  • 61. Data: 2011-04-27 14:46:04
    Temat: Re: debata o jako ci - UKE - zapraszamy
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...one.pl>

    W dniu 2011-04-27 12:49, wm pisze:
    > Teoretycznie ale taki parametr tak naprawdę nic nie mówi. Jak ma go
    > podać sieć komórkowa która ma np. 5 mln użytkowników i całą masę łącz i
    > nadajników, które stoją czasami w centrum miast a czasami na pustkowiach?

    Z sieciami komórkowymi to ostrożnie. Znam przykład, gdzie pewien
    operator postawił sobie BTS-a full wypas: 900 MHz, 2 nośne, 1800 MHz 2
    nośne i 2100 MHz (HSPA+, 21 Mb/s), każde świecące w trzech sektorach.
    Z prostych wyliczeń wynikać powinno, że do pełnej obsługi potrzebne jest
    pasmo +/- 80 Mb/s. A tymczasem BTS-a zasila radiolinka (do tej pory
    wszystko OK) w konfiguracji 4 x 2 Mb/s.
    Czyli w praktyce, przy wypełnionych kanałach głosowych, pojedynczy
    użytkownik tych trzech sektorów UMTS ma do dyspozycji 5 Mb/s, które to
    pasmo wraz ze wzrostem liczby użytkowników maleje...

  • 62. Data: 2011-04-27 15:12:32
    Temat: Re: debata o jakości - UKE - zapraszamy
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    > A inne może są przydatne ale technicznie i prawnie nie do zrealizowania,
    > jak np. ta ustawa z 95% i niepłaceniem.
    >
    > I ta cała neutralność jest reakcją właśnie na dużych którzy filtrowali
    > co tylko mogli jawnie i potajemnie jednocześnie oferując łącza o
    > cudownych szybkościach.
    > I nie oszukuj się tym, że zrobisz lepszą filtrację od tej którą mogą
    > zrobić wielcy.
    > Oni mają znacznie większe możliwości, tak jak np. w Stanach Comcast
    > używający Sandvine do precyzyjnego dozowania p2p dla swoich klientów.

    Mógłbyś się mocno zdziwić. Ustawienie łącza u małego jest procesem
    technicznie łatwiejszym, zatem możliwości kształtowania charakterystyki
    łącza u małego są dużo większe. Dyskutujemy tutaj o przyszłym
    unormowaniu internetu. Dlatego postuluję utrzymanie na podobieństwo
    innych wyrobów/usług możliwość kształtowania oferty. Nie chcę niczego
    filtrować a zwłaszcza odcinać stron, chcę być względem Internetu
    neutralny a z drugiej strony chcę mieć możliwość oferowania klientowi
    usługi pod jego specyficzne wymagania. Pojęcie prędkości Internetu jest
    niczym dziurawy worek, gdzie spojrzysz tam masz wyjątki a to ze względu
    na miejsce, na protokół, na wielkość ściąganego pliku, na wielkość
    pakietów, download, upload, unicast, multicast i wiele innych. To
    wszystko można optymalizować, przycinać, kolejkować i dostawcy robią to.
    Robią z prostego względu średnio internet musi jakoś chodzić. Stronki
    muszą otwierać się momentalnie nawet jeżeli gość zawali łącze p2p.
    Inaczej telefon, reklamacje, tłumaczenia, stracony czas wynikły
    WYŁĄCZNIE z niewiedzy klienta z korzystania z Internetu. Lepiej jest
    wziąć mniej pieniędzy, nie traci się czasu na czczą gadaninę i
    przekonywanie klienta, co powinien zrobić bo on i tak wie lepiej od nas.

    JanuszR

  • 63. Data: 2011-04-27 15:52:30
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    W dniu 2011-04-26 22:48, Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

    > Przy takim gadaniu zawsze przypomina mi się ten rysunek
    >
    > http://i700.photobucket.com/albums/ww7/imike12706/GS
    %20Post%20Pictures/net-neutrality-fail.jpg

    > i dlatego jestem ZA regulacjami uniemożliwiającymi usługodawcom
    > strzyżenie owiec, a nawet i baranów.

    Dokładnie tak wygląda oferta platform cyfrowych :-))
    np. http://cyfraplus.pl/oferta/promocje.html

    Kto (u)reguluje to ewidentne zbójectwo, przy którym (niektóre) praktyki
    (niektórych) ISP są Pikusiem (Panem Pikusiem)?

    --
    Ślązak

  • 64. Data: 2011-04-27 16:02:36
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    W dniu 2011-04-27 16:46, Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

> [...]
    > użytkownik tych trzech sektorów UMTS ma do dyspozycji 5 Mb/s, które to
    > pasmo wraz ze wzrostem liczby użytkowników maleje...

