  • 51. Data: 2011-04-26 22:09:06
    Temat: Re: debata o jakości - UKE - zapraszamy
    Od: "B.Borkowski / borkow.org" <b...@b...org>

    W dniu 2011-04-26 22:20, niusy.pl pisze:
    > To nie jest żaden wybór tylko działanie monopolistyczne. Na dodatek
    > chcesz sprzedawać klientowi usługę, której w ogóle nie świadczysz.

    Zerknij co oznacza słowo "monopol", nadużywasz jego znaczenia.

    --
    Bartłomiej Borkowski
    BORKOW.ORG PPHU, b...@b...org

  • 52. Data: 2011-04-26 22:38:47
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    Dnia Tue, 26 Apr 2011 21:36:40 +0200, niusy.pl napisał(a):
    /.../

    > No i bez ftp, gg. irc (z czego tam akurat nie korzystasz). Tylko
    > naprawdę to ograniczanie służy wyłącznie monopolizacji usług przez
    > dostawców a nie temu byś miał taniej. Bo jak nie korzystasz to i tak za
    > to nie płacisz.

    Płacę.
    Jakbyś tak miał płacić za każdą usługę to miałbyś tak
    > jak z sms'ami, 20gr za kilkaset bajtów.

    Wyjdź o ceny łącza międzyoperatorskiego. Tańsze łącza mają już pewne
    ograniczenia (zakaz dzielenia poza lokal np).
    A p2p generuje konkretny koszt u opa i dlatego może bez tego taniej
    sprzedać.

  • 53. Data: 2011-04-27 05:57:14
    Od: Ziolko <z...@i...pl>

    W dniu 2011-04-26 22:46, niusy.pl pisze:

    > Użytkownik "B.Borkowski / borkow.org" <b...@b...org>

    > Do jakiej restauracji ?! Internet do domu Ci dostarczają, tylko taki
    > pół-internet

    Jak zjesz TYLKO JEDNO DANIE,
    a nie pełny obiad- 2 dania, przystawka, kompot ... hmm kompot ...
    dziwnie to brzmi ...
    to nie powinieneś płacić, bo uważasz, że musisz mieć PEŁNY OBIAD??

    > Ale Ty NIE zapłacisz mniej tylko WIĘCEJ bo za usługę z której nie
    > korzystasz i tak nie płacisz a za tę z której korzystasz będziesz musiał
    > DODATKOWO zapłacić.

    Uściślij.
    Uważasz że powinno płacić za usługę której NIE używasz,
    oraz NIE PŁACIĆ za usługę której używasz??

    > No to Ci mówię, że kupujesz ŁĄCZE a nie te usługi w internecie z których
    > korzystasz albo nie korzystasz. Dostawcy nic do tego czy używasz
    > komunikatora, telefonu internetowego albo na aukcji coś kupujesz. Bo on
    > tych usług nie świadczy. W twoim interesie jest by mógł je świadczyć co
    > najwyżej na równi z innymi dostawcami treści.

    To w końcu ISP świadczy usługi P2P, czy pasmo do P2P??

  • 54. Data: 2011-04-27 08:56:28
    Temat: Re: debata o jako ci - UKE - zapraszamy
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    > Ale co do reszty to z pewnością racja chociaż raczej chodzi o to, że
    > Ministerstwo proponuję ustawę, UKE je opiniuje i jeśli my nie podrzucimy
    > UKE dobrych pomysłów to Ministerstwo nas urządzi po swojemu.

    Owszem.

    > Tylko, że dobrych pomysłów ciągle brak...

    Podałem jeden - określanie CIRu lub podobngo parametru. Konsekwentnie - nie
    dochowanie parametru daje podstawę do reklamacji i ew. rozwiązania umów.
    Oczywiście pozostaje wskazanie jak i gdzie mierzymy CIR. Bo nie ma i nie
    może być gwarancji na każdą możliwą destynację na świecie. Do routera
    brzegowego operatora też zresztą nie - bo za nim może być przysłowiowy 1
    DSL, a sam LAN/MAN danego ISP może śmigać.

    Inny pomysł, ale znacznie trudniejszy i wymagający raportów, to zdefiniowany
    max overbooking WANów względem zakontraktowanych pakietów. To koszmarnie
    jednak trudne raportowo i dowodowo. CIR wydaje się sensowny. Podajesz wtedy
    max sieci i minimalną gwarancję.

    Pozdrawiam,

    Piotr Marciniak (ISP/KIKE)

  • 55. Data: 2011-04-27 09:24:58
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    > Regulator może oczywiście wymusić TYLKO UNIWERSALNE ŁĄCZA.

    Ależ ta debata dot. przede wszystkim parametrów łączy, a nie narzucania
    komukolwiek obowiązku sprzedawania jakiegoś uniwersalnego standardu.
    Szukając nawiązania do dyskusji o p2p chodzi o to, byś sprzedając łącze bez
    p2p o tym napisał wyraźnie, a nie reklamował np. "najszybsze i najtańsze
    łącze 100 Mb" pomijając, że upload to 512 kbps oraz nie działa połowa
    protokołów.

