    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: fotografia i podatki
    Date: Mon, 5 Oct 2009 23:22:26 +0200

    On Fri, 2 Oct 2009, J.F. wrote:

    > Albo np nakleiles na samochdzie kartke "sprzedam ten pojazd".
    > Dzialalnosc ?

    Zależy.
    Jeśli to jest Twój samochód, kupiony w celach osobistych,
    to oczywiscie nie jest to działalność.
    Komentarz niżej.
    Ale jeśli jest wpisany do EST, to owszem (co najmniej
    w kilku kategoriach), działalność.
    A najsmaczniejszy przypadek zostawiam na "za chwilę" ;)

    > Nakleiles na drugim i trzecim .. nie, czwartego nie masz, czas
    > rejestrowac autohandel ?

    Nie.
    Dla NSA, przed którym swojego czasu US wygrał z podatnikiem
    rozprawę apelacyjną, starczył jeden samochód.
    Istotna była jedna cecha: został *nabyty* z *zamiarem* zarobku.

    Uprzedzając: dowodem było zeznanie kupującego, kiedy (z jaką
    datą) umówili się na to, że "sprzeda mu auto określonej marki
    i określonego koloru".
    Okazało się, że to było przed zakupem przez "pośrednika"
    więc obrona "to było moje auto, kupiłem dla siebie, ale mi się
    nie spodobało więc sprzedaje" spaliła na panewce.
    "Pan je kupił w celach handlowych, pan płaci podatek jak DG" :D

    Apeluję o niewyciąganie przypadków sprzedaży np. dziesiątek
    książek - szkolnych podręczników swoich dzieci, bo sprzedaż
    *własnych*, {*kupionych* *i* *używanych*} {do celów
    osobistych} [1] przedmiotów *nigdy* nie ma cech DG (nawet,
    jeśli w przypadku sprzedaży przed pół rokiem od zakupu może
    podlegać opodatkowaniu, w razie osiągnięcia zysku, to
    zawsze ma ono cechy "osobiste").
    Sprzedaż rzeczy niewłasnych, nieużywanych lub nienabytych
    w celach osobistych (lub innych celach o niegospodarczym
    charakterze, ktoś może mieć kaprys kupienia czegoś
    dajmy na to w wiarygodnie uzasadnionych celach charytatywnych,
    od których odstąpi) to już inna bajka (acz niektóre
    z tych "lub" da się obejść, o ile nie ma "i" - np. sprzedaż
    rzeczy nowej, lecz nabytej w celach osobistych "ale mi
    się nie spodobał kolor", z zastrzeżeniem iż ktoś może nie
    uwierzyć że 200 kolejnych rzeczy się nie spodobało :P).

    [1] klamry proszę czytać jak nawiasy w wyrażeniu :)

    Cechą wyróżniającą DG jest "zorganizowanie", rzeczony
    "zamiar" (zarobku) może na nie wskazywać. *MOŻE* :D
    (i zorganizowanie nie jest jedynym kryterium, zaś
    definicji DG jest kilka, więc fakt "przyłożenia"
    podatkiem VAT nie poskutkował AFAIK automatyczną reakcją
    ze strony np. ZUS).

    pzdr, Gotfryd