcji że dopiero gdy
    > zacznie produkować 120W to te 20W odda w sieć.
    > Inwerter podłącza się np: do gniazda trójfazowego w domu i nie interesuje go
    > gdzie jest żarówka.

    O rozplywie pradu decyduja niewielkie roznice napiec i
    rezystancje/impedancje przewodow oraz wewnetrzne zrodel.
    Na przylaczu do domu masz pewne napiecie sieci. Powiedzmy ze jest tam
    bez obciazenia 230.0V.
    Wlaczamy kilka zarowek na nominalna moc 230W, na przylaczu spada
    napiecie powiedzmy do 229.5V, plynie prad 0.998A.
    Podlaczamy inwerter, on ma np 230.2V, rezystancje kabli sa takie
    ze zarowki biora 1A, 0.8A plynie z inwertera, na przylaczu napiecie
    wzrasta do 229.9V, z sieci plynie brakujace 0.2A.
    Sloneczko zaswieci mocniej, napiecie na inwerterze rosnie do 230.5V,
    Napiecie na przylaczu rosnie np do 230.1V, i prad plynie do sieci a
    nie z sieci. Rozplyw sie ustala tak ze do zarowek plynie 1.002A, do
    sieci 0.2A, a z inwertera 1.202A.

    A teraz np sasiad wlacza grzejnik, napiecie na slupie spada powiedzmy
    do 229.0V, chcialo by sie powiedziec ze teraz do sieci plynie ~2A i do
    zarowek ~1A, ale inwerter mowi "d*. Zaplaciles za 300W a nie za 690".
    Czy tez "jak mam dostarczyc 3A do 230V, skoro przy tym poborze pradu
    ogniwa daja mi tylko 150V ?". No i napiecie wyjsciowe mu spada do
    powiedzmy 229.5, na przylaczu jest 229.1, do zarowek plynie 0.996A, a
    do sasiada 0.203.

    Gdzies tam wewnetrznie bateria ogniw daje np 235V i prad 1.25A -
    nadwyzki na potrzeby inwertera.

    To wszystko w uproszczeniu, liczby przykladowe, ale raczej dosc dobre.
    Przy AC dochodzi komplikacja z napieciami chwilowymi i przesunieciami
    fazowymi.

    J.