  • 41. Data: 2012-04-10 13:44:38
    Temat: Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    news:slrnjo0jg9.9f3.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > Sporo, to znaczy ile? Ile prądu mogą potrzebować te wszystkie domowe
    > routery, acces pointy czy co tam jeszcze? Skoro przewód do żelazka
    > (2kW) tolerujemy i uznajemy, że jeszcze nie jest "dość gruby", to przy
    > 12V wydoli on 100W. W jednym punkcie więcej nie potrzeba (a właściwie
    > we wszystkich do kupy wziętych przeważnie też nie).

    Nie wiem jaki przyjęto spadek napięcia w tym kablu do żelazka, ale jeśli na
    przykład przyjęto, że sprawność transportu energii tym kablem ma wynieść 98%
    (strzelam kompletnie z sufitu) to oznaczałoby że z 230V w gniazdku do
    grzałki trafia tylko 225,4V.
    Ten sam kabel przy obciążeniu tym samym prądem (a chyba takie przyjąłeś
    założenia do pojęcia "wydoli" ) z 12V dostarczy tylko 7,4V do obciążenia.
    P.G.

  • 42. Data: 2012-04-10 14:35:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > Ten sam kabel przy obciążeniu tym samym prądem (a chyba takie przyjąłeś
    > założenia do pojęcia "wydoli" ) z 12V dostarczy tylko 7,4V do obciążenia.

    Faktycznie tak mniej więcej zakładałem. I faktycznie ten sam spadek
    napięcia może być bardziej dokuczliwy przy 12V niż przy 230V, o czym
    wcześniej nie pomyślałem. Ale może zamiast ostrzeliwac problem z sufitu,
    trzymajmy się ziemi. 58,6 metra miedzianego drutu o przekroju 1 mm ma
    oporność jednego oma. Ktoś chyba wcześniej rzucił, że przekrój rzędu
    2,5 mm też jest OK, a ja się z tym zagadzam. Dzielimy więc przez 2,5.
    Ten drut złożony na pół robi nam kabel długości prawie 30 metrów. Sporo.
    Jako rozsądną maksymalną wartość w warunkach domowo-mieszkaniowych lepiej
    wziąć 10-20 metrów. No to dla równego rachunku podzielmy przez 2,5.
    Czyli mamy rezystancję zasilania na poziomie 0,16 oma. Spadek napięcia
    przy 100W/12V na poziomie jednego wolta lub troche więcej. Akceptowalny.

    To i tak są warunki ekstremalne, to 100W jest grubo na wyrost, a zasilacz
    zwykle może być dużo bliżej. Moja wiara w sensowność domowej instalacji
    12V nie zmalała.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2012-04-10 19:36:56
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > To i tak są warunki ekstremalne, to 100W jest grubo na wyrost, a zasilacz
    > zwykle może być dużo bliżej. Moja wiara w sensowność domowej instalacji
    > 12V nie zmalała.

    Natknąłem się ostatnio na info, że niektórzy przypuszczają, że w
    mieszkaniach oprócz gniazdek 230 będziemy mieli również gniazdka PoE i na
    przykład komórki będą miały ładowarki z PoE.
    P.G.

  • 44. Data: 2012-04-10 19:42:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    > Natknąłem się ostatnio na info, że niektórzy przypuszczają, że w
    > mieszkaniach oprócz gniazdek 230 będziemy mieli również gniazdka PoE i na
    > przykład komórki będą miały ładowarki z PoE.

    To wcale nie jest taki głupi pomysł. Tylko mam wrażenie, że raczej w
    domach sieć będzie bezprzewodowo i PoE nie będzie miało już racji bytu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 45. Data: 2012-04-10 20:09:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Natknąłem się ostatnio na info, że niektórzy przypuszczają,
    > że w mieszkaniach oprócz gniazdek 230 będziemy mieli również
    > gniazdka PoE i na przykład komórki będą miały ładowarki z PoE.

    Pomysł słuszny. I wcale nie nowy. W podobny sposób zasilany jest
    telefon stacjonarny. W jednym i drugim przypadku mamy do czynienia
    z czymś w rodzaju źródła prądowego, a odbiornik zrobiony jest tak,
    by mógł tolerować linie zasilające o różnej długości (i oporności).

    Nieraz już mówiłem, że byłoby świetnie, gdyby operatorzy internetowi
    mieli obowiązek zasilania swoich routerów z linii telekomunikacyjnych.
    Już oni by wtedy wymogli na Chińczykach odpowiednią energooszczędność.

    A swoją drogą, to ładowarke do komórki zasilaną z tepsianej linii
    można by było skonstruować. Diodową lampkę juz widziałem.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2012-04-10 20:37:17
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > To wcale nie jest taki głupi pomysł.
    Ani słowem nie sugerowałem, że jest głupi.

