  • 11. Data: 2010-01-26 22:25:32
    Temat: Re: do telefonistów
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Tylko że te 2 telefony (identyczne ) pracowały razem na tej linii przez
    > około 10 lat i wszystko było OK a neostrada wisi na tej linii od 3 lat
    > ???
    > Może niepotrzebnie skojażyłem problemy z tym telefonem i konieczność
    > wizyty montera (błękitna linia od razu potwierdziła uszkodzenie linii)

    No cóż, elektronika się z czasem "zużywa" - mogą pojawić się prądy
    upływu itp... w Twoim wypadku - wystarczy... Prąd ten nie jest stały,
    tylko ulega pewnym zmianom, przez co różnie się to zachowuje (raz jest
    lepiej, raz gorzej).
    Napisz coś więcej o tych telefonach... np. elektroniczne, przewodowe,
    bez baterii (wymienialnej), bez zasilacza, maja LCD itp. To wiele wyjaśni...
    Nie wiem na ile jesteś obyty z elektroniką, ale napięcie w linii
    zmierzyłeś... mógłbyś zmierzyć prąd?? Najprościej zrobić to w 1
    gniazdku. Odkręcasz kabelek, który przychodzi z zewnątrz, do
    amperomierza, a druga noga amperomierza tam, gdzie był ten kabelek
    przykręcony. Masz pomiar prądu w całej linii. Zobaczysz ile bierze
    telefon pierwszy, ile drugi i jak się to zmienia po podniesieniu
    słuchawki... Z tego, co pamiętam, to maksymalny prąd pobierany w czasie
    spoczynku to 0,5mA, ale głowy za to nie dam... podziel się zmierzonymi
    wartościami na grupie ;)...
    co do bezpieczeństwa operacji - linia jest odporna na zwarcia
    (długotrwałe zwarcie może być uznane za uszkodzenie linii i Ci TPSA
    odłączy ;P), jest na niej bezpieczne napięcie 60V stałego, musisz
    uważać, żeby telefon nie zadzwonił ;)... wtedy pojawia się zmienne ok.
    100VAC, co bezpieczne nie jest! Polecam robić w godzinach, w których
    nikt nie dzwoni ;)... Ale i tak wszelkich prób podejmujesz się na własną
    odpowiedzialność... jeśli nie czujesz się na siłach, to raczej musisz
    wezwać technika albo kupić nowy telefon....

    Konop

  • 12. Data: 2010-01-27 00:49:13
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "rrrrrrrrrrr" <...@...com> napisał w wiadomości

    > Zanim wyrzucę aparat wolałbym sie upewnić że to on jest przyczyną tego
    > wszystkiego

    czy ten podejrzany Alcatel prawidłowo dzwoni?

    e.

  • 13. Data: 2010-01-27 11:49:32
    Temat: Re: do telefonistĂłw
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik <r...@m...com> napisał w

    > Podnosząc słuchawkę obciążasz linię oporem rzędu kilkuset ohm,
    > znikoma wydajność prądowa linii telefonicznej powoduje że
    > napięcie drastycznie
    > spada i centrala to wykrywa jako zajętość (podniesiona słuchawka)

    Z tym ze centrala wykrywa to IMHO przez pomiar poboru pradu.
    W dodatku jak juz wykryje to przelacza na inne, znacznie nizsze
    napiecie.

    J.

  • 14. Data: 2010-01-27 16:21:18
    Od: "Remek" <b...@o...eu>

    Użytkownik "Konop" napisał:

    > No cóż, elektronika się z czasem "zużywa" - mogą pojawić się prądy upływu
    > itp...

    Mogą się pojawić? Po co ta beletrystyka i wróżenie z fusów (bez urazy)?
    Jeśli autor wątku nie potrafi zmierzyć prądu pobieranego przez aparat w
    stanie spczynku i porównać go z wymogami TPSA (podać na grupę), to niech
    idzie do wróżki, zamiast mącic wodę.

