  • 1. Data: 2009-03-01 20:37:12
    Temat: doładowywanie akumulatora samochodowego baterią słoneczną
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    witam

    Ostatnio autko zapala mi dopiero za drugim pokręceniem. Zapewne to nic
    takiego ( zwyjątkiem starości) ale najbardziej na tym ucierpi
    akumulator. Z drugiej strony wiem z autopsji, ze wystarczy 15 min
    ładowania zeby akumulator zakręcił zdrowo, następnie auto moze jechać 30
    km, stanąć na 6 godzin i już nie odpalić. Wniosek z tego ze takie 15
    minutek ładowania, a bardziej start z 13.4V a nie 11.8V, w 5 pierwszych
    sekundach zmienia bardzo wiele. (przede wszystkim czy jade czy daje z
    buta.)
    Niemam już garażu, diesel sie starzeje, a ja jednak staram sie coraz
    mniej jeździć, wiec okresy pasywne są dłuższe (np tydzień). czy w takim
    przypadku doładowywanie akumulatora baterią słoneczną jest sensowne?
    realnie: powierzchnia do obsadzenia bateriami to... pi razy oko 6 płyt
    CD(pudełek), no i trzeba wziac pod uwage również koszt ogniw
    słonecznych. Chociaż z drugiej strony, napewno znajde inne zastosowania
    dla takiej elektrowni słonecznej :)

    Pytanie. czy to w _praktyce_ coś pomoże ?

    ToMasz

  • 2. Data: 2009-03-01 20:47:36
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    ToMasz wrote:
    > Pytanie. czy to w _praktyce_ coś pomoże ?

    W praktyce bardziej pomoglaby wymiana akumulatora na nowy, albo chociaz
    uzupelnienie wody w starym.
    A baterie sloneczne, jak nie masz garazu to... ktos ukradnie.

    --
    Jerry1111

  • 3. Data: 2009-03-01 20:58:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jerry1111 napisał:

    > W praktyce bardziej pomoglaby wymiana akumulatora na nowy, albo chociaz
    > uzupelnienie wody w starym.
    > A baterie sloneczne, jak nie masz garazu to... ktos ukradnie.

    Z kolei w garażu, to może się z nich akumulator słabo ładować.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2009-03-01 21:07:49
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Z kolei w garażu, to może się z nich akumulator słabo ładować.

    Tylko gdy nie ma okna. Ale prad samorozladowania w takim akumulatorze i
    tak moze byc wiekszy niz z paneli wielkosci 6 plytek CD.

    --
    Jerry1111

  • 5. Data: 2009-03-01 21:08:02
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Z kolei w garażu, to może się z nich akumulator słabo ładować.

    Eeee.... wystarczy zostawić w garażu zapalone światło na noc ;-)

  • 6. Data: 2009-03-01 21:28:50
    Od: r...@m...com

    > powierzchnia do obsadzenia bateriami to... pi razy oko 6 płyt
    > CD(pudełek)

    z takiej powierzchni będzie 10-15W mocy.

    Pozatym nie zawsze jest słońce,
    i lepszym rozwiązaniem będzie wymiana aku na nowy.

    > no i trzeba wziac pod uwage również koszt ogniw
    > słonecznych.

    Około 20 zł/1 wat

    > Chociaż z drugiej strony, napewno znajde inne zastosowania
    > dla takiej elektrowni słonecznej :)

    Jak mała i poręczna to może służyć do ładowania telefonu np w czasie górskich
    wędrówek.

  • 7. Data: 2009-03-01 21:40:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jerry1111 napisał:

    > Tylko gdy nie ma okna. Ale prad samorozladowania w takim akumulatorze
    > i tak moze byc wiekszy niz z paneli wielkosci 6 plytek CD.

    Z paneli wielkości 6 płytek CD, to może być przeszło 10W mocy, czyli
    prąd ładowania akumulatora rzędu 1A. Pod warunkiem, ze promienie
    słoneczne przy bezchmurnym niebie będą padały prostopadle na ich
    powierzchnię. Garażowe okno raczej nie jest w stanie sprostać tym
    wymaganiom. Można rozważyć budowę przeszklonej kopuły nad garażem,
    ale ja bym chyba jednak skłaniał się ku wymianie akumulatora. Albo
    wymnianie samochodu. Powinno wyjść taniej.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2009-03-01 23:39:02
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > ale ja bym chyba jednak skłaniał się ku wymianie akumulatora. Albo
    > wymnianie samochodu. Powinno wyjść taniej.

