-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
Subject: Re: digtalizacja taśmy filmowej - jak to jest zrobione
Date: Mon, 16 May 2016 11:48:14 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 41
Message-ID: <nhc50v$blf$1@node1.news.atman.pl>
References: <ngo8e9$cqt$1@dont-email.me>
NNTP-Posting-Host: 193.34.223.162
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1463392095 11951 193.34.223.162 (16 May 2016 09:48:15
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 16 May 2016 09:48:15 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.2; rv:31.0) Gecko/20100101 Thunderbird/31.6.0
In-Reply-To: <ngo8e9$cqt$1@dont-email.me>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:908499
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2016-05-08 o 22:47, ToMasz pisze:
> oglądam sobie program "jak to jest zrobione" i widze jak się
> digitalizuje taśmy filmowe. każda klatka z taśmy ma robioną
> fotkę - oczywista sprawa. ale ta fotka jest robiona 3 razy,
> w różnych kolorach. ja coś takiego kombinowałem na początku
> lat 90siątych (dla udowodnienia że się da), ale dlaczego
> teraz tak jest to robione?
Powodów może być kilka. Zwykły aparat fotograficzny ma przed
matrycą światłoczułą mozaikę filtrów barwnych. Pozwala to
uzyskać barwny obraz, ale każdy piksel zbiera informację
o tylko jednym kolorze. Potem jest to uśredniane. Tutaj
lepiej mieć pełną informację o każdym pikselu. Jednym
ze sposobów jest właśnie wykonanie co najmniej trzech zdjęć
monochromatycznych, przy oświetlaniu oryginału kolejnymi
barwami.
Takie podejście daje też możliwość dostosowania użytych barw
do właściwości skanowanego filmu. Może okazać się, że użycie
nieco innych odcieni niż standardowe RGB da lepszy efekt.
Ewentualnie można wykonać skan w więcej niż trzech barwach
używając filtrów o wąskiej charakterystyce. Da to możliwość
dokładniejszego wyznaczenia właściwych kolorów.
Ciekawy jest też sposób radzenia sobie z rysami. Zwykle jest to
robione programowo na gotowym skanie (ale oczywiście trudno
wtedy ustalić, co jest rysą, a co treścią obrazu) albo na skanie
wraz z dodatkowym obrazem samych rys - uzyskiwanym przez
dodatkowe skanowanie. Na stronach Filmoteki Narodowej piszą
o skanowaniu na mokro. Film do skanowania zalewany jest płynem,
który wypełnia wszystkie rysy. Płyn powinien mieć taki współczynnik
załamania światła, jak taśma filmowa. Rysy wtedy stają się
całkowicie niewidoczne i można uzyskać "idealny" obraz bez
konieczności cyfrowego usuwania rys. Nie wiem, jak wpływa to
na same taśmy filmowe - pewnie trzeba je dokładnie suszyć.
P.
Następne wpisy z tego wątku
- 16.05.16 18:42 Sebastian Biały
Najnowsze wątki z tej grupy
- Nikon D5500 i wyzwalanie migawki
- Canon 550D
- EOS 600D i balans bieli w filmach
- EOS 90D i sentymenty
- Skanowanie: Canon MG2550S vs HP OfficeJet 6950
- czas exif a czas modyfikacji pliku
- karta SD po formacie odzyskiwanie zdjęć i filmów
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Eltec nie zyje?
- Steve McCurry
- Light - lajkowe klasyki od Chinczykow
- Forum o Sony serii A (alfa)?
- obrobka RAW na konputerze
- Sklejanie bracketowanych JPGów
Najnowsze wątki
- 2024-11-25 Karty przedpłacone (podarunkowe) Google Play - pytanie do korzystających
- 2024-11-26 wina Tóska
- 2024-11-26 Rewolucja/Rewelacja!
- 2024-11-25 grupa ożyła ;)
- 2024-11-24 Być jak Clint
- 2024-11-24 Rura kanalizacja konceptu Franke = problem
- 2024-11-25 Wrocław => Lead Java EE Developer <=
- 2024-11-25 Warszawa => Business Development Manager - Network and Network Securit
- 2024-11-25 Kraków => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-25 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-25 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=
- 2024-11-25 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-25 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-11-25 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-25 Lublin => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=