  • 11. Data: 2010-09-06 12:32:12
    Temat: Re: generatory w elektrowni - maja sie trudniej czy nie?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "entroper" <entroper-pocztaonetpeel> napisał w
    > Gdyby terroryści na poważnie zainteresowali się naszym krajem, to
    > bez
    > większego wysiłku w tydzień cofnęliby nas do średniowiecza. Tu
    > wszystko
    > trzyma się na plaster. Zobacz zresztą, co potrafi większa zima
    > albo 2
    > tygodnie deszczu, co dopiero mówić o celowych złośliwych
    > działaniach...

    Niekoniecznie, bo ze starych czasow mamy rezerwy, oraz sprawny
    ludzki mechanizm zarzadzania siecia.
    Zobacz - wieksza zima, a energetycy usuwaja szkody w dwa dni.

    Ile roznych szkod musieliby terrorysci zrobic ?

    Z drugiej strony - troche trotylu i mozna zwalic wszystkie wieksze
    linie przesylowe w kraju.
    A one kleski naturalne przezywaja dobrze.

    J.

  • 12. Data: 2010-09-06 12:46:48
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    entroper pisze:
> [...]
    >
    > Gdyby terroryści na poważnie zainteresowali się naszym krajem, to bez
    > większego wysiłku w tydzień cofnęliby nas do średniowiecza. Tu wszystko

    Za to plaster zgodny z ISO 9001 :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 13. Data: 2010-09-06 13:31:13
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    > Niekoniecznie, bo ze starych czasow mamy rezerwy, oraz sprawny
    > ludzki mechanizm zarzadzania siecia.
    > Zobacz - wieksza zima, a energetycy usuwaja szkody w dwa dni.

    Nie mamy żadnych rezerw ze starych czasów i to mimo tego, że energetyka u
    nas nie bieduje - po prostu prowadzona jest rabunkowa gospodarka a
    infrastruktura sobie gnije. A co do dwóch dni - przeczytaj sobie wnioski z
    awarii w Szczecinie (kwiecień 2008). Przypominam też, że w listopadzie
    2004 awaria jednego izolatora pozbawiła prądu 200tys. ludzi w Warszawie,
    bo nie było żadnego "planu B", za co zresztą Stoen dostał 8mln kary
    ("utrzymywanie infrastruktury w niedostatecznym stanie technicznym"). I
    uważasz, że coś poprawili? Analizy mówią, że energetykom obecny kryzys
    (=spadek zapotrzebowania) spadł z nieba , bo wszystko jest na styk.

    > Ile roznych szkod musieliby terrorysci zrobic ?

    Z powyższego wynika, że niezbyt wiele :)

    e.

  • 14. Data: 2010-09-06 14:42:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości
    > Nie mamy żadnych rezerw ze starych czasów i to mimo tego, że

    Hm, cos mi chodzi po glowie ze w zlych czasach robilismy do 35GW, a
    teraz to gora 30.

> [...]
    > bo nie było żadnego "planu B", za co zresztą Stoen dostał 8mln
    > kary

    > Z powyższego wynika, że niezbyt wiele :)

    Ale to jest mniej wiecej to o czym pisze - jak czytasz na codzien -
    "przeszla wichura, sto tysiecy ludzi bez pradu" - to to jakas
    drobnica jest, ktora sie naprawia w dwa dni. Gdzies tam spadla
    galaz, zwarla przewody, odciela jakas wioske - tylko po prostu duzo
    tych galezi.
    Wiec tego nie podawaj jako przyklad zlego stanu infrastruktury i
    zagrozenia.

    Ale jakby celnie uderzyc, np zwalic wszystkie linie zasilajace
    Warszawe.
    A to chyba kilkanascie kostek trotylu by wystarczylo na slupy
    podlozyc.
    Tylko o tym na codzien nie slyszysz, to raptem jeden taki Szczecin
    sie objawil.
    A taki slup sie chyba dluzej stawia.

    J.

  • 15. Data: 2010-09-06 15:11:01
    Od: Bronek (bryx) Tatukł <b...@k...com>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Aż tylu tych terrorystów?

    Zeby zmajstrowac urzadzenie , ktore o danej godzinie przez 5 sekund pobiera
    prad i potem takie cus podłączyc w kilku blokach?
    Kurcze sam sie boje , ze ktos to moze na serio brac.

  • 16. Data: 2010-09-06 16:13:18
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

> [...]
    > tych galezi.
    > Wiec tego nie podawaj jako przyklad zlego stanu infrastruktury i

    Tzn, wg Ciebie o stanie infrastruktury świadczy czas naprawy? Zardzewiały
    słup wymienia się tak samo jak zdrowy. Natomiast w sytuacji, gdy na
    podstacji wali izolator przepustowy trafa i nie żadnej alernatywnej
    ścieżki zasilania, nawet w obrębie tej podstacji, jednak nasuwają się
    pewne pytania, np. czy w skali kraju przypadkiem nie jest podobnie :)

    > Ale jakby celnie uderzyc, np zwalic wszystkie linie zasilajace
    > Warszawe.

    Podejrzewam, że celne uderzenie nie polega na niszczeniu linii do Warszawy
    :) Weź też pod uwagę, że niektóre awarie od pewnego momentu rozwijają się
    same (ciekawy przykład: Northeast Blackout 2003).

    e.

