  • 1. Data: 2002-10-10 12:54:47
    Temat: ile bps dla sieci osiedlowej
    Od: "Jacek Olbrys" <j...@f...onet.pl>

    Witam po raz pierwszy na tej grupie.
    Pewna firma instaluje u mnie siec osiedlowa: lacze bedzie 1Mbps/100
    uzytkownikow - od Crowleya. Z tego co sie zdazylem zorientowac inna firma w
    umowach gwarantuje 2Mbps/100 uzytkownikow, a juz slyszalem, ze ta siec sie
    "przytyka". Jakie sa wasze odczucia praktyczne. Jak to zwykle wyglada?

    Jacek

  • 2. Data: 2002-10-10 15:24:58
    Temat: Re: ile bps dla sieci osiedlowej
    Od: "Jaco" <j...@a...NIElubieSPAMUnet.pl>

    Użytkownik "Jacek Olbrys" <j...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam po raz pierwszy na tej grupie.
    > Pewna firma instaluje u mnie siec osiedlowa: lacze bedzie 1Mbps/100
    > uzytkownikow

    To trochę za mało (zależy jeszcze do czego chcesz to łącze wykorzystywać).

    Z tego co sie zdazylem zorientowac inna firma w
    > umowach gwarantuje 2Mbps/100 uzytkownikow, a juz slyszalem, ze ta siec sie
    > "przytyka". Jakie sa wasze odczucia praktyczne. Jak to zwykle wyglada?

    Nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy jak sprawa
    wygląda dalej. Tzn te 2Mbps masz pewnie do routera brzegowego i jeśli dalej
    jest zagwarantowana sensowna pzrepustowość to IMHO nie powinno być źle.

    > Jacek

    Pozdrowienia

    Też Jacek

  • 3. Data: 2002-10-10 15:25:06
    Od: "CoE" <c...@c...pl-nospam>

> [...]
    > umowach gwarantuje 2Mbps/100 uzytkownikow, a juz slyszalem, ze ta siec sie
    > "przytyka". Jakie sa wasze odczucia praktyczne. Jak to zwykle wyglada?

    Szczerze mówiąc ja mam sieć 1 Mbps na 2 uzytkowników i 2 serwery (dość
    popularne) i już zaczyna się przytykać.
    IMHO 1 Mbps moze "udzwignąć" do 25 - 30 userów.

    CoE

  • 4. Data: 2002-10-10 15:25:09
    Od: Dominik Mierzejewski <d...@n...rangers.eu.org>

    Date: Thu, 10 Oct 2002 12:54:47 +0000 (UTC)
    From: Jacek Olbrys <j...@f...onet.pl>
> [...]
    > umowach gwarantuje 2Mbps/100 uzytkownikow, a juz slyszalem, ze ta siec sie
    > "przytyka". Jakie sa wasze odczucia praktyczne. Jak to zwykle wyglada?

    W jednej z sieci osiedlowych mam 1Mbps na około 50 użytkowników i jest
    w miarę komfortowo.

    --
    "The Universe doesn't give you any points for doing things that are easy."
    -- Sheridan to Garibaldi in Babylon 5:"The Geometry of Shadows"

  • 5. Data: 2002-10-10 15:25:13
    Od: "Pawel" <p...@m...eu.org>

> [...]
    > umowach gwarantuje 2Mbps/100 uzytkownikow, a juz slyszalem, ze ta siec sie
    > "przytyka". Jakie sa wasze odczucia praktyczne. Jak to zwykle wyglada?

    moze nie jestem specjalista, ale moge powiedziec tyle ze mam lacze 0,5Kbps
    na 40 uzystkownikow od Crowleya i nic nigdy sie nie zapchalo, nie wiem co by
    bylo przy 50 osobach. Natomiast wczesniej mialem tez lacze 0,5Kbps od innego
    dostawcy i jak jedna osoba sciagala to lacze bylo zapchane, wiec 0,5 nie
    rowny 0,5
    piszesz ze inna firma oferuje 2Mbps/100 a w rezultacie moze chodzic znacznie
    gorzej niz oferowany tobie 1Mbps.

    "tyle wypowiedzi amatora :)"

  • 6. Data: 2002-10-10 15:25:15
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@n...net>

> [...]
    > umowach gwarantuje 2Mbps/100 uzytkownikow, a juz slyszalem, ze ta siec sie
    > "przytyka". Jakie sa wasze odczucia praktyczne. Jak to zwykle wyglada?

    jezeli w tej firmie pracuje inteligentny admin ktory wie co to kolejkowanie
    i proxy to 1Mb/100 osob bedzie chodzi w miare ok.

