  • 1. Data: 2010-09-06 07:46:26
    Temat: generatory w elektrowni - maja sie trudniej czy nie?
    Od: ptoki <s...@g...com>

    Tak sobie poczytalem i przypomnialo mi sie jak na elektrotechnice
    wyjasniano mi metody na synchronizacje generatorow w sieci:

    http://www.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_www.p
    ap.pl&_PageID=1&s=depesza&dz=strony.glowna.dystrybuc
    jainfo.siz&dep=11963&data=depesza&_CheckSum=-1588595
    584

    Moje pytanie/watpliwosc brzmi:

    Czy gdyby na rynku pojawilo sie duzo odbiornikow pradu zrobionych tak
    aby pobierac energie tylko w odpowiednich (jednakowych dla wszystkich)
    momentach "sinusoidy" (wiem barbarzynsko brzmi ale chyba wiadomo o co
    chodzi) to generatory w elektrowniach mogly by tego nie przezyc i np.
    zostaly by im powywlekane uzwojenia lub cos w tym rodzaju?

    Taki efekt skali. Niech w jednym momencie wszyscy zgasza wszystko a
    potem tylko na chwilke co chwilke wlaczaja i wylaczaja odbiorniki. Co
    sie bedzie dzialo? Na generatorach znam sie bardzo slabo wiec
    pytam :).
    Czy generatory sa tak zaprojektowane ze takie cos sie nie zdazy czy sa
    tak przewymiarowane ze pracuja z duzym marginesem bezpieczenstwa?

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 2. Data: 2010-09-06 08:02:00
    Od: "grin" <s...@a...er>

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    > Taki efekt skali. Niech w jednym momencie wszyscy zgasza wszystko a
    > potem tylko na chwilke co chwilke wlaczaja i wylaczaja odbiorniki. Co
    > sie bedzie dzialo?

    Zabezpieczenia je wylacza i stanie sie ciemnosc

  • 3. Data: 2010-09-06 08:21:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > np.
    > zostaly by im powywlekane uzwojenia lub cos w tym rodzaju?

    Hm, pamietajac swoje zabawy z induktorem, to gdyby tak zrobic
    szybkie zwarcie .. to moze by i urwalo wal miedzy turbina a
    generatorem.

    Linie transmisyjsne, transformatory - to wszystko ogranicza prad
    zwarciowy.

    J.

  • 4. Data: 2010-09-06 11:22:38
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

> [...]
    > zostaly by im powywlekane uzwojenia lub cos w tym rodzaju?
    >
    > Taki efekt skali. Niech w jednym momencie wszyscy zgasza wszystko a

    tak bylo podczas jakis mistrzostw czy czegos gdzie wystepowal polak. Podobno
    w warszawce wszyscy wstali o 5 rano i uruchomili elektryczne czajniki.
    Nastala ciemnosc

    Nie musi byc pobor w pewnych momentach sinusoidy. Wystarczy ronoczesne
    wlaczenie duzego odbioru

    Energetyka ma bardzo wysoki wspolczynnik overbookingu. Znaczy w budynku
    mozesz miec 100 odbiorcow po 7,5kW kazdy jednak na budynek przewidziana moc
    to zaledwie 75-125kW. Niech kazdy ze 100 wlaczy czajnik i juz zaciemnienie
    gotowe

    Icek

  • 5. Data: 2010-09-06 11:46:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Icek napisał:

    > tak bylo podczas jakis mistrzostw czy czegos gdzie wystepowal polak. Podobno
    > w warszawce wszyscy wstali o 5 rano i uruchomili elektryczne czajniki.
    > Nastala ciemnosc

    Zjawisko znane energetykom od dawna, amerykańskim przynajmniej. W czasie
    gdy wszyscy nadawcy umówili się by nadawać reklamy, wzrasta zużycie prądu.
    Z powodu czajników właśnie. A kanalarze wiedzą, że w tych samych porach
    trzeba uciekać z kanałów. Bo co ludzie wypiją i zjedzą, to w czasie następnej
    przewy muszą...

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2010-09-06 11:51:45
    Od: Bronek (bryx) Tatukł <b...@k...com>

    grin wrote:

    > Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

    > Zabezpieczenia je wylacza i stanie sie ciemnosc

    Ty weź przestań bo jak terrorysty to przeczytają będzie ciemność.

  • 7. Data: 2010-09-06 12:00:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Bronek napisał:

    > Ty weź przestań bo jak terrorysty to przeczytają będzie ciemność.

    Aż tylu tych terrorystów?

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2010-09-06 12:14:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Icek" <i...@d...pl> napisal w
> [...]
    > budynku
    > mozesz miec 100 odbiorcow po 7,5kW kazdy jednak na budynek

    Ale to energetyka czy projektant/budowniczy/inwestor budynku ?

    Bo energetyka to raczej odpowiada jak podlaczaja domy, chyba musza
    sie liczyc z grupowym poborem w szczytowym.

    >Niech kazdy ze 100 wlaczy czajnik i juz zaciemnienie gotowe

    Z drugiej strony przy nadmiernym poborze mocy urzadzenia
    energetyczne sie tylko nadmiernie grzeja. Zanim sie przegrzeja to
    czajnik sie wylaczy.
    Gorzej jak sobie cala ulica wlaczy grzejniki na cala noc, bo zima
    mrozna.
    No tak, ale wtedy to i chlodzenie sieci dobre, wiec powiedzmy
    osiedle nowobogackich z klimatyzatorami w upalne lato :-)

    J.

  • 9. Data: 2010-09-06 12:19:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Monday, September 6, 2010, 2:00:43 PM, you wrote:

    > Aż tylu tych terrorystów?

    O efekcje fejzbuka ;) słuszał?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2010-09-06 12:23:15
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Bronek (bryx) Tatukł" <b...@k...com> napisał w wiadomości

    > Ty weź przestań bo jak terrorysty to przeczytają będzie ciemność.

    Gdyby terroryści na poważnie zainteresowali się naszym krajem, to bez
    większego wysiłku w tydzień cofnęliby nas do średniowiecza. Tu wszystko
    trzyma się na plaster. Zobacz zresztą, co potrafi większa zima albo 2
    tygodnie deszczu, co dopiero mówić o celowych złośliwych działaniach...

    e.