  • 21. Data: 2019-04-02 22:56:13
    Temat: Re: [elektrozawory] Czy jest możliwe
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 1 kwietnia 2019 12:47:06 UTC-5 użytkownik Michal M. Lechanski
    napisał:
> [...]
    > Po powrocie okazuje się, że zapisane opóźnienie lampy jest za długie. I
    > to o ok 150ms.
    > Nic się nie zmieniło, ani wysokość na jakiej jest zawór, ani czas
    > otwarcia zaworu, ani opóźnienie wyzwolenia lampy. A jednak zaworek brzmi
    > inaczej (nawet moje drewniane ucho to wychwytuje) i znalezione wcześniej
    > opóźnienie nijak nie pasuje do nowej sytuacji.
    >
    > Zakładam że sercem całego ustrojstwa jest jakiś microkontroler więc
    > chyba liczy tak samo; najbardziej niepewny wydaje mi się tu elektrozawór
    > ale czy to możliwe? W końcu 150ms to dość długo...

    Mysle ze Kaczin dobrze naprowadza.
    Masz dodatkowe 150ms po tej pol godzinie za pierwszym razem czy za kazdym razem?
    Jestes pewny ze ci woda nie wyparowuje albo nie podcieka w czasie gdy nie masz tego
    procesu uruchomionego?

    Czy po dluzszym uzywaniu tego zestawu masz caly czas powtarzalne zachowanie czy po
    polgodzinnym uzywaniu sie tez te czasy rozkalibrowuja?

    Cos mi sie wydaje ze producent tego elektrozaworu ma zbyt wielkie zaufanie do jego
    precyzji.

  • 22. Data: 2019-04-02 23:07:17
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 2 kwietnia 2019 15:56:15 UTC-5 użytkownik s...@g...com napisał:

> [...]
    polgodzinnym uzywaniu sie tez te czasy rozkalibrowuja?

    > Cos mi sie wydaje ze producent tego elektrozaworu ma zbyt wielkie zaufanie do jego

    Popatrzylem sobie jeszcze na te stronke i widze ze to taki se gadzet.
    Z jednej strony sadze ze nieco za duzo wymagasz od niego z drugiej jak sie postarasz
    to jestes w stanie zminimalizowac ilosc zmiennych w tych doswiadczeniach.

    A jesli potrzebujesz tego w jakims ekonomicznym celu to polecam zaopatrzyc sie w
    biurete, bariere swietlna (nawet starczy arduino), jakies regulowane opoznienie (tez
    starczy arduino) i bedziesz w stanie pstrykac te krople bardzo precyzyjnie cale dnie
    i noce.

    Alternatywnie nawet starczy malina z odpowiednimi dodatkami.

  • 23. Data: 2019-04-02 23:15:07
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 02.04.2019 o 21:37, Kaczin pisze:

    > Też zgoda. Tylko, że to nic nie da. Popłynie pewna ilość wody, kropla
    > się oderwie, a pozostała część wody pozostanie przy wylocie jako
    > niepełna kropla.

    Być może masz rację, nie ma sensu strzępić klawiatury bez możliwości
    sprawdzenia tego.

    > Ale mówimy o kroplach czy strumieniu cieczy?

    mówię o sytuacji gdy wody nie ma wystarczająco dużo by popłynął
    strumień, a jest więcej niż potrzeba do stworzenia kropli.

    content/uploads/2018/05/NEW-Image-for-Post-May-10.pn
    g?resize=717%2C1275&ssl=1

    > No jest podane. Tyle, że ten link niczego nie wyjaśnia. To że znalazłeś
    > coś w Internecie nie oznacza, że ma to jakiś sens. Oczekiwałem opisu
    > użytej aparatury a ty mi tu screena z telefonu pokazujesz. Czego on niby
    > dowodzi?

    Postawmy pytanie inaczej - dlaczego producent urządzenia podaje wielkość
    kropli w milisekundach? Nie sądzisz, że najprostszym wyjaśnieniem jest
    że jest to czas otwarcia zaworu? Dodatkowo taki sposób podania wielkości
    kropli uniezależnia od tego, jaki płyn jest użyty.
    Być może masz rację, być może potrzeba innych czynników by zwiększyć
    wielkość kropli, tyle ze w malutkim pudełku w którym MIOPS jest
    zamknięty niczego takiego nie stwierdzono... tylko bateria, płytka
    kontrolera i elektrozawór.
    Poza tym to nie jest coś, co znalazłem w internecie. To jest screenshot
    z aplikacji którą producent urządzenia zaleca do sterowania MIOPSem, a
    że z internetu a nie mojego telefonu to tylko i wyłącznie dlatego ze tak
    mi było łatwiej.

