  • 11. Data: 2012-02-13 12:07:08
    Temat: Re: ile V powinien miec akumulator
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-02-13 10:06, wchpikus pisze:
    > Witam!

    > Nieprawda, 14.5V dla aku to napiecie troche za duze (gazowanie)

    Chyba na ładowarce. W samochodzie masz regulatory ustawione fabrycznie
    zazwyczaj na 14.4 V.

    > Naladuje

    Akumulator w pełni naładowany ma jakieś 13,5 czy 13,7 wolta. Aby to
    uzyskać musisz ładować większym napięciem. No chyba ze byłby ładowany
    ciągle przy pracy buforowej (alarm/UPS)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 12. Data: 2012-02-13 12:08:27
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Też miło mi Cię poznać, coś wiecej możesz w temacie?
    > Charakterystyki, czasy, mile widziane.

    Zapominacie o jednym: o sposobie (warunkach) pomiaru.
    Też kiedyś mierzyłem i byłem zaskoczony, że nie przekracza 14,0V
    Napięcie zależy nie tylko od obciążenia, od stanu naładowania też - 14,5V
    uzyskiwałem zaraz po odpaleniu samochodu. Sprawa dodatkowa: mierzył napięcie
    na alternatorze? pewnie nawet nie na akumulatorze - to alernator ma mieć
    napięcie 14,5V - akumulator ma trzymać "swoje". Aby uzyskać spadek 0,5V przy
    prądzie 25A wystarczy 20mohm.
    I całą teorię burzy jeszcze sprzężenie zwrotne: elektronika silnika pilnuje
    stanu nładowania.

    Teoria, teorią a samochody jeżdzą przy 14V

    --
    Desoft

  • 13. Data: 2012-02-13 12:14:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mario,

    > Chyba na ładowarce. W samochodzie masz regulatory ustawione fabrycznie
    > zazwyczaj na 14.4 V.

    W nowszych samochodach może być 13.8V - dostosowanie do żelowych
    akumulatorów...

    > Akumulator w pełni naładowany ma jakieś 13,5 czy 13,7 wolta. Aby to
    > uzyskać musisz ładować większym napięciem. No chyba ze byłby ładowany
    > ciągle przy pracy buforowej (alarm/UPS)

    W samochodzie ciężko odróżnić pracę buforową od cyklicznej... Wszystko
    zależy od czasów przejazdów pomiędzy postojami.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 14. Data: 2012-02-13 12:24:22
    Od: Mario <m...@...pl>

    > W nowszych samochodach może być 13.8V - dostosowanie do żelowych
    > akumulatorów...

    Łatwo sprawdzić wstawiając dość dobrze podładowany akumulator (aby za
    bardzo nie obciążał) i zobaczyć do jakiej wartości dąży napięcie gdy
    wyłącza się odbiorniki i wkręca obroty.

    > W samochodzie ciężko odróżnić pracę buforową od cyklicznej... Wszystko
    > zależy od czasów przejazdów pomiędzy postojami.

    No ale regulatora nie przestawiasz w zależności od typu planowanej
    jazdy. Jest fabrycznie ustawiony na jakąś wartość. Do tej pory
    spotykałem się z 14.4 V.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 15. Data: 2012-02-13 12:29:47
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > W nowszych samochodach może być 13.8V - dostosowanie do żelowych
    > akumulatorów...

    Z racji pracy mam w samochodach przechodzone żelówki z UPSów i bez zmian w
    regulatorze śmigają zwykle zaskakująco długo (3-4 lata, sumarycznie z 8 lat
    pracy), ot taki eksperyment. W żelowych zresztą przy pracy cyklicznej też
    można z napięciem podjechać do znamionowo 14,5V - ale to o czym piszesz
    niżej - trudno określić czy to cykliczna czy buforowa.
    Z moich doświadczeń wynika, że standardowe padają z racji wytrzęsionego
    materiału płyt, zmian w strukturze z racji głębokiego
    rozładwania/zasiarczenia. Nie często moje aku wysycha - ubytek elektrolitu
    powstaje tylko upalnym latem - gdzie znów powinno się napięcie ładowania
    zgodnie z zasadą zmniejszać no i do tego akumulator pracuje non stop praweie
    w pełni naładowany.
    Regulator w moim samochodzie ustala od prawie 15 przy -25 do 14 przy +30.
    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 16. Data: 2012-02-13 12:43:58
    Od: l...@...pl

    On Mon, 13 Feb 2012 13:03:59 +0100, Mario <m...@...pl> wrote:

    >Kilka minut po wyłączeniu to powinien raczej pokazywać około 13,5 V.

    auto stoi na dworze od 16h (w nocy bylo -9 C) - napiecie na
    akumulatorze 12.6V nadal tyle ile wczoraj.

  • 17. Data: 2012-02-13 13:02:56
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-02-13 13:43, l...@...pl pisze:

    > auto stoi na dworze od 16h (w nocy bylo -9 C) - napiecie na
    > akumulatorze 12.6V nadal tyle ile wczoraj.

    Moim zdaniem niedoładowane.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2012-02-13 13:08:10
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Ukaniu wrote:
    > Użytkownik "wchpikus" <w...@w...wp.pl> napisał w wiadomości

    > Do pracy cyklicznej napięcie normalne i zalecane.
    > Co wiecej przyjmuję jakieś -(4 do 5)mV na celę od 14,5 (20 stopni) -
    > wyjdzie w -20 ponad 15.

    Może na początek niech autor wątku poda ważne dane:
    czy akumulator jest w komorze silnika, w kabienie czy w bagażniku.
    Później będziemy dyskutować.
    Jeśli w komorze silnika to przy -25stC na zewnątrz po godzinie od odpalenia
    akumulator będzie miał?
    5stC? 25stC?
    --
    pzdr ,j.r.

  • 19. Data: 2012-02-14 13:00:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 Feb 2012 09:24:13 +0100, l...@...pl napisał(a):
    > Ale wczoraj przejechalem sie jakies 430 km w dwie strony (4 razy
    > odpalony a tak czysta jazda). Ladowanie od 13.8V (wlaczone swiatla,
    > radio, wentylator, szyba) do 14,0V bez.
    >
    > Akumulator 5-10 minut po wylaczeniu silnika wskazywal na multimetrze
    > 12.6V. Czy to dobrze czy zle???

    Troche zle. Ostatnio taki wymienilem, bo juz sie naladowac nie dawal -
    wywalal bezpiecznik w prostowniku.

    Swiezo naladowany akumulato powinien miec powyzej 13V - aczkolwiek to
    napiecie szybko spada, szczegolnie jak cos prad bierze.

    J.

  • 20. Data: 2012-02-15 08:20:51
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    ,
    "J.F." 1...@4...net

    > Troche zle. Ostatnio taki wymienilem, bo juz sie naladowac
    > nie dawal - wywalal bezpiecznik w prostowniku.

    Można spróbować ładować bardzo długo (dwie doby) bardzo małym
    (pojemność/30h) prądem. Ja tak wniosą 2004 roku uratowałem
    zupełnie rozładowany akumulator kupiony w 2001 roku, którego
    nie można było naładować. Służył dobrze do końca roku 2008.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'