    akumulator jest OK, ma 2 lata. auto ma juz 10 i nie szykuje sie na
    wymiane. Ono tak będzie miało już do końca swoich dni. TAk jak pisałem,
    fajnie jest jak przyjedzie wieczorem, startuje o świcie. Gorzej jak po 5
    dniach, co gorsza, trasa to 6 km. To doładowanie naprwde by sie
    przydało, niewiem tylko czy z 10W jest sens sie rzucać. Co do pdania
    promieni słonecznych, to niejest źle. Myslałem o przedniej szybie, albo
    nawet zasłonkach przeciwsłonecznych obłożonych bateriami. Pytanie do
    grupy czy te 10W wystarczy. Akumulator ma przynajmiej 60Ah jak nie wiecej.
    ToMasz

  • 9. Data: 2009-03-02 00:13:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

> [...]
    > nawet zasłonkach przeciwsłonecznych obłożonych bateriami. Pytanie do
    > grupy czy te 10W wystarczy. Akumulator ma przynajmiej 60Ah jak nie wiecej.

    10W, to w teorii. W praktyce (za szybą, w polskim klimacie, w przypadkowym
    ustawieniu względem słońca) raczej poniżej jednego wata. A cena jednak
    wyższa niż koszt normalnej *naprawy* samochodu. Bo coś przecież z nim
    jest nie tak. Akumulator, jeśli marnej jakości, po dwóch latach może już
    być do wymiany. A może jest jakaś upływność w instalacji? To łatwo
    zmierzyć amperomierzem przy wyłączonych wszystkich odbiornikach. Napięcie
    też warto -- z tego można wnioskiwać o stanie baterii. A może alternator
    źle ładuje? W każdym razie nie może być tak, że *sprawny* samochód nie
    odpala po kilkudniowym postoju na parkingu. Obojętnie czy ma 10 lat, 40,
    czy nówka sztuka mało śmigana prosto z salonu. Tak przy okazji (tych
    nówek między innymi) wzruszający film, wzruszająca historyjka:

    http://www.gpbatteries.co.uk/downloads/movies/secure
    start_eng.wmv

    I dodatkowo dla zainteresowanuch:

    http://www.gpbatteries.co.uk/products/jump_starters/
    jump_starters.html
    http://www.gpbatteries.com/html/pdf/securestart.pdf

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2009-03-02 07:37:24
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    > przypadku doładowywanie akumulatora baterią słoneczną jest sensowne?
    > realnie: powierzchnia do obsadzenia bateriami to... pi razy oko 6 płyt

    Oprócz tego o czym pisali Koledzy dodam coś od siebie. Moja "babcia" z
    dieslem na pokładzie kończy w tym roku 18 lat :-) i pali od pierwszego
    kopa w najgorsze mrozy. Akumulator wymieniałem po 13-tu latach. Też
    jeżdżę głownie na krótkich dystansach po mieście. Problemy, które masz
    przy rozruchu mogą być spowodowane zbyt niskim napięciem alternatora
    (zużyte szczotki, źle działający regulator napięcia, uszkodzona jedna
    dioda w mostku prostowniczym). Pomierz jakie masz napięcie w instalacji
    podczas pracy silnika przy większych obrotach. Powłączaj wszystkie
    światła i zerknij czy napięcie nie spada za bardzo. Dokładnie o ile to
    ciężko powiedzieć, ale sprawny alternator powinien utrzymać napięcie na
    w miarę stałym poziomie 14V z hakiem.
    Druga sprawa, to czy masz sprawne wszystkie świece żarowe. Typowy 4-ro
    cylindrowy diesel zapali na dwóch świecach... z trudem ale zapali.
    Często jak uszkodzona jest tylko jedna świeca to właściciel nawet tego
    nie zauważa :-) Praktyczna rada, którą stosuję przy bardzo niskich
    temperaturach: Po przekręceniu kluczyka, czekam aż zgaśnie kontrolka
    grzania świec, wyłączam i ponownie grzeję świece, ale jak kontrolka
    zgaśnie to nie kręcę od razu rozrusznikiem, tylko czekam aż "klepnie"
    przekaźnik czasowy świec (w moim autku wyraźnie to słychać) i dopiero
    wtedy kręcę. Zawsze to kilkadziesiąt amper więcej dla rozrusznika.

    Pozdrawiam
    Grzegorz