    Marcin

  • 7. Data: 2002-10-11 08:56:53
    Od: "Jacek Orłowski" <J...@w...biskupin.wroc.pl>

    Użytkownik "Jacek Olbrys" <j...@f...onet.pl>
    napisał w wiadomości news:ao3rml$g5u$1@news.onet.pl...

    > [...] Jakie sa wasze odczucia praktyczne. Jak to zwykle wyglada?

    Ten wątek nastroił mnie dość refleksyjnie ;) Jak to się zmieniają
    oczekiwania/wymagania ludzi w bądź co bądź krótkim czasie. Moja
    sieć osiedlowa zaczynała od łącza 57,600 kbps (tak, tak - nie po-
    myliłem się w jednostkach) na którym maksymalnie pracowało ok. 30
    osób! Później mieliśmy Asmaxy na 115,2 kbps i dociągneliśmy na
    tym do ok. 70 osób. I wyobraźcie sobie że nikt nie narzekał! Cho-
    dziło spokojnie WWW, poczta, news ... wszystko to co potrzebne,
    a płaciliśmy 30 zł / msc :-o co jak na tamte czasy było ewenemen-
    tem na skalę nie tylko polską.

    Aktualnie mamy łącze 1,3 MBit na ok. 250 osób. Biorąc pod uwagę
    że mamy sporo lokalnych serwerów (mail, www, proxy, news, cs)
    i stosujemy CBQ działa to całkiem fajnie. Oczywiście amatorzy
    DivX i IsoNews narzekają na wolne transfery (5-9 kB/s) ale jest
    to dosłownie kilka osób (i byliby w stanie zapchać każde nawet
    najszersze łącze).

    Wszystko zależy jak z sieci/łącza korzystają użytkownicy. U mnie
    np. online nigdy nie ma więcej niż 50% osób a godziny tzw. szczy-
    tu to 18-23 gdzie włączonych komputerów jest powyżej 70 (nie wszy-
    scy jednak ściągają z sieci). Nie mniej w najbliższym czasie pla-
    nujemy odpalenie dodatkowego łącza bo czasami jednak się zdarza
    spory traffic ;)

    Reasumując. Znam jeszcze kilka dużych sieci (> 150 userów) dyspo-
    nujących łączem rzędu 1-2 MBit. I wszędzie tam gdzie się odpowied-
    nio skonfiguruje stronę serwerową/routerową chodzi to bardzo ładnie.

    --
    Slainte!
    jO.

  • 8. Data: 2002-10-11 09:34:55
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Jacek Olbrys napisal(a) [10 Oct 2002]:

> [...]
    > firma w umowach gwarantuje 2Mbps/100 uzytkownikow, a juz slyszalem,
    > ze ta siec sie "przytyka". Jakie sa wasze odczucia praktyczne. Jak to

    Bardzo zalezy od uzytkownikow. Do zastosowan "klasycznych" (poczta,
    przegladanie WWW) spokojnie wystarczy. Tylko ze dzisiaj wiekszosc bedzie
    pewnie sciagala ile wlezie MP3/DIVX/...

    Jezeli odpowiednio skonfigurujesz router (kolejkowanie) zeby uzytkownik
    korzystajacy "na maxa" nie zaklocal pracy innym, bedzie to dzialalo. Tylko
    "sciagacze" beda narzekac ;)

    --
    (m...@i...pl)

  • 9. Data: 2002-10-11 16:34:36
    Od: "Marcin Bójko" <b...@p...gazeta.pl>

> [...]
    innego
    > dostawcy i jak jedna osoba sciagala to lacze bylo zapchane, wiec 0,5 nie
    Ale rozumiem, że wszyscy tylko IRCujecie ;-))

  • 10. Data: 2002-10-12 14:15:59
    Od: "Pawel" <p...@m...eu.org>

    > Ale rozumiem, że wszyscy tylko IRCujecie ;-))

    nie nie tylko, lacze jest uzywane w okolo 60%, zawsze ktos cos sciaga i nie
    zdarzylo sie jeszcze zeby lacze bylo w jakim kolwiek stopni zapchane czy
    przypchane.