    Zasadniczo takich BTSów jest statystyczna większość, zasilane szkłem czy
    radiolą STM-1+ są raczej tylko te najnowsze i w miastach. Stare na
    zadupiach długo będą jeszcze wisiały na Stratexach 2x E1 lub 4x E1.

    --
    Ślązak

  • 65. Data: 2011-04-27 16:45:20
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-04-27 18:02, Tomasz Śląski pisze:

    > Zasadniczo takich BTSów jest statystyczna większość, zasilane szkłem czy
    > radiolą STM-1+ są raczej tylko te najnowsze i w miastach. Stare na
    > zadupiach długo będą jeszcze wisiały na Stratexach 2x E1 lub 4x E1.

    Aż tak źle nie jest, starsze z reguły nie mają HSPA+ czy nawet UMTS, a
    na E1 mogą spokojnie wisieć 4 BTS-y trzysektorowe, każdy z jedną nośną.

  • 66. Data: 2011-04-27 17:03:27
    Od: wm <...@w...pn>

    To prawda ale tylko teraz. Jak takie postępowanie będzie dla dużych
    zagrożeniem to zrobią tak samo.
    Albo dadzą taką samą cenę tylko z p2p i zastosują inteligentne
    ograniczanie, którego zwykły klient nawet nie zauważy.
    No i oczywiście będą brali pieniądze od dostawców treści za szybkie
    połączenia ich serwerów do klientów.

    Jeśli nie będzie neutralności to oni będą mieli znacznie więcej
    możliwości technicznych i marketingowych by wydusić więcej pieniędzy z
    każdego bajta.

  • 67. Data: 2011-04-27 17:25:06
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    >
    > Jeśli nie będzie neutralności to oni będą mieli znacznie więcej
    > możliwości technicznych i marketingowych by wydusić więcej pieniędzy z

    I zrobią to tylko kwestia czasu. Dlatego pisałem, że era łącz DO
    powolutku odchodzi do lamusa. Jeżeli chodzi o nowoczesność rozwiązań
    mali mogą i często są grubo przed wielkimi. Z prostego względu, aby się
    utrzymać muszą świadczyć usługi tańsze o konkurencyjnej jak nie lepszej
    jakości. Względem machiny reklamowej to nasz ostatni atut.

    JanuszR

  • 68. Data: 2011-04-27 17:25:33
    Od: wm <...@w...pn>

    No to się zgadza, wiele takich historii opowiadają ludzie od montowania
    radiolinii ale jakoś nie widzę sposobu by to ukrócić.

    Tutaj jest chociaż na tyle dobra sytuacja, że powszechnie wiadomo, że
    internet komórkowy jest kiepski. Można poczytać o tym w gazetach lub
    nawet dowiedzieć się od kolegów którzy używają. Można wziąć na próbę i
    oddać jak źle działa w danej lokalizacji.

    Ci co teraz kupują komórkowy internet nabierając się na piękne reklamy
    to raczej ludzie co przechodząc przez ulicę wpadają pod walec drogowy :)

  • 69. Data: 2011-04-27 17:39:50
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-04-27 19:25, wm pisze:
> [...]
    >
    > Ci co teraz kupują komórkowy internet nabierając się na piękne reklamy
    > to raczej ludzie co przechodząc przez ulicę wpadają pod walec drogowy :)

    Po pierwsze, większość skarg to skargi własnie na internet komórkowy.
    Więc wiadomo, komu można zawdzięczać chęć regulacji.
    A po drugie - co zrobisz, gdy w momencie zakupu wszystko gra i buczy, a
    np. po 3 miesiącach masz transfery na poziomie pojedynczych kilobitów? A
    okazuje się, że do tej samej radiolinki podpięto kolejnego noda.

  • 70. Data: 2011-04-27 18:08:19
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    W dniu 2011-04-27 19:39, Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

> [...]
    > np. po 3 miesiącach masz transfery na poziomie pojedynczych kilobitów? A
    > okazuje się, że do tej samej radiolinki podpięto kolejnego noda.

    Praktyki rodem z urynanetów :P

    BTW, wydaje się, że problem 'uryny' u małych ISP zniknie sam i bez
    regulacji. No bo czym ma mały ISP konkurować z molochem? Tylko jakością,
    elastycznością i dopiero na końcu ceną, bo technologia staniała, ale CPE
    za przysłowiową zetę mały ISP nie uświadczy. To nie kilka kontenerów
    mydelniczek zwanych modemami ADSL płynących z krainy pracy za miskę ryżu.

    --
    Ślązak