    Remek

  • 15. Data: 2010-01-27 17:15:45
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > No cóż, elektronika się z czasem "zużywa" - mogą pojawić się prądy
    > upływu itp...

    kiedyś zaobserwowałem takie zjawisko w telefonie cyfrala - układ "hold"
    był takim badziewiem (jakieś przerzutniki robione na piechotę, obwody z
    rezystorami kilka mega), że starzenie laminatu wystarczało, by zmieniał
    się próg zadziałania. Może w tym telefonie też jest jakiś popaprany
    patent?

    Czasem też potrafi walnąć albo zestarzeć się warystor (często po
    wystąpieniu przepięcia, które prawidłowo zgasił). Stąd proszę wątkotwórcę
    o sprawdzenie dzwonienia, większe napięcie pozwala czasem ujawinić się
    takim kwiatkom.

    A, i są jeszcze chińskie kondensatory foliowe w obwodzie dzwonienia :)

    e.

  • 16. Data: 2010-01-27 20:50:26
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik rrrrrrrrrrr napisał:
> [...]
    m_tech/

> [...]
    > Może niepotrzebnie skojażyłem problemy z tym telefonem i konieczność
    > wizyty montera (błękitna linia od razu potwierdziła uszkodzenie linii)

    Zarówno linia może się rozjechać z parametrami - starzenie kabla, wilgoć
    po roztopach, korozja połaczeń, aluminiowe kable telefoniczne w bloku,
    owinięte miedzianą parówką instalacyjną - zdziwisz ile tak jest
    robionych instalacji. Twój telefon też nie jest wieczno trwały -
    zawilgocenie, zestarzenie kondensatora, warystora, większa upływność
    diod mostka prostowniczego i masz już z głowy przyczyny. Że działało
    10lat, to nie jest dla mnie żaden argument. Mój TV ma 22 lata i jakoś mu
    nigdy nie wypominałem, że 3 razy się zepsuł - no kurzcze miał prawo.
    Zmierz ile prądu pobiera każdy aparat i modem neostrady (skąd wiesz, że
    nic nie pobiera? nie powinien ale...), potem dodaj do siebie te 3
    wartości i sprawdź, czy nie przekracza przypadkiem WTO.
    Nienormalny spadek napięcia może być powodowany zbyt dużym obciążeniem,
    bądź zbyt dużym oporem linii. Tak wiem - operator powinien utrzymywać
    ludzi, którzy mają czas bawić się w takie testy, bo nie każdy to zrobi
    ale to już nie do mnie te uwagi.
    Maciek

  • 17. Data: 2010-01-28 00:30:04
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Z tym ze centrala wykrywa to IMHO przez pomiar poboru pradu.
    > W dodatku jak juz wykryje to przelacza na inne, znacznie nizsze napiecie.

    Nowe, inteligentne centrale. W czasach wybieraków obrotowych było tak
    jak Robert napisał.

    --
    Darek

  • 18. Data: 2010-01-28 11:11:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <l...@l...pol.pl> napisał w
    wiadomości news:hjqmfe$l09$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > napiecie.

    >Nowe, inteligentne centrale. W czasach wybieraków obrotowych było

    Akurat to jest IMO bardzo stara cecha.
    W dodatku centrale robily wtedy "odwrocenie petli", czyli na pewno
    cos przelaczaly w zasilaniu.
    To nowe centrale tego nie robia.

    J.

  • 19. Data: 2010-01-28 11:17:53
    Od: "mm" <t...@p...fm>

    news:hjrrcq$id6to IMHO przez pomiar poboru pradu.
    > Akurat to jest IMO bardzo stara cecha.

    z linii można pobierać max 150 uA ,

  • 20. Data: 2010-01-28 20:17:46
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-01-28 12:17, mm pisze:

    > z linii można pobierać max 150 uA ,

    Ale to dotyczy jednego urządzenia, czy wszystkich podpiętych równolegle?
    Bo jeżeli 3 analogowe telefony wiszące na tej samej linii będą ciągnąć
    po 0,15mA to już się zrobi łącznie prawie pół mA.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/