  • 51. Data: 2010-04-10 21:16:15
    Temat: Re: iPad to tylko przerosniety iPod touch
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-04-10 22:44, Mirek pisze:

    > I co z tego? Są niesłyszący ludzie i nie słyszą muzyki, ale czują niskie
    > dźwięki jako drgania, czują rytm, drgania podłogi itp. Tak samo
    > daltoniści oglądają kolorowe obrazy, TV. - co z tego, że widzą, słyszą
    > inaczej? - Każdy widzi trochę inaczej ale to ten sam obraz, ta sama muzyka.

    Różnica jest zasadnicza. W przypadkach o których piszesz uszkodzone są
    narządy zmysłów. Mózg tworzy "model" w sposób podobny, jedynie musi
    sobie radzić z niedostatkiem danych. Ale co będzie w przypadku, kiedy ta
    potencjalna istota będzie słyszała dźwięki tak, jak człowiek widzi
    mikrofale? :)

    > Troszkę to przeceniasz. Poczucie czasu wiąże się z rytmem naszych
    > codziennych czynnośći, poruszaniem się, rozmiarami, długością życia itp.
    > a te są zdeterminowane przez prawa fizyki - jednakowe w całym
    > Wszechświecie. Istoty działające 10...100 razy szybciej od nas (gdzieś
    > to w SF czytałem) z prawami fizyki zgodne nie są.

    Wszystkie te czynniki mogą ulec zmianie w skutek rozwoju
    technologicznego. Rozwój medycyny oznacza wydłużanie się życia (w pewnym
    być może nawet likwidację procesu starzenia i śmierci z "przyczyn
    naturalnych"). Na pewnym etapie rozwoju może dojść do migracji w
    cyberprzestrzeń (jak w "Odysei Kosmicznej" Clarke'a) a tym samym
    uwolnienie się od biologicznych ograniczeń co do tempa "codziennych
    czynności". ;)

  • 52. Data: 2010-04-12 15:27:14
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Ghost" <g...@e...pl> wrote in message

    > Nie, ja pisze a propos ciulaczy.

    > Wazne, czy stac Cie, czy moze "stac Cie". Ciagle w kontekscie ciulaczy.

    > A to prawda - nawet jak z 2000 Twoje jest tak naprawde tylko 500,
    > bo reszta poszla na kredyty.

    > To znaczy: ten wygrywa, kto lepiej zarzadza wlasnymi finansami.

    > Bo zdecydowanie w kontekscie finsnowym dyskutujemy.
    > Moze czytaj posty dwa razy?

    Dobra rada, przeczytaj zatem dwa razy to co napisałem wcześniej:
    "To, ze coś się sprzedaje nie znaczy od razu że ma to racjonalny sens..."
    Nie tylko kryteria racjonalne a wśród nich nie tylko finansowe, rządzą
    światem i decyzjami konsumenta. Łatwiej jest nieracjonalne decyzje
    podejmować gdy nie jest się ciułaczem liczącym grosiki i ma się
    środki do dysponowania nimi na cele nieracjonalne.

  • 53. Data: 2010-04-13 06:08:39
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > "Ghost" <g...@e...pl> wrote in message

    > Dobra rada, przeczytaj zatem dwa razy to co napisałem wcześniej:
    > "To, ze coś się sprzedaje nie znaczy od razu że ma to racjonalny sens..."

    Dobra rada: jesli uwazasz, ze pod dyskusje przeznaczasz tylko jedno zdanie
    to nie pisz ich wiecej.

  • 54. Data: 2010-04-13 17:49:12
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Atlantis wrote:
    > Ale co będzie w przypadku, kiedy ta
    > potencjalna istota będzie słyszała dźwięki tak, jak człowiek widzi
    > mikrofale? :)

    Nic. Przetworzą sobie na to co widzą lub czują i jakoś tam
    zinterpretują. Tak samo gdybyśmy my dostali obraz widziany przez nich w
    mikrofalach nie byłoby problemu z interpretacją. Zresztą co to za dziwne
    pomysły? Mikrofale są zbyt długie żeby zobaczyć szczegóły - człowiek nie
    bez powodu widzi ten rodzaj pasma, który najbardziej się do tego nadaje.
    To samo z dźwiękiem.

