    Date: Sat, 16 Nov 2013 21:45:12 +0100
    From: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: filtr polowkowy szary

    W dniu 2013-11-16 20:42, stachu pisze:
    > czy filtry polowkowe szare (nakrecane na obiektyw) maja jakies skale
    > gradacji?
    > kupilem filtr Nisi GC-Gray i wydaje mi sie ze troche slaba jest czesc
    > przyciemniajaca. jak patrze na zdjecia innych filtrow to ta czesc
    > wyglada na bardzo ciemna, prawie czarna. u mnie ten filtrek wyglada tak:
    >
    > http://images62.fotosik.pl/385/c40828a0d56ff232.jpg
    >
    > wydaje mi sie ze ten filter jest zbyt slaby i testy na zewnatrz
    > potwierdzaja te obawy. wlasciwie filtr nie wnosi zadnych sensownych
    > zmian w ekspozycji.

> [...]

    Zastanów się nad systemem Cokin, znacznie większe możliwości. Moim
    zdaniem filtr połówkowy z gwintem jest bardzo mało użyteczny.
    Skalę gradacji oczywiście mają, zwykle podawana jest ekstynkcja, 0.3 to
    jeden stopień przysłony, 0.6 to dwa stopnie, 0.9 to trzy stopnie. Filtry
    różnią się też ostrością przejścia od strefy przezroczystej do szarej.

    Pozdrawiam,
    Paweł