    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: gdzie sklepy z elektroniką w Warszawie ?
    Date: Mon, 30 Jan 2012 01:12:26 +0000 (UTC)

    yabba napisała:

    > Ciekawostka! Nigdzie nie znajduję informacji o zmianie nazwy.
    > Możesz napisać o tym więcej?

    Trzeba by poszukać w protokołach z sesji rady dzielnicy. Nazwę
    nadano po wojnie. Patronem był Stefan [Aleksander] Okrzeja. Ten
    Stefan Aleksander, to przeszło sto lat temu zrobił zamach na carską
    policję, ale go złapano i powieszono. Zresztą w przygotowaniach
    do tego zamachu brał udział któryś z wujko-dziadków mojej żony
    -- jego też złapano, ale że niczego się nie udało z niego wydobyć,
    więc wypuszczono.

    Po 1989 roku, jako że Okrzeja był socjalistą, to chciano ulice
    zdekomunizować przy pomocy bp. Aleksandra Krakowskiego, któryemu
    planowano powierzyć zadanie patronowania ulicy. W końcu nic z tego
    nie wyszło. I tu nie wiem jak to formalnie wyglądało -- czy była
    stosowna uchwała, czy tylko przekonano autorów pomysłu zmiany nazwy
    do tego, że przecież można wszem i wobec mówić, że patronem jest
    Stefan Stanisław Okrzeja, który jako pilot zginął na początku
    września 1939 w obronie Warszawy.

    Warto tutaj dodać, że Stefan Stanisław był bratem Stefana Aleksandra
    urodzonym już po jego śmierci. Do ujawnienia swoich poglądów
    politycznych nie miał okazji (wojskowi przed wojną nie mieli nawet
    czynnych praw wyborczych), ale nie zdziwiłbym się, gdyby były
    podobne jak u starszego brata.

    --
    Jarek