    > Wszystkie te czynniki mogą ulec zmianie w skutek rozwoju
    > technologicznego. Rozwój medycyny oznacza wydłużanie się życia

    To nie zmieni poczucia czasu, przynajmniej nie na tyle żeby uniemożliwić
    porozumiewanie się z innymi, krócej żyjącymi.
    Możemy sobie wyobrazić, że np owady... może małe ptaki mają inną skalę
    czasu - dla nich jesteśmy powolni. Owady większe być nie mogą, ludzie
    dużo więksi już też nie.

    Mirek.

  • 55. Data: 2010-04-17 10:25:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-04-13 19:49, Mirek pisze:

    > Nic. Przetworzą sobie na to co widzą lub czują i jakoś tam
    > zinterpretują. Tak samo gdybyśmy my dostali obraz widziany przez nich
    > w mikrofalach nie byłoby problemu z interpretacją.

    No ja ja właśnie o tym piszę od początku. Konieczne będzie przetworzenie
    treści na COŚ INNEGO. To dokładnie tak samo, jak ze sposobem widzenia u
    owadów - pszczoła widzi w ultrafiolecie i niektóre kwiaty mają
    przygotowane dla niej specjalne wzory na płatkach, które nie są widoczne
    w świetle widzialnym. Człowiek ich nie widzi, chociaż rzecz jasna
    posługując się odpowiednią aparaturą może je odtworzyć używając
    dowolnego koloru z dostępnej nam palety. Tyle tylko, że to NIE JEST TO,
    CO WIDZI PSZCZOŁA! :)
    I właśnie o to chodzi mi od samego początku. Zawartość tych płyt
    wysłanych w kosmos odnosi się do ludzkiego sposobu postrzegania świata.
    Inne potencjalne inteligentne istoty, o zupełnie innej przeszłości
    ewolucyjnej wcale nie muszą być z nim kompatybilne.

    > Zresztą co to za dziwne pomysły? Mikrofale są zbyt długie żeby
    > zobaczyć szczegóły - człowiek nie bez powodu widzi ten rodzaj pasma,
    > który najbardziej się do tego nadaje. To samo z dźwiękiem.

    Nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi. Pisałem o potencjalnej istocie, która
    słyszy dźwięki tak, jak człowiek "widzi" mikrofale. Czyli wcale. ;) Nie
    w skutek upośledzenia narządu słuchu, ale braku takiej możliwości w
    ogóle. Albo jeśli dźwięki są w mózgu takiej istoty inaczej
    interpretowane i działają jak sonar, do oznaczenia obecności obiektów
    wprawiających powietrze w ruch w trójwymiarowej przestrzeni?

> [...]
    > sobie wyobrazić, że np owady... może małe ptaki mają inną skalę czasu
    > - dla nich jesteśmy powolni. Owady większe być nie mogą, ludzie dużo

    Hmm... A tak już całkiem fantazjując: gdyby to były (chociażby sztuczne)
    formy życia, oparte na nanotechnologii? ;) Też sądzisz, że nie byłoby
    problemów z dogadaniem się?

  • 56. Data: 2010-04-17 12:58:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Apr 2010 12:25:58 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    >posługując się odpowiednią aparaturą może je odtworzyć używając
    >dowolnego koloru z dostępnej nam palety. Tyle tylko, że to NIE JEST TO,

    Pszczola chyba w ogole malo widzi.
    Przy tej konstrukcji oka to watpie czy widzi te wzory.
    Wabi ja po prostu UV.

> [...]
    >Inne potencjalne inteligentne istoty, o zupełnie innej przeszłości
    >ewolucyjnej wcale nie muszą być z nim kompatybilne.

    Oczywiscie. Z tym ze wiatr szumi chyba podobnie na roznych planetach.
    Choc moze cywilizacja docelowa zyje w wodzie.
    No i pod warunkiem ze w ogole maja uszy, i ze odbieraja ten zakres
    czestotliwosci - choc mozna przyspieszyc/zwolnic.

