  • 1. Data: 2010-02-10 15:43:34
    Temat: dobry webcam mega-pixel
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Szukam "webcam" (lub ogólniej - kamery/aparatu cyfrowego, dającego obraz
    cyfrowo dostępny za pośrednictwem USB) który miałby parametry:
    - rozdzielczość (faktyczna! nie interpolowana) lepsza niź 640x480
    - interfejs USB (wprost do komputera, bez przejścia na PAL D1 a w
    komputerze z powrotem, bo to sensu nie ma), drivery xp i linux
    - możliwość wyciągnięcia przynajmniej 24fps
    - dobra jakość obrazu przy bardzo słabym oświetleniu (znaczna czułość,
    ale nie doświetlanie ledami IR!), może od biedy przechodzić w tryb
    czarno-biały, ale byle obraz był dobry.

    Zastosowanie takiego webcamam to ma być rejestracja obrazu w aucie
    (dlatego jakość obrazu w kiepskim oświetleniu mnie interesuje), dla
    car-pc, jako alternatywa dla "klasycznego" rejestratora z kamerą PAL,
    rejestracją video itd. Skoro PC i tak będzie, to może z webcama (albo
    dwóch składając go w jeden) rejestrować obraz, nakładając w locie na
    niego parametry typu prędkość z GPS, pozycja, godzina, itd... i kodować
    w mpeg4 od razu (skoro pc się nudzi).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2010-02-11 16:34:42
    Temat: Re: dobry webcam mega-pixel
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "BartekK" <s...@N...org> wrote in message
> [...]
    > - dobra jakość obrazu przy bardzo słabym oświetleniu (znaczna czułość, ale
    > nie doświetlanie ledami IR!), może od biedy przechodzić w tryb

    Sprawdź sobie Bartku kamerkę Logitech WebCam Pro 9000 (USB).
    Ma bardzo dobrą jakość obrazu i wysoką rozdzielczość matrycy.

  • 3. Data: 2010-02-12 10:37:17
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Szukam "webcam" (lub ogólniej - kamery/aparatu cyfrowego...

    Zajmowałem się trochę podobnym tematem.

    Do oceny zdarzeń drogowych w praktyce nie jest potrzebne 25fps. Moim
    zdaniem może być tylko 5 fps. Uważam również, że rozdzielczość 640x480
    jest w zupełności wystarczająca. Najwięcej traci się na jakości obrazu
    podczas kompresji. Może więc nie zwiększać rozdzielczości tylko
    zmniejszyć stopień kompresji. Tu jest link do kilku klatek obrazu z
    kamery 640x480 zamontowanej w samochodzie (wsp. kompresji 50%):
    http://picasaweb.google.com/kst.warszawa/Kamery
    Myślę, że taka jakość jest do wielu zastosowań wystarczająca.
    Jeśli kogoś temat będzie szczególnie interesował to mogę opublikować
    jakieś filmy. Istnieje również możliwość udostępnienia obrazu on-line
    łącznie zdanymi z GPS z poruszającego się samochodu.
    Jeśli chodzi o pracę kamery w nocy. To sprawa nie jest taka prosta.
    Musisz dysponować kamerą o wysokiej czułości przy krótkim czasie
    migawki. W praktyce będzie to duża kamera CCD z dużym obiektywem. Ze
    względów bezpieczeństwa trudno będzie ją zamontować przed przednią
    szybą. Dodatkowo zapewne pojawią się problemy z dużą dynamiką jasności
    obrazu, działaniem automatyki kamery itp.
    Tak więc proponuję nie walczyć o tą czułość. Przyjąć, że dobra jest taka
    jaka będzie.

    > Skoro PC i tak będzie ...

    Taki klasyczne elementy PC nie są przystosowane do pracy w samochodzie.
    Czy przemyślałeś sprawę odporności na wstrząsy (szczególne złącz,
    większych elementów na płytkach, dysku itp) oraz odporności na
    temperaturę. W lato wewnątrz samochodu może być ponad 60st.

    Paweł

  • 4. Data: 2010-02-12 19:28:10
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-02-12 11:37, Paweł pisze:
> [...]
    > migawki. W praktyce będzie to duża kamera CCD z dużym obiektywem. Ze
    > względów bezpieczeństwa trudno będzie ją zamontować przed przednią
    Nie zamierzam montować jej zaraz za szybą, ma być za kierowcą (jest
    siatka/grodź, do której można ją zamontować bardzo solidnie), by obraz
    nie był "z maski" tylko "z wnętrza" - bo nawet przy bardzo krótkim
    obiektywie "z maski" niewiele by było widać na boki.

> [...]
    > większych elementów na płytkach, dysku itp) oraz odporności na
    > temperaturę. W lato wewnątrz samochodu może być ponad 60st.
    Raczej problemu z tym nie będzie. Komputer będzie typu atom + ion, zero
    elementów ruchomych, czyli niewielki problem z chłodzeniem, obudowa
    aluminiowa, w przypadku linuksa - system bez problemu z karty
    sdhc/pendrive chodzi, w przypadku windowsa pewnie też się uda tak zrobić
    (tego jeszcze nie testowałem).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2010-02-12 19:59:50
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    BartekK pisze:
    > W dniu 2010-02-12 11:37, Paweł pisze:
    (...)
    A musi to działać na PC? nie moze być rejestraror zkamerą w jednej obudowie?
    ToMasz

  • 6. Data: 2010-02-12 21:00:49
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > by obraz
    > nie był "z maski" tylko "z wnętrza" - bo nawet przy bardzo krótkim
    > obiektywie "z maski" niewiele by było widać na boki.

    Czy chcesz aby kamera widziała coś również przez boczne szyby ?

    Paweł

  • 7. Data: 2010-02-12 23:07:29
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-02-12 22:00, Paweł pisze:

    > Czy chcesz aby kamera widziała coś również przez boczne szyby ?
    >
    > Paweł
    Dobrze by było, aczkolwiek już objęcie widokiem całej przedniej to by
    było ok. Nie chciałbym stosować obiektywów typu rybie oko, bo zbyt
    zniekształcają obraz, który ma w końcu być czytelny i o czymś świadczyć
    w razie czego (a nie że "auto nadjechało po paraboli" ;) )

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 8. Data: 2010-02-13 06:25:23
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Dobrze by było, aczkolwiek już objęcie widokiem całej przedniej to by
    > było ok.

    Do tego potrzebna jest kamera o nietypowym formacie obrazu. Zwróć uwagę
    że szyba w samochodzie ma proporcje boków tak na oko 3:1. Jeśli
    zastosujesz zwykłą kamerę uzyskasz dwa ciemne paski paski na górze i na
    dole. Będą one zajmowały znaczącą część kadru. Zapewne spowoduje to
    błędne działanie układu automatyki kamery ustawiającą odpowiedni czas
    migawki.
    Wg. mnie najlepiej wygląda obraz nagany kamerą z obiektywem o kącie
    widzenia około 60 st. umieszczoną tuż przed przednią szybą. Jest on
    zbliżony do tego co widzi ludzkie oko.

    Paweł