  • 17. Data: 2010-09-06 17:14:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Bronek napisał:

    > Zeby zmajstrowac urzadzenie , ktore o danej godzinie przez 5 sekund
    > pobiera prad i potem takie cus podłączyc w kilku blokach?

    Tak sobie po prostu pobiera? A kto za to płaci.

    > Kurcze sam sie boje , ze ktos to moze na serio brac.

    Z kilku bloków, to słaby atak. Trzeba więcej, by zrobić solidny blackout.
    Chyba że ktoś chce się na siebie zamachnąć. Może jakbym włączył u siebie
    na raz pralkę, zmywarkę, żelazko, suszarki do włosów, toster, odkurzacz
    i wszystkie żarówki (energorozrzutne), to by mi w domu korki wywaliło.
    Ale to słaby akt terroru. Do Alkaidy by mnie nie przyjęli.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2010-09-06 18:43:44
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Sep 2010 18:13:18 +0200, entroper wrote:

    >Tzn, wg Ciebie o stanie infrastruktury świadczy czas naprawy? Zardzewiały
    >słup wymienia się tak samo jak zdrowy.

    Tylko ze jak to jest slup 5m to robota jest szybka i przyjemna.
    A jak 25m kratownicowy, to nagle sie okazuje ze to problem, a
    mieszkancy czekaja na prad.

    >Podejrzewam, że celne uderzenie nie polega na niszczeniu linii do Warszawy
    >:)

    No wiesz - zniszczysz jedna i efektu nie bedzie.
    Zniszczysz wszystkie na tydzien i moze byc ciekawie :-)

    >Weź też pod uwagę, że niektóre awarie od pewnego momentu rozwijają się
    >same (ciekawy przykład: Northeast Blackout 2003).

    I to mnie zastanawia bo elektrycznych podstaw do tego nie ma.
    I mam nadzieje ze u nas obecnie jeszcze nie jest tak zle.

    J.

  • 19. Data: 2010-09-07 07:52:08
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Ale to energetyka czy projektant/budowniczy/inwestor budynku ?
    >
    > Bo energetyka to raczej odpowiada jak podlaczaja domy, chyba musza
    > sie liczyc z grupowym poborem w szczytowym.

    nie, overbooking zaplanowany jest przez energetyke. Ty zglaszasz
    zapotrzebowanie. Mozesz oczywiscie kupic sobie niby wiecej mocy ale
    teoretyczna wieksza mozliwosc poboru gdy trafi na zwiekszony pobor na innych
    osiedlach i tak doprowadzi do zaciemnienia.

    > Z drugiej strony przy nadmiernym poborze mocy urzadzenia
    > energetyczne sie tylko nadmiernie grzeja. Zanim sie przegrzeja to
    > czajnik sie wylaczy.

    urzadzenie elektryczne nie moze sie grzac nadmiernie. Dobrze obliczone
    zabezpieczenie uniemozliwia grzaniu sie ponad norme.

    > Gorzej jak sobie cala ulica wlaczy grzejniki na cala noc, bo zima
    > mrozna.
    > No tak, ale wtedy to i chlodzenie sieci dobre, wiec powiedzmy
    > osiedle nowobogackich z klimatyzatorami w upalne lato :-)

    wydaje mi sie, ze malo kto ociepla sie pradem. A czajnik elektryczny ma dosc
    sporo osob. Znam takie co nie maja ogrzewacza elektrycznego a czajnik maja

    Z klimatyzacja jest troszke lepiej bo u nas nie jest popularna. Gdy sie
    spopularyzuje bedzie jak w upalne dni we wloszech. Kazda dzielnica potrafi
    miec przerwe w dostawie pare godzin na dzien.

    Icek

  • 20. Data: 2010-09-07 09:43:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Icek" <i...@d...pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > teoretyczna wieksza mozliwosc poboru gdy trafi na zwiekszony
    > pobor na innych
    > osiedlach i tak doprowadzi do zaciemnienia.

    No ale jesli mowa o budynku, to przeciez jego wlasciciele decyduja
    o zamowionej mocy.
    Jesli zamowili za malo - strzela bezpiecznik budynkowy, a
    energetykom nic do tego.
    Jesli zamowili odpowiednio - to wtedy w razie zaciemnienia
    pretensje wiadomo gdzie.

    > urzadzenie elektryczne nie moze sie grzac nadmiernie. Dobrze
    > obliczone
    > zabezpieczenie uniemozliwia grzaniu sie ponad norme.

    Uwazaj - grzanie i temperatura. Jak sie grzanie zaczyna to
    temperatura dopiero narasta.
    A zabezpieczenie pilnuje temperatury.
    Krotki atak czajnikow siec zniesie. Elektrownie niekoniecznie - ale
    nie termicznie tylko
    napedowo i z powodu automatyki.
    A w Anglii ponoc skok w przerwie meczu potrafi wyniesc 10GW ..

    > wydaje mi sie, ze malo kto ociepla sie pradem.

    Bo to drogie. Ale jak to cale osiedle jednak takie ?
    Tez energetycy zaciemnia czy instaluja nowe transformatory ?

    > A czajnik elektryczny ma dosc
    > sporo osob. Znam takie co nie maja ogrzewacza elektrycznego a
    > czajnik maja

    Tylko jak mowie - czajnik dziala krociutko. elementy sieci sie nie
    zdaza nagrzac istotnie.

    J.