    Muzyka moze sie im spodoba, moze nie, a moze beda sie dziesiatki lat
    zastanawiac "co ci ufocy chcieli nam tu przekazac" :-)

    Na ile im sie uda rozpoznac "co ci ufocy chcieli nam tu przekazac" na
    tych rysunkach to tez jestem ciekaw
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Voyager_Golden_Rec
    ord_Cover_Explanation.svg

    Czy w ogole maja oczy i czy nawykli do plaskich obrazkow to tez
    ciekawe.

    Ale tak czy inaczej drgania w tych rowkach powinny ich zainteresowac,
    a odtworzenie jest dosc uniwersalne.

    >Hmm... A tak już całkiem fantazjując: gdyby to były (chociażby sztuczne)
    >formy życia, oparte na nanotechnologii? ;) Też sądzisz, że nie byłoby
    >problemów z dogadaniem się?

    Nano formy maja nanomozgi, i raczej nie mozna sie z nimi dogadac :-)

    J.

  • 57. Data: 2010-04-17 13:02:52
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 10 Apr 2010 22:16:07 +0200, Atlantis wrote:
    >Tyle tylko, że to już nie to samo. Możemy odebrać podczerwień albo
    >ultrafiolet i obejrzeć je w postaci kolorów z zakresu światła
    >widzialnego. Nigdy jednak tak naprawdę nie dowiemy się co to znaczy
    >widzieć ultrafiolet, tak jak np. pszczoła. Możemy co najwyżej zbudować
    >odpowiedni model zastępczy.

    Cos tam jednak zobaczymy. Pytanie czy to bedzie cos sensownego,
    czy pszczoly sie beda zachwycac wspaniala kolorystyka obrazow artysty
    ..

    Sa ludzie ktorzy ponoc widza wiecej niz trzy kolory podstawowe.
    Podobny problem, ale jakos sobie radza ..

    >O ile będą wiedzieć jaka była pierwotna szybkość. Problem różnego
    >wyczucia czasu jest nagminnie pomijany przez autorów SF, a przecież to
    >sprawa kluczowa. :) Wśród autorów z którymi ja się spotkałem tylko Carl
    >Sagan i Frederik Pohl poruszyli ten problem. :)

    No coz, musialoby to byc zycie oparte na zupelnie innej chemii.

    J.

  • 58. Data: 2010-04-17 15:32:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Pszczola chyba w ogole malo widzi.
    > Przy tej konstrukcji oka to watpie czy widzi te wzory.

    To samo można powiedzieć o naszym oku. Gdyby aparat fotograficzny
    był tak samo skonstruowany, to by się do niczego nie nadawał.
    Ratuje nas tylko to, że mamy dobrego fotoszopa zamontowanego
    w mózgu (i w kablu USB^W^Wnerwie wzrokowym).

    > Wabi ja po prostu UV.

    To może powinna po nektar lecieć wprost ku Słońcu?

    --
    Jarek

  • 59. Data: 2010-04-17 15:43:57
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Apr 2010 15:32:00 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    >Ratuje nas tylko to, że mamy dobrego fotoszopa zamontowanego
    >w mózgu (i w kablu USB^W^Wnerwie wzrokowym).

    Ale oko pszczoly jest jeszcze prostsze. Nawet nie ma soczewki.

    J.

  • 60. Data: 2010-04-17 15:55:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Artur M. Piwko" <m...@b...pl> wrote in message
    > In the darkest hour on Tue, 6 Apr 2010 19:15:36 -0500,
    > Pszemol <P...@P...com> screamed:
    neering-confirms-apple-ipad-is-a-really-big-ipod-to/

    > Żeby to się jeszcze nie świeciło (no, odbijało wszystko) jak wiadomo co
    > wiadomo komu...

    :-)) Fajny obrazek i w temacie:
    www.crunchgear.com/2010/04/09/a-very-special-ipad-fa
    il/