  • 1. Data: 2012-06-23 18:22:01
    Temat: generator napięcia "na kolanie"
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    potrzebuję na szybko zrobić źródło napięcia w okolicach 1000v.
    Znaczy - chodzi tylko o sprawdzenie odporności na przebicie, więc ma toto
    wygenerować
    krótkie wyładowanie i tyle.

    Poproszę o sugestię jakąś, co by tu szybko i jednorazowo zrobić ?

  • 2. Data: 2012-06-23 18:24:42
    Temat: Re: generator napięcia "na kolanie"
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    aha, raczej DC niż AC bym wolał...

  • 3. Data: 2012-06-23 18:31:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 23 Jun 2012 18:22:01 +0200, sundayman napisał(a):

> [...]
    > wygenerować
    > krótkie wyładowanie i tyle.
    >
    > Poproszę o sugestię jakąś, co by tu szybko i jednorazowo zrobić ?

    Powielacz diodowo-kondensatowory (drabinka) i do gniazdka 220V ?

    J.

  • 4. Data: 2012-06-23 19:13:50
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    sundayman wrote:

    > aha, raczej DC niż AC bym wolał...
    "Na kolanie" i niezbyt dokładnie to chyba bym transformatorem próbował.
    Stronę niskonapięciową podłączyć do DC i wyłączać. Ja zrobiłem coś
    podobnego, ale na niższe napięcie, jako generator impulsu 50V jako marker
    do oscylografu (takiego piszącego na papierze), na małym przekaźniku.
    Możesz też wziąć cewkę zapłonową do samochodu, tylko najpierw sprawdzić ile
    na wyjściu wyjdzie.

    Waldek

  • 5. Data: 2012-06-23 19:21:14
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > potrzebuję na szybko zrobić źródło napięcia w okolicach 1000v.
    > Znaczy - chodzi tylko o sprawdzenie odporności na przebicie, więc ma
    > toto wygenerować
    > krótkie wyładowanie i tyle.

    Krótkie?
    Nie znam się na przepisach ogólnych, ale w wyrobach medycznych trzeba
    trzymać napięcie probiercze przez minutę i obserwować w tym czasie prąd.
    OIDP dopuszczalne są krótkie wyładowania.

    Tu nie trzeba dużej mocy - może wystarczy Ci zwykły transformatorek
    z zasilacza podłączony odwrotnie? Tylko to jest AC.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 6. Data: 2012-06-23 19:21:52
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    W sumie najlepiej byłoby z trafopowielaczem, ale jak raz nie mam.
    Cewki z samochodu też nie wykręcę :) A nawijać do paru "strzałów" nie się nie
    chce za bardzo.
    Więc może tak - mam tu transformator 220/110, podłączę odwrotnie , czyli mam
    460V, i to na powielacz diodowy
    x3 , czyli 1380V. Wolę z transformatorem, bo jakoś nie lubię podłączać się
    bezpośrednio do gniadka :)

    Jak rozumiem, podłączam na chwilę trafo do sieci, odłączam - i na kondensatorach
    powielacza mam
    napięcie.

    Teraz zachodzi kolejny problem - jak to napięcie podłączyć do badanego układu -
    najlepiej byłoby
    przez jakiś przekaźnik, ale pewnie to trochę za dużo na przekaznik...

  • 7. Data: 2012-06-23 19:35:25
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Tu nie trzeba dużej mocy - może wystarczy Ci zwykły transformatorek
    > z zasilacza podłączony odwrotnie? Tylko to jest AC.

    To nie jest urządź medyczny. Chcę sprawdzić działanie układu przeciw
    przepięciowego (warystor + bezpiecznik), oraz odporność takiego układu, który
    jest dalej, a automatycznie odcina napięcie pow. 40V.

    Tak naprawdę nie wiem, czego mogę się tam w realu spodziewać (pewnie niczego :),
    ale
    z ciekawości i na "wszelki wypadek" chcę zrobić taki test.
    Nie jest to wymóg formalny a moja nadgorliwość :)

  • 8. Data: 2012-06-23 21:57:59
    Temat: Re: (OT)generator napięcia "na kolanie"
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    sundayman wrote:
    > W sumie najlepiej byłoby z trafopowielaczem, ale jak raz nie mam.
    No popatrz, a ja młodonastoletnim będac popełniłem coś takiego
    http://dino.inosak.org/obrazki/powielacz.jpg

    --
    Włodek

    http://dino.inosak.org

  • 9. Data: 2012-06-23 22:22:02
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    No dobra, uczyniłem mniej więcej jak powiedziałem, tyle, że wziąłem z
    transformatora 110V AC,
    jako że kondensatory miałem 1u/250V. Zrobiłem powielacz 8-mio stopniowy, i
    miernik mi pokazał lekko ponad 1000V.

    Niestety, układ przeciw przepięciowy okazał się nad wyraz skuteczny, bo mimo
    traktowania go tym napieciem, nie przepuścił więcej niż jakieś 70V, czyli tyle,
    na ile jest warystor.

    Nawet lekko rozczarowany jestem, bo nic nie esplodowało, a się naszykowałem.
    Widać za mała energia została dostarczona :)
    Ale ok, to mi na razie wystarcza.

    Dziękuję kolegom za pomoc.

  • 10. Data: 2012-06-23 22:30:58
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    sundayman wrote:

> [...]
    >
    > Nawet lekko rozczarowany jestem, bo nic nie esplodowało, a się
    > naszykowałem. Widać za mała energia została dostarczona :)

    Rozp... warystor to nie problem. Daj na wyjście odpowiednio duży kondensator
    (mam takowy w piwnicy, 680?F na 500V), zrób baterię jakieś 2mF albo więcej
    to rozpirzysz wszystko. Ino po co?
    Choć rozładowanie baterii kondensatorów 100?F na 40kV wygląda bardzo ładnie
    :-)

    Waldek