  • 31. Data: 2023-10-02 19:37:23
    Temat: Re: generator kwarcowy
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Oct 2023 09:14:31 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > No i co, wydaje ci się, że taki stoper w zegarku pokazuje dokładnie co 0,01s z
    dokładnością do 10^-12s?

    dokladnosci 10^-12 oczywicie nie ma, skoro kwarc ma znacznie mniej.
    Ale w granicach dokladnosci kwarcu powinien zliczac cykle dokladnie.
    Oczywiscie drobnej odchylki nie zauważe, i Piotr ma niezly pomysl,
    zeby np stablicować potrzebne stany licznika.

    No bo jednak musisz cos zliczac na tyle dokładnie, zeby sekundy sie
    nie rozjeżdzały, bo to wyjdzie szybko.

    Hm, jakby tu sprawdzic, co on liczy? Zatrzymywac losowo lub regularnie
    i statystyki zliczac?
    mierzyc kiedy mu sie cyfry zmieniają? LCD chyba wolniejszy.

    podłaczyc do jednego czy kilku segmentów i tam czasy mierzyc ?

    J.

  • 32. Data: 2023-10-02 19:41:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Oct 2023 18:11:44 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Mam w szufladzie taki, zrobiony przeze mnie czujnik z wtyczką jack 3
    > pionową (masa, zasilanie i wyjście).

    A nie masz takiego "lepszego" elektronicznego zegarka ?

    > Kojarzy mi się to tylko z chronokomparatorem do zwykłych zegarków
    > mechanicznych.

    Kwarc wibruje.
    Tylko mikrofon musi miec pasmo ponad 33kHz.

    Hm, ciekawe, czy sie innym kwarcem da wykryc te wibracje ...

    J.

  • 33. Data: 2023-10-02 19:51:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-10-02 o 19:41, J.F pisze:

    > A nie masz takiego "lepszego" elektronicznego zegarka ?

    Nie do końca rozumiem o co pytasz.
    P.G.

  • 34. Data: 2023-10-02 20:14:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Oct 2023 19:51:50 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Nie do końca rozumiem o co pytasz.

    Nie masz jakiegos takiego zegarka ze stoperem do 1/10 czy 1/100s,
    zeby go przyłozyc do swojego czujnika i zmierzyc czestotliwosc?

    J.

  • 35. Data: 2023-10-02 21:51:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-10-02 o 20:14, J.F pisze:

    > Nie masz jakiegos takiego zegarka ze stoperem do 1/10 czy 1/100s,
    > zeby go przyłozyc do swojego czujnika i zmierzyc czestotliwosc?

    Nie mam.
    Od 15 lat nie noszę zegarka. W pracy mam czas w komputerze a w domu na
    ścianie.
    P.G.

  • 36. Data: 2023-11-07 21:39:44
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    W dniu 2.10.2023 o 17:03, J.F pisze:
    > W sumie, to najprosciej byłoby zmierzyc czestotliwosc kwarcu w moich
    > zegarkach. Mowisz, ze elektroda, wzmacniacz i dobry ekran?

    Najlepiej było by podłączyć do jakiegoś punktu, gdzie się nie obciąży
    generatora kwarcowego. Może być po dzielniku, bo przecież można mierzyć
    okres. Nawet lepiej, bo pomiar tak niskiej częstotliwości trzeba robić z
    czasem bramkowania 10 albo nawet 100s.
    W mojej 1 robocie szef bawił się w to. Ale w trochę inny sposób.
    Określał odchyłkę w ciągu miesiąca powiedzmy, potem podłączał sondę i po
    prostu starał się podwyższyć lub obniżyć częstotliwość procentowo, nie
    patrząc czy to jest dokładnie 2^15. Pamiętam, że z braku trymerka
    szlifowaliśmy pilnikiem (albo papierem ściernym?) kondensatorek
    ceramiczny, żeby mu zmniejszyć pojemność ;)
    I tak nawet się dość dokładnie udawało wyregulować.
    Ja w swoim zrobiłem trymerek nawijając na grubszym drucie w emalii parę
    zwojów cieńszego drutu. Odwijając można było pojemność zmniejszać.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl

  • 37. Data: 2023-11-07 21:42:59
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    W dniu 2.10.2023 o 18:09, J.F pisze:
    > musisz odliczyc np 327.68 cykli - oczekuje propozycji, znawco
    > matematyki

    Przecież każdy pomiar jest z błędem, od takiego zegarka nikt nie wymaga
    super dokładnego stopera. Sam przycisk jest mało wygodny i tam błąd
    będzie kilka razy większy. Na pewno producent zwyczajnie zaokrągla.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl

  • 38. Data: 2023-11-07 21:46:06
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    W dniu 2.10.2023 o 19:37, J.F pisze:
> [...]
    > Oczywiscie drobnej odchylki nie zauważe, i Piotr ma niezly pomysl,
    > zeby np stablicować potrzebne stany licznika.

    Niby powinien, ale co w takim razie powiesz o zegarkach, które nie mają
    żadnego trymerka, tylko kwarc na nieco wyższą częstotliwość? I korekcja
    jest przez pomijanie impulsów co pewien czas? Przecież tu też nie będzie
    dokładnie, co gorsza jedna sekunda będzie dłuższa inna krótsza mimo
    stabilnego kwarcu! Takie zegarki były produkowane.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl

  • 39. Data: 2023-11-08 12:06:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-11-07 o 21:46, Czarek pisze:

> [...]
    > jest przez pomijanie impulsów co pewien czas? Przecież tu też nie będzie
    > dokładnie, co gorsza jedna sekunda będzie dłuższa inna krótsza mimo

    Nie do końca rozumiem o czym piszesz i gdzie widzisz problem pisząc "co
    gorsza".
    Jeśli mówisz o pomijaniu pojedynczego impulsu z generatora kwarcowego
    to: Zauważysz jak sekunda będzie krótsza od drugiej o 0,00003 sekundy
    (1/32768)?
    O ile pamiętam to w tym wątku chodziło o setne sekundy - to jest kilka
    rzędów gdzie indziej.
    P.G.

  • 40. Data: 2023-11-08 17:54:13
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    W dniu 8.11.2023 o 12:06, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > (1/32768)?
    > O ile pamiętam to w tym wątku chodziło o setne sekundy - to jest kilka

    Odniosłem się do tego, ze z generatora 2^15 nie da się odmierzyć 10ms.
    Ale przecież to większego znaczenia w zegarku naręcznym nie ma. Po
    prostu to nie jest zegarek do pomiarów na zawodach.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl