  • 31. Data: 2015-08-09 14:37:54
    Temat: Re: indukcyjność w 21 wieku
    Od: Mario <M...@...pl>

    > Oczywiście.

    > I jak zmierzysz L i C takiego modelu?

    Prościej znaleźć L i C na podstawie kilku pomiarów częstotliwości niż
    próbować policzyć układ o parametrach rozproszonych. W pierwszym
    przypadku można chociażby zrobić prosty model w SPICE i dopasować C tak
    aby uzyskać podobne odchylenia Im(U) jak przy pomiarze (miernikiem czy
    mostkiem).

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 32. Data: 2015-08-09 15:39:20
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-08-09 14:28, Mario wrote:
    [...]
    > Nie wiem jaki jest cel twojej krucjaty.
    Żeby wykazać, że parametry cewki (w tym pasożytnicze) nie zmieniają się
    w funkcji (niskich) częstotliwości. Zmieniają się jedynie wskazania
    przyrządów. Wskazania nazywane przez innych kolegów "indukcyjnością
    efektywną" - n.b. stąd moje zdziwienie, bo dla mnie jest to po prostu
    "indukcyjność zmierzona". IMO o indukcyjności efektywnej/zastępczej to
    można by mówić w przypadku jakiegoś połączenia kilku cewek, np.
    równoległego połączenia dwóch cewek.

  • 33. Data: 2015-08-09 16:19:28
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-08-09 o 15:39, JDX pisze:
> [...]
    > Żeby wykazać, że parametry cewki (w tym pasożytnicze) nie zmieniają się
    > w funkcji (niskich) częstotliwości. Zmieniają się jedynie wskazania

    Ale te wskazania przyrządów uświadamiają mierzącemu, ze w częstotliwości
    , która go interesuje pojemność pasożytnicza jest istotna.

> [...]
    > "indukcyjność zmierzona". IMO o indukcyjności efektywnej/zastępczej to
    > można by mówić w przypadku jakiegoś połączenia kilku cewek, np.

    Efektywne oznacza w tym przypadku "po sprowadzeniu modelu złożonego do
    prostszego". Czyli będzie obejmować zarówno sprowadzenie szeregowego,
    czy szeregowo-równoległego połączenia wielu cewek do jednej cewki jak i
    sprowadzenie złożonego modelu wielu elementów RLC do prostego modelu RLC
    lub do RL.
    Nie widzę powodu aby negować poprawność nazwy. Tym bardziej, że twoja
    teza o stałości parametrów cewki jest prawdą tylko w takim zakresie
    zakresie w jakim obowiązuje jakiś model. A to dlatego, ze ty też
    zakładasz jakiś model. Skoro piszesz o stałości parametru zwanego
    indukcyjnością to zakładasz, że model zastępczy to indukcyjność L i
    parametry pasożytnicze typu pojemność i rezystancja. Ale biorąc pod
    uwagę, że pojemności są rozproszone to powinieneś wprowadzić model
    zastępczy złożony z szeregu indukcyjności i dołączonych do nich
    pojemności. Plus np pojemność zacisków. W pewnym zakresie częstotliwości
    możesz to zamienić na model z jedną indukcyjnością, pojemnością i
    rezystancją, ale to znowu będą wartości efektywne czyli takie, które
    złożone wartości obiektu przedstawiają za pomocą prostego modelu. Cała
    teoria obwodów jest tylko pewnym przybliżeniem elektrodynamiki i jeśli
    wobec rzeczywistych obiektów używasz wielkości rodem z teorii to zawsze
    musisz brać pod uwagę, że to jest jakieś uproszczenie.
    Moim zdaniem nazwa "efektywna" jest sensowna w tym sensie, że informuje
    o ograniczeniach samego przyjętego modelu. Nazwa "zmierzona" mogłaby
    sugerować, że ewentualny błąd jest wynikiem uchybu pomiarowego, a nie
    ograniczenia modelu.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 34. Data: 2015-08-09 17:25:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Sunday, August 9, 2015, 2:37:54 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > przypadku można chociażby zrobić prosty model w SPICE i dopasować C tak
    > aby uzyskać podobne odchylenia Im(U) jak przy pomiarze (miernikiem czy

    Jasne. Ale ta dyskusja zaczęła się od insynuacji, jakoby dostawca
    twierdzący, że pomiar indukcyjności jest zależny od częstotliwości był
    niedoukiem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 35. Data: 2015-08-09 17:51:34
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-08-09 17:25, RoMan Mandziejewicz wrote:
    [...]
    > Jasne. Ale ta dyskusja zaczęła się od insynuacji, jakoby dostawca
    > twierdzący, że pomiar indukcyjności jest zależny od częstotliwości był
    > niedoukiem.
    Ów dostawca nie pisał o zależności pomiaru indukcyjności od
    częstotliwości tylko o zależności indukcyjności od częstotliwości:
    http://www.anony.ws/image/DGWp.

  • 36. Data: 2015-08-09 18:04:54
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-08-09 16:19, Mario wrote:
    [...]
> [...]
    > czy szeregowo-równoległego połączenia wielu cewek do jednej cewki jak i
    > sprowadzenie złożonego modelu wielu elementów RLC do prostego modelu RLC
    OK, sam tego się domyśliłem. :-)

    > Nie widzę powodu aby negować poprawność nazwy.
    Problem w tym, że nie przypominam sobie użycia tego określenia w tym
    kontekście, a kilka książek na temat teorii obwodów i metrologii swego
    czasu przewaliłem. Stąd zdziwienie. Natomiast "wartość (z)mierzona"
    AFAIR jest w metrologii używana powszechnie.

  • 37. Data: 2015-08-09 18:11:10
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-08-09 o 17:51, JDX pisze:
> [...]
    > Ów dostawca nie pisał o zależności pomiaru indukcyjności od
    > częstotliwości tylko o zależności indukcyjności od częstotliwości:

    No i ma rację :) Na odpowiednio wysokim poziomie abstrakcji. To trochę
    tak jakby się kogoś czepiać za to, że napisał, iż masa nie jest stała i
    zależy od prędkości.
    Nie rozumiem tej twojej walki o poprawność sformułowań, które mogą być
    słuszne tylko wtedy gdy poprawny jest model, który je wprowadza.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 38. Data: 2015-08-09 18:20:21
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-08-09 18:11, Mario wrote:
    [...]
    > Nie rozumiem tej twojej walki o poprawność sformułowań, które mogą być
    > słuszne tylko wtedy gdy poprawny jest model, który je wprowadza.
    Przecież ten wątek udowadnia, że jest to walka słuszna. :-)

  • 39. Data: 2015-08-09 18:21:16
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-08-09 o 18:04, JDX pisze:
    > On 2015-08-09 16:19, Mario wrote:
    > [...]
    > OK, sam tego się domyśliłem. :-)

    I w tym kontekście po zredukowaniu modelu do RL, efektywne L będzie w
    sobie miało czynnik wynikający z zaniedbanego C.

> [...]
    > czasu przewaliłem. Stąd zdziwienie. Natomiast "wartość (z)mierzona"
    > AFAIR jest w metrologii używana powszechnie.

    Ale to nie dotyczy problemu metrologicznego tylko granic stosowania
    modelu opisującego obiekt. Czyli zakładamy, że pomiar był bez istotnego
    uchybu, ale wyliczone na podstawie pomiaru wartości będą różne w
    zależności od przyjętego modelu.
    W tej sytuacji to się trochę zlewa w jedność, bo pomiar przez kalibrację
    przyrządu jest od razu powiązany z pewnymi wyliczeniami według jakiegoś
    prostego modelu.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 40. Data: 2015-08-09 18:28:49
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-08-09 o 18:20, JDX pisze:
    > On 2015-08-09 18:11, Mario wrote:
    > [...]
    > Przecież ten wątek udowadnia, że jest to walka słuszna. :-)

    E tam. Walka o słowa która do niczego nie prowadzi. Raczej jestem
    pragmatykiem i wolę zaakceptować czyjeś nieprawidłowe moim zdaniem
    słownictwo ,a skoncentrować się na problemie, niż zatracić się w
    dyskusji o poprawności danego pojęcia.
    Walka jest słuszna jeśli wątkotwórca zrozumie, że to raczej nie jest
    błąd przyrządu (wartość mierzona), tylko, że wynik nie uwzględnia
    złożoności obiektu (wartość efektywna) :)

    --
    pozdrawiam
    MD