    > No właśnie. Ale ten twój zestaw ponoć nie bardzo działa, więc wnioski
    > takie sobie.

    Pozwól że przypomnę że zastrzeżenia mam co do braku powtarzalności po
    dłuższej przerwie w działaniu, w zakresie pojedynczej sesji wyniki są
    powtarzalne.
    Wniosek zaś jest "taki sobie" nie dlatego, że zestaw "ponoć nie bardzo
    działa" tylko dlatego że oparty jest nie na pomiarze tylko obserwacji.

    Nie wiem czy to ma sens, ale spróbuję porozmawiać z koleżankami z
    laboratorium czy dałoby się taka kroplę, na przykład, zważyć...

    --
    Michał

  • 24. Data: 2019-04-03 00:09:31
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 02.04.2019 o 21:56, s...@g...com pisze:

    > Masz dodatkowe 150ms po tej pol godzinie za pierwszym razem czy za kazdym razem?

    Po pół godzinie nieużywania poprzednio zapisany czas był za długi. By
    uzyskać podobny efekt jak na początku, musiałem skrócić czas o ok 150ms.

    > Jestes pewny ze ci woda nie wyparowuje albo nie podcieka w czasie gdy nie masz tego
    procesu uruchomionego?

    Jeśli prawdą jest, że butelka Mariotta gwarantuje że ciśnienie jest
    stałe, to ilość wody (pojemnik jest na 250ml) nie ma znaczenia.

    > Czy po dluzszym uzywaniu tego zestawu masz caly czas powtarzalne zachowanie czy po
    polgodzinnym uzywaniu sie tez te czasy rozkalibrowuja?

    to było mniej więcej tak - bawiłem się w sumie ok pół godziny
    (ustawienie opóźnienia, wyzwolenie aparatu, błysk). Znalezłem optymalne
    opóźnienie, zapisałem je i inne parametry i zająłem się fotografowaniem
    ze zmienionymi innymi ustawieniami. Potem wróciłem znów do tych
    zapisanych i nadal uzyskiwałem efekty podobne jak przed
    kilkoma/kilkunastoma minutami.
    Tu nastąpiła półgodzinna przerwa, po której opóźnienie lampy musiałem
    zredukować o ok 150ms. Przez następne kilkanaście minut fotografowałem
    znów zmieniając różne ustawienia, po czym wróciłem do tych zapisanych
    (gdzie opóźnienie było krótsze - sesja po przerwie) i znów uzyskałem
    oczekiwany, poprawny efekt.
    Z tego wynika, że w ramach jednej sesji zabawka jest mniej-więcej
    powtarzalna, nie lubi zaś dłuższych przerw. Następny wniosek to to, że
    przed każdą sesją trzeba znaleźć optymalny czas opóźnienia. Co nie jest
    specjalnie dobrą wiadomością, bo bardzo utrudnia (lub wręcz
    uniemożliwia) uzyskiwanie powtarzalnych efektów. No chyba że w ramach
    jednej sesji...

    > Cos mi sie wydaje ze producent tego elektrozaworu ma zbyt wielkie zaufanie do jego
    precyzji.

    Wiesz, MIOPS to w końcu zabawka. Inne urządzenia do tego celu są
    kilkakrotnie droższe i pozwalają sterować kilkoma zaworami, bądź używać
    różnych sposobów wyzwalania kropli i lampy/aparatu.

    --
    Michał

  • 25. Data: 2019-04-03 13:24:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal M. Lechanski" napisał w wiadomości grup

    >Jeśli prawdą jest, że butelka Mariotta gwarantuje że ciśnienie jest
    >stałe, to ilość wody (pojemnik jest na 250ml) nie ma znaczenia.

    A cienka ta rurka od gory, co doprowadza powietrze ?

    Bo cisnienie bedzie stale, jak ta rurka sie z wody oprozni, czyli po
    paru kroplach ...

    J.

  • 26. Data: 2019-04-03 13:30:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kaczin" napisał w wiadomości grup
    W dniu 02.04.2019 o 19:49, Kaczin pisze:

    >Zakładam oczywiście, że przepływ wody jest stały.

    I maly. Wtedy kropla sie urywa i tworzy nastepna.

    Bo przy szybkim przeplywie, to jednak wyleci cos typu "ciurkiem", a
    juz w locie sie zamieni w krople.