    > Tylko mam wrażenie, że raczej w
    > domach sieć będzie bezprzewodowo i PoE nie będzie miało już racji bytu.

    Urządzenia bezprzewodowe wymagają zasilania - czyli w praktyce i tak
    jakiegoś kabla (pomijam bateryjne).
    Urządzenie spełniające tę samą funkcję, a zasilane z PoE mogło by być tańsze
    i być może wydajniejsze (tu się nie znam).
    Mogło by powstać dodatnie sprzężenie zwrotne napędzające popularność
    instalacji PoE.
    P.G.

  • 47. Data: 2012-04-10 22:18:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    > Ani słowem nie sugerowałem, że jest głupi.
    > Urządzenia bezprzewodowe wymagają zasilania - czyli w praktyce i tak
    > jakiegoś kabla (pomijam bateryjne).

    Ale gniazdka 230V już i tak istnieją... I potrzeba ich coraz więcej, i
    więcej, i więcej...

    > Urządzenie spełniające tę samą funkcję, a zasilane z PoE mogło by być tańsze
    > i być może wydajniejsze (tu się nie znam).

    Nie bardzo. Koszt zasilacza izolowanego małej mocy jest podobny dla
    zasilania 48V DC czy 230V AC. A jka jeszcze wchodzi w grę przelotowość
    urządzenia dla ethernetu, to już kaplica.

    Ale domową szynę DC 48V sam tu polecałem - ale bardziej jako zasilanie
    bezprzerwowe oświetlenia i sprzętu komputerowego o większej mocy niż
    drobiazgów sieciowych jedynie.

    > Mogło by powstać dodatnie sprzężenie zwrotne napędzające popularność
    > instalacji PoE.

    Nie bardzo - koszt transformatorków separujących ethernet doprowadza
    do absurdu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 48. Data: 2012-04-11 10:45:49
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Nie bardzo. Koszt zasilacza izolowanego małej mocy jest podobny dla
    > zasilania 48V DC czy 230V AC. A jka jeszcze wchodzi w grę przelotowość
    > urządzenia dla ethernetu, to już kaplica.

    Sądzę, że w warunkach pokojowych 48V jest bezpieczne (i tak jest chyba w EN
    60950-1).
    Wystarczyłoby zapewnić, że sieć PoE w mieszkaniu nie jest narażona na Surge
    (to byłaby funkcja tego centralnego, mieszkaniowego zasilacza całej sieci) i
    izolowanie (zasilania) chyba byłoby niepotrzebne i tu upatruję źródło
    oszczędności. Być może w łazienkach nie można by było tych gniazdek
    instalować.

> [...]
    > drobiazgów sieciowych jedynie.

    > Nie bardzo - koszt transformatorków separujących ethernet doprowadza

    Ethernet byłby tylko czasem używanym dodatkiem do zasilania.
    Zasilacz do ładowania komórki mógłby się obejść bez tego transformatorka.
    Ile każdy ma takich zasilaczy w domu, ile z nich bywa ciągle włączonych, ile
    mogły by (na jałowo) wydzielać mniej ciepła gdyby były nieizolowane z 48V
    niż izolowane z 230 (tego nie wiem).

