  • Data: 2016-01-29 06:13:07
    Temat: Re: detektor 5V
    Od: t...@h...com szukaj wiadomości tego autora

    On Friday, January 29, 2016 at 12:02:25 AM UTC+1, Dariusz Dorochowicz wrote:
> [...]
    nie moglem nigdzie go kupic. Miałem zasilacz dajacy 5 V. Co bys zrobil?
    zasilacza, przecinając jeden, plusowy przewod kabelka zasilajacego, bo obudowa była
    nierozbieralna.
    były to diody wysokonapięciowe, gdyz pochodzily z prostownika innego zasilacza
    niskonapięciowego.
    napiecie około 3 V. Zasilacz pracowal długie lata. Jak to wytłumaczysz?

    > Długo się zastanawiałem, z czym masz tu problem?
    > Chodzi Ci o to, że nic się nie spaliło?

    To nie ja mam problem, lecz chyba Ty i kilku innych, którym wydaje się, ze ja mam
    problem. Ja chciałem tylko Pytajnikowi zapodać najtańszy i najprostszy sposób
    uzyskania tego co zamierzal, czyli wskaźnika napięcia zasilającego.
    A tu wszyscy, jak na komendę naskakują na mnie, wynalazac sto powodow, ze to nie ma
    prawa dzialac. I prekrecac moje dane, ze nie 0.5 - 0.6V ino od 0.5 do 1 a nawet 1.7
    V.

    > Po prostu wszystko tu było OK - rolę opornika pełnił walkman.

    Tu tez wszystko było OK, role opornika pelni opornosc wewnetrzna zsilacza. Nie
    slyszales o czyms takim? A zresztą napisalem, ze niech się Pytajnik troche natrudzi i
    pamięta o prawie ohma. Jak ze dwie LEdy spali to za trzecim razem już nie, bo w
    szereg dolaczy maly rezystor.

    > Pamiętaj, że hasło opornik jest tu tylko hasłem, zamiast niego można dać
    > coś innego - ważne, żeby diody nie podłączać bezpośrednio do źródła
    > napięcia.
    Nie, opornosc to nie jest haslo ani jakas wirtualna czy nieczysta sila a kysz, tylko
    realne i towarzyszace zawsze i wszedzie zjawisko fizyczne. Ja zalozylem, ze taki
    pierdulkowaty zasilacz musi mieć wystarczający opor wewnętrzny, który uniemożliwi
    spalanie się LED czy tych diod polaczonych w szereg razem z nim. Gdyby Gosciu
    napisał, ze mu chodzi o pomiar napięcia na akumulatorze samochodowym, ołowiowym, to
    bym wymyślil cos innego albo tez ze trzy razy napisał coby w szereg wlaczyl opornik o
    wartości wystarczająco dużej aby nie zrobić sobie kuku.

    > Sam czasem wykorzystuję diody tak jak opisałeś, no może nie aż 4, w
    > swoich układach (choć też potrafią sprawić niespodzianki i przy poborze
    > rzędu mikroamperów dać niespodziewanie niski spadek napięcia).

    Tak wynika ze studiowania pdf-a. W rzeczywistosci to napiecie przewodzenia jest
    jakby stala materialowa. I nie wierze, ze nawet dla pikoamperow ta wartosc stanie się
    "niespodziewanie" niska. Tu chyba troche improwizujesz.

    > Z tego, że wziąłeś diody z układu niskonapięciowego, nie oznacza, że nie
    > były wysokonapięciowe. To tylko kwestia ceny (no, może nie całkiem, ale
    > jak już zajrzałeś do pdf-a, to się dokładniej przyjrzyj - jest jeden dla
    > diod od 50 do 1000V, a chakterystyki te same. Ciekawe, nie? A patrząc na
    > ceny - no cóż. Nie jest niczym szczególnym użycie kilowoltowych diod w
    > układach, gdzie nie ma więcej niż 5 czy 12V.
    Gosciu napisał, ze ten Uf ma wartości od 0.5 do 1 z hakiem wolta. Ja się z tym nie
    zgadzam; z moich pomiarow wychodzilo zawsze około pol wolta, gora 0.6 V. Owszem,
    teoretycznie dla napiec i natezen dochodzących do nieskonczonosci, moze być nawet
    powyżej wolta. Ale przecie nikt nie stosuje diody amperowej do prostowania pradow o
    natężeniu 100A bo ona eksploduje.
    Podobnie jak ja wiem i napisałem, ze napiecie przewodzenia dla diod germanowych
    wynosi od 0.2 V do gora 0.4 V to wszyscy na mnie nakrzykneli, ze nie, ze to napiecie
    może byc nawet rowne 0V. A wg mnie to nie jest zgodne ze stanem faktycznym. Taka
    diode od bidy można uzyskac tylko na kryształku galeny czyli na bazie ołowiu a nigdy
    germanu czy krzemu.
    Idealna diode można skonstruować tylko jako prozniowa. Ona nie ma tych wad jakie maja
    diody polprzewodnikowe.
    Może wreszcie Ty i Inni pojmiecie osso chodzi.
    Pzdr
    Tornad