  • Data: 2012-01-13 12:53:30
    Temat: Re: ecoenergia w domowej sieci 230V
    Od: "Robbo" <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Ale chyba w Niemczech ludzie mają więcej pieniędzy, dlatego pewnie automatyk
    miałby więcej klientów, a poza tym pewnie nie musiałby "iść po taniości"
    tylko mógłby poszaleć i zainstalować lepszy sprzęt na obiekcie itp. W
    Polsce, muszę się nieźle narobić, a nadal mieszkam w bloku. Ponadto sporym
    problemem jest to, że niektórzy klienci opóźniają zapłatę (bo im z kolei
    ktoś też nie zapłacił) i robią się zatory finansowe.

    Jeśli chodzi o przepisy związane z CE, to się mniej więcej orientuję, byłem
    też na szkoleniu, oddawałem na badania EMC do instytutu urządzenia.
    Natomiast co innego przepis, a co innego praktyka. Wiem, że urządzenia
    laboratoryjne nie muszą mieć CE. Ale często zdarza się robić automatyzację w
    małym zakładzie, który np. produkuje śrubki. Wiem, że niektórzy potrafią
    robić badania na miejscu w zakładzie pod kątem sprawdzenia, czy poprowadzone
    kable są w zgodzie z odpowiednimi normami. Jednak to rzadkość i tylko w
    przypadku robienia automatyzacji w zakładzie jakiegoś koncernu. W Polsce na
    ogół, gdybym facetowi robił urządzenie za 2kzł i powiedział, że ma poczekać
    kilka miesięcy i dopłacić jeszcze 5 tysięcy zł za badanie EMC, to by mnie
    wyśmiał i poszedł do tego, który nie będzie robił przysłowiowych cyrków.
    Kiedyś robiłem badanie na EMC w instytucie (układ sterowania do maszyny:
    sterownik, panel, trochę czujników, trochę elektroniki) i kierownik
    instytutu stwierdził, że to największe urządzenie jakie badali, bo oni na
    ogół badają urządzenia typu sterowniki do włączania oświetlenia, jakieś
    sterowniki włączania grzałki i inne rzeczy sprzedawane raczej w
    supermarketach, natomiast praktycznie nikt nie przychodzi z problemem
    badania urządzeń małoseryjnych albo instalacji jednostkowych.

    R.