  • 11. Data: 2010-12-03 21:13:07
    Temat: Re: dyfuzor do listwy ledowej
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-12-03 19:20, Waldemar Krzok pisze:

    > O ile znam jeszcze język polski, to podświetlenie jest czymś innym od
    > oświetlenia. Robiąc podświetlenie np. skali, nie jest taką prostą rzeczą
    > mieć pod ręką sufit.
    Otóż to.
    To ma być coś jak tablica boczna z numerem w autobusie, która świeci
    całą powierzchnią, a do ramki wkłada się folię z aktualnym numerem
    linii. Albo coś w tym stylu, w kazdym razie muszę zastąpić tanio i
    bardziej niezawodnie świetlówkę liniową + przetwornica, co pada bez
    przerwy.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 12. Data: 2010-12-03 21:33:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello BartekK,

    [...]

> [...]
    > linii. Albo coś w tym stylu, w kazdym razie muszę zastąpić tanio i
    > bardziej niezawodnie świetlówkę liniową + przetwornica, co pada bez

    Użyj folii elektroluminescencyjnej.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2010-12-03 21:45:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    BartekK wrote:

> [...]
    > linii. Albo coś w tym stylu, w kazdym razie muszę zastąpić tanio i
    > bardziej niezawodnie świetlówkę liniową + przetwornica, co pada bez

    A próbowałeś już mleczne plexi z podświetleniem od tyłu? Najlepsza byłaby
    folia LSD, ale toto kosztuje >100EUR za dm2. Jak chcesz z dołu, to spróbuj,
    jak już pisałem, najpierw sfokusować te ledy za pomocą soczewki
    cylindrycznej, produkując świetlną linię. Taka linia jest już dość
    równomierna. Teraz trzeba coś znaleźć, co świeci płaszczyzną, jak się
    oświeci kant i nie jest chronione patentem. Mam parę pomysłów, ale też
    musiałbym sprawdzić i popróbować. Może coś w rodzaju soczewki fresnela. W
    każdym razie bardzo trywialne to nie jest, lampy równomiernie oświetlające
    (choć tak równomiernych nie potrzebujesz) kosztują paręset EUR za sztukę.
    Nie wiem ile sztuk tego chcesz robić, ale jak by się dało fresnelem, to na
    pewno da się coś takiego za małe pieniądze zakupić. Ewentualnie bloki
    podświetlania do monitorów lub telewizorów pooglądać. Może da się pogadać z
    chińczykiem i kupować odrzuty, które są za bardzo nierównomierne dla
    monitora, ale dla busa wystarczy.

    Waldek

  • 14. Data: 2010-12-03 21:45:50
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Hello BartekK,
    >
    > Friday, December 3, 2010, 10:13:07 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Użyj folii elektroluminescencyjnej.

    nie lubi niskich temperatur.

    Waldek

  • 15. Data: 2010-12-03 21:56:47
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-12-03 22:45, Waldemar Krzok pisze:
    > A próbowałeś już mleczne plexi z podświetleniem od tyłu?
    Od tyłu nie mogę za bardzo, musiałbym mieścić się w maks 10mm. Led smd
    plcc2 ma jakieś 2.4mm wysokości + pcb + jakaś obudowa, zostaje 4-5mm na
    plexę - a tak gruba nie rozprasza zbyt szeroko. Próbowałem z 6mm grubą
    kremową (oraz oświetlanie od dołu jej) - led klasy 120' robi mi na niej
    plamę światła średnicy 1.5-2cm maksymalnie, potem światło zanika, trzeba
    by zbyt gęsto dawać ledy by się to opłaciło.

    > Teraz trzeba coś znaleźć, co świeci płaszczyzną, jak się
    > oświeci kant i nie jest chronione patentem. Mam parę pomysłów, ale też
    > musiałbym sprawdzić i popróbować. Może coś w rodzaju soczewki fresnela.
    No ja właśnie sprawdziłem swoją teorię i zwykła plexa przeźroczysta
    potraktowana drapakiem z przodu i z tyłu co kilka milimetrów (rysy na
    przemian - tam gdzie z tyłu jest rysa, to z przodu jest czysto, itd)
    świeci wręcz idealnie. Po prostu światło się rozprasza/odbija na każdej
    rysie, i nie potrzeba nawet gradacji tych rys w zależności od odległości
    od led - świeci ok na moje potrzeby. Do tego oklejenie 3 krawędzi
    białą/srebrną folią.
    Tylko co się nadrapałem... a zrobiłem ledwo pasek 5x20cm, a
    potrzebowałbym dużo dłuższe... Może zamiast mechanicznie rysować/drapać
    wystarczyłoby laserem wytrawić? (nie wiem na ile głębokie są ślady od
    laserowego grawerowania w plexie, i ile może kosztować 1m^2 plexy
    grawerowanej)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 16. Data: 2010-12-03 21:57:33
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-12-03 22:56, BartekK pisze:
> [...]
    > wystarczyłoby laserem wytrawić? (nie wiem na ile głębokie są ślady od
    > laserowego grawerowania w plexie, i ile może kosztować 1m^2 plexy
    No i czy taka podrapana w paski plexa nie jest opatentowana z każdej
    strony...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 17. Data: 2010-12-03 22:20:31
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    BartekK wrote:

    > No i czy taka podrapana w paski plexa nie jest opatentowana z każdej
    > strony...

    Chyba lepiej puścić przez jakiś rysik, albo od razu zamówić plexi z "tarką".
    Albo mieć maszynkę w stylu wyżymaczka i za tym coś w rodzaju szczotki z
    igłami.
    Co do patentu, to sprawdzić, a jak nie ma, to samemu opatentować :-)

    Waldek

  • 18. Data: 2010-12-03 22:39:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał wiadomość znamienną następującymi słowami:

> [...]
    > w rodzaju szczotki z igłami.
    > Co do patentu, to sprawdzić, a jak nie ma, to samemu opatentować :-)

    ...a wtedy ktoś powoła się na opis wynalazku opublikowany na
    pl.misc.elektronika z wcześniejszą datą niż zgłoszenie wniosku
    i uchyli patent.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2010-12-04 09:33:13
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    W branży reklamowej, profesjonalnie wykonany plafon ma w środku na
    szybie którą podświetlamy naklejoną (lub tylko przylegającą) folię, a na
    niej wydrukowany (najczęściej sitodrukiem) raster. Gęstość optyczna (jak
    gdyby wielkość kropek przy stałej odległości pomiędzy nimi, a więc i
    przyciemnienie) zmienia się w taki sposób, aby wyrównać powierzchnię
    (oświetlenie). Zazwyczaj plafony są podświetlane zwykłymi świetlówkami i
    są wąskie - świetlówka bywa dosłownie 2cm od szybki.
    Z ciekawostek - widziałem z czarnymi ale też białymi rastrami, pewnie
    zmienia się tylko ich rozkład. Zawsze była podświetlana szyba
    pełnomleczna (nie przeźroczysta z matowieniem po jednej stronie), ale to
    już nie wiem dlaczego.

    Miłego Panowie.

    Irek.N.

  • 20. Data: 2010-12-04 11:45:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 03 Dec 2010 22:45:50 +0100, Waldemar Krzok wrote:

    >nie lubi niskich temperatur.

    A jak z trwaloscia ?
    Bo tak mi sie wydaje ze malo kto tego uzywa.

    J.