    Poniżej moje (na razie pierwsze i ostatnie) doświadczenie z gniazdkami PoE.
    Szukając znalazłem tylko z zabójczymi cenami. Zapytałem JM (u nich robimy
    montaż) i zaproponował mi jakieś o 30% tańsze.
    Dalej było tak:
    - napisałem do producenta, żeby potwierdzili, że 4 kondensatory 1n/100V to
    jedynie błąd w karcie katalogowej bo jak 2kV na 1n/2kV to na tych będzie
    500V.
    - zapomniałem o temacie, bo projekt odłożyliśmy 'na jakiś czas'.
    - po 2 tygodniach odpisali, że sorry za opóźnienie, ale znaleźli mnie w
    spamie, no i nie rozumieją o co mi chodzi,
    - zrobiłem im wykład jak działa dzielnik pojemnościowy (4x1n/100V + 1n/2kV),
    - chyba ich zamurowało (mają te 1n/100V w większości swoich gniazdek PoE) bo
    znów minęło z 10 dni,
    - napisali, że mogą zrobić PCN (nie wiedziałem co to takiego) i czy
    zaakceptuję 22n/100V,
    - zdziwiłem się, co ja mam do akceptowania ich produktów i że to oni powinni
    sobie sprawdzić, czy ich rezystory 75 ohm wytrzymają 22 razy dłuższe udary
    (wychodzi 8W w szczycie) przy on/off 50V,
    - tu padło kluczowe pytanie - a ile szt/rok planuję,
    - ja, że bardzo, ale to bardzo mało, i że skoro to nie tylko błąd w karcie
    katalogowej to decyzja jest 'up to you',
    - uznałem temat, za przegrany, ale w ramach "ostatniej szansy" postanowiłem
    wejść im na ambicję, więc napisałem:
    - odezwałem się do Was tylko dlatego, że byłem pewien, że to błąd
    drukarski, bo przecież żaden projektant nie wstawi tam 1n/100V,
    - wydawało mi się, że każdemu producentowi zależy, aby jego produkty były
    wolne od wad (no chyba, że ja jestem kompletnie niedzisiejszy),
    - w ciągu 10 lat dwa razy dostałem maila w stylu: "W ten budynek co
    instalowaliśmy walnął piorun - absolutnie wszystko im wysiadło, tylko Wasz
    system działa. Teraz inni sobie zarobią, a my nic ;-)." i aby mieć szansę na
    trzeci taki mail gniazdka z 1n/100V użyję tylko w tych projektach, w których
    nie muszę polegać na ich izolacji.
    - w zasadzie przyjąłem, że jak wrócę do tematu to będę musiał poszukać
    innych gniazdek,
    - a tu zaskok (chyba jednak ich ruszyło, no bo przecież nie z powodu
    wielkości mojego zamówienia) - napisali, że zdecydowali, że zrobią to PCN i
    jak będą gotowi to dadzą mi znać,
    - to było z tydzień temu - na razie cisza w eterze - czekam i ciekaw jestem,
    czy cena nie pójdzie w górę o te 30% ;-)

    Ile to trzeba się czasem narobić aby jeden element do projektu zaakceptować.
    P.G.

  • 49. Data: 2012-04-11 11:04:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Piotr,

    Wednesday, April 11, 2012, 10:45:49 AM, you wrote:

> [...]
    > izolowanie (zasilania) chyba byłoby niepotrzebne i tu upatruję źródło
    > oszczędności. Być może w łazienkach nie można by było tych gniazdek

    Izolowane przetwornice nie są potrzebne ze względu na bezpieczeństwo
    ale ze względu na niemożność założenia z góry, ze urządzenia zasilane
    z tych gniazd nie będą miały między sobą innych połączeń. Chodzi o
    odizolowanie potencjałów mas urządzeń.

    Jednym z podstawowych błędów stosowania _jakiejkolwiek_ szyny DC jest
    przyjęcie, że potencjał masy jest taki sam i wielkie zdziwienie potem,
    że są straszne zakłócenia.

    > Ethernet byłby tylko czasem używanym dodatkiem do zasilania.

    To tym bardziej bez sensu - po co ciągnąć 8-drutowe instalacje zamiast
    2-drutowej szyny DC?

    > Zasilacz do ładowania komórki mógłby się obejść bez tego transformatorka.

    A jak przyjdzie Ci ochota podłączyć komórke do zestawu AV, który w
    innym gnieździe jest połączony z uziemionym komputerem?

    > Ile każdy ma takich zasilaczy w domu, ile z nich bywa ciągle włączonych, ile
    > mogły by (na jałowo) wydzielać mniej ciepła gdyby były nieizolowane z 48V
    > niż izolowane z 230 (tego nie wiem).

    Po raz kolejny: nie możesz użyć nieizolowanych przetwornic. Użycie
    nieizolowanej przetwornicy jest sensowne tylko i wyłącznie w przypadku
    urządzeń, które nie mogą być w żaden sposób połączone z innymi.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 50. Data: 2012-04-11 11:59:53
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Po raz kolejny: nie możesz użyć nieizolowanych przetwornic. Użycie
    > nieizolowanej przetwornicy jest sensowne tylko i wyłącznie w przypadku
    > urządzeń, które nie mogą być w żaden sposób połączone z innymi.

    Masz rację, ale dodałbym do urządzeń nie mających żadnych połączeń te, które
    mają:
    - jedynie izolowane połączenia,
    - połączenia odporne na kilka V różnicy potencjałów mas.

    Jestem przyzwyczajony do urządzeń zasilanych z 12V (zasilacze w urządzeniach
    bez izolacji) z połączeniami:
    - Ethernet,
    - izolowany RS485,
    - nie izolowany RS485,
    - RS232,
    - a nawet TTL (OC) gdy -12V w tym samym kablu.

    A to PoE o którym myślę też będzie miało zasilacz bez izolacji i dlatego te
    1n/100V mnie akurat tu nie bolą, ale problem wyjaśnić warto.
    P.G.