    Jak sie kolega postara, to moze nam ladne fotki podesle kropel roznych
    wielkosci :-)

    P.S. czas opadania moze zalezec od wielkosci kropli, a ta moze zalezec
    od paru czynnikow, ktore sie moga w pol godziny zmienic :-)

    J.

  • 27. Data: 2019-04-03 16:39:08
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Prostota wykonania zdjecia powoduje ze mozna proby ze zdjeciami seryjnymi powtarzac
    do uzyskania zamierzonego efektu. Poza tym mozna wyciagnac klatke z filmu. Co za
    problem nakrecic film. Teraz aparaty filmuja w 4K. Jakies tam kamerki sportowe
    potrafia nawet 240 klatek na sekunde zarejestrowac. Po co Ci do tego jakis zawor.
    Mala plastikowa buteleczka z knotem w korku. Kropla sama bedzie sie robila zawsze w
    tym samym miejscu knota. Wystarczy prosta bariera optyczna albo czujnikiem odbiciowym
    za dwa zlote ( sprawdzic co lepsze) wykryc moment w ktorym przeleci przez bariere.
    Aparat dziala z opoznieniem i wysokoscia z ktorej kapie doregulowac zeby kropla byla
    w zamierzonym miejscu w kadrze.

  • 28. Data: 2019-04-03 20:26:13
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    > Po co Ci do tego jakis zawor.

    Po to, że najlepsze efekty uzyskuje się z co najmniej dwóch kropel
    zderzających się w powietrzu. Lub gdy druga kropla uderza w to co
    powstaje na tafli wody po opadnięciu pierwszej kropli. Przy trzech czy
    czterech kroplach możliwości są jeszcze większe.
    Jak się domyślasz żeby zarejestrować taką kolizję kropel należy dośc
    precyzyjnie zsynchronizować opóźnienie między kroplami i moment
    wyzwolenia lampy.
    Zastosowanie filmu miałoby sens gdyby rejestrować więcej niż 100 klatek
    na sekundę.
    Nie spotkałem się jednak ze zdjęciami "wycinanymi" z filmu. Podejrzewam,
    że fotografowanie jest mniej przypadkowe niż efekty uzyskane z filmu.
    Najlepsi w te klocki używają kilku zaworów i specjalnie konstruowanego
    kontrolera.
    Pojedynczą kroplą nie uzyskasz takich efektów:
    https://www.photigy.com/school/liquid-art-from-marku
    s-reugels-guest-on-photigy/

    --
    Michał

  • 29. Data: 2019-04-03 20:30:07
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 03.04.2019 o 12:24, J.F. pisze:

    > A cienka ta rurka od gory, co doprowadza powietrze ?

    jakieś 3mm średnicy wewnętrznej

    > Bo cisnienie bedzie stale, jak ta rurka sie z wody oprozni, czyli po
    > paru kroplach ...

    Przyznam, że na to nie zwróciłem uwagi. Dziękuję.

    --
    Michał

  • 30. Data: 2019-04-03 20:47:49
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 03.04.2019 o 12:30, J.F. pisze:

    > Jak sie kolega postara, to moze nam ladne fotki podesle kropel roznych
    > wielkosci :-)

    chciałbym. Póki co udało mi się wygospodarować kilkanaście minut w pracy
    i ważyłem te kropelki.

    Poniżej drop size = 200ms widać wyraźnie że zwiększenie czasu otwarcia
    zmienia masę kropli. A jeśli masę to chyba i wielkość.

    Takie wyniki uzyskałem na wadze pokazującej 2 miejsca po przecinku,
    jednak niezbyt precyzyjnej w zakresie małych mas (informacja od pań z
    laboratorium):

    50ms - 0.16g
    100ms - 0.28g
    150ms - 0.42g
    200ms - 0.64g
    250ms - 0.71g
    300mg - 0.96g
    350ms - 0.99g
    400ms - 1.10g
    450ms - 1.20g
    500ms - 1.32g

    wyraźnie widać że prawidłowości w całym zakresie nie ma, no może
    poniżej 200ms można by jeszcze uznać ale trzeba by użyć lepszej wagi
    żeby to potwierdzić.

    Z drugiej - od ok 200ms woda zaczyna wypływać strumieniem, więc powyżej
    tej wartości raczej nie ma sensu próbować

    > P.S. czas opadania moze zalezec od wielkosci kropli, a ta moze zalezec
    > od paru czynnikow, ktore sie moga w pol godziny zmienic :-)

    wymienisz te czynniki?

    --
    Michał