    Ta debata, to szukanie odpowiedzi na pytanie o uczciwą reklamę i rzetelną
    informację handlową. To debata o tym, jak zdefiniować zakaz
    reklamowania/sprzedawania gruszek na wierzbie. Jeśli to wierzba - operator
    powinien pisać wyraźnie, że przedmiotem oferty jest wierzba, więc gruszek w
    tej ofercie brak.

    Tyle, tylko tyle i aż tyle.

    Piotr Marciniak (ISP/KIKE)

  • 56. Data: 2011-04-27 10:01:26
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > Ale? ta debata dot. przede wszystkim parametrów ??czy, a nie narzucania
    > komukolwiek obowi?zku sprzedawania jakiego? uniwersalnego standardu.
    > Szukaj?c nawi?zania do dyskusji o p2p chodzi o to, by? sprzedaj?c ??cze bez
    > p2p o tym napisa? wyra 1/4 nie, a nie reklamowa? np. "najszybsze i najtansze
    > ??cze 100 Mb" pomijaj?c, ?e upload to 512 kbps oraz nie dzia?a po?owa
    > protoko?ów.

    Toteż postuluję aby nie wylewać dziecka z kąpielą. W artykule napisano,
    że ISP ograniczają p2p. Znam tę praktykę istotnie, sprzedaje łącze a
    następnie, zwłaszcza w szczycie, aby utrzymać parametry wciska w kąt
    usługi najbardziej szkodliwe, łącze istotnie jest DO. Jeżeli chcesz
    utrzymać parametry, uczciwie powiedz ludziom masz taniej w zamian...
    Będą mieli taniej a parametry będą stały jak skała.

    JanuszR

  • 57. Data: 2011-04-27 10:07:42
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 27.04.2011 12:01, JanuszR wrote:

> [...]
    > utrzymać parametry, uczciwie powiedz ludziom masz taniej w zamian...
    > Będą mieli taniej a parametry będą stały jak skała.

    Ale p2p to tylko część ciągnięcia, co z megaupload, chomikami, i p2m?

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 58. Data: 2011-04-27 10:40:54
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > Ale p2p to tylko część ciągnięcia, co z megaupload, chomikami, i p2m?

    Nie chodzi o ciągnięcie lecz o "charakter" p2p. Jest to usługa
    szczególnie szkodliwa ze względu na nieświadome wysyłanie przez
    użytkownika oraz wielką ilość małych pakietów. Usługi posiadające
    "normalną" wielkość pakietu w granicach 1000 i więcej aby zapewnić
    przepustowość nie obciążają w takim stopniu sieci a ponadto użytkownik
    kontroluje wysyłanie. Wie, że wysyła i nie wydzwania z pretensjami, że
    mu nie działa. Internet to łączność dwustronna, jeżeli zapcha upload
    downloadu nie ma. Liczą się więc przewidywalność użytkownika oraz
    wysycenie sieci pakietami. Za te dwie cechy niejako płacę mu.

    JanuszR

  • 59. Data: 2011-04-27 10:49:09
    Od: wm <...@w...pn>

    Teoretycznie ale taki parametr tak naprawdę nic nie mówi. Jak ma go
    podać sieć komórkowa która ma np. 5 mln użytkowników i całą masę łącz i
    nadajników, które stoją czasami w centrum miast a czasami na pustkowiach?

    Mam do wyboru dwa osiedla gdzie sprzedają ten sam CIR plus ile tylko da
    się wyciągnąć z łącza.
    Tylko na jednym mieszkają młodzi ludzie i ciągną na potęgę przez całą
    dobę a na drugim starsi którzy tylko czasami poklikają na www.
    Oczywiście o wiele korzystniej będzie kupić mieszkanie na drugim osiedlu
    ale z CIRa to ja tego nie wyczytam. Muszę pójść, poświecić czas i zrobić
    dobry wywiad. I jak go zrobię to już ten CIR nie będzie mi potrzebny do
    niczego.

    Inny przykład, dwa ISP z tym samym CIR tylko na jednym pingi są po
    kilkanaście milisekund na drugim po kilkaset.

    Albo ISP z jednym dużym łączem, drugi z trochę słabszym ale posiadającym
    także zapasowe. Drugi lepszy ale według CIR lepszy pierwszy.

    Albo ISP z szybkim dojściem do zasobów w PL i drugi gdzie pakiety idą
    dookoła świata i na wejściu jeszcze dodatkowo są przycinane do 1Mb/s.

    Inny przykład, sieć gdzie jest 10 klientów i łącze 10Mb/s, druga sieć
    10tyś. klientów i łącze 10Gb/s. CIR ten sam ale drugiej sieci szybkość
    dużo ponad CIR będzie praktycznie zawsze a w nocy ponad 100Mb/s.
    Na pierwszej w nocy będzie może kilka Mb/s...

    nę.

  • 60. Data: 2011-04-27 11:08:55
    Od: wm <...@w...pn>

    To nie jest dobry przykład bo paliwo jest ściśle określone przepisami
    jak ma wyglądać.
    Jakby tak nie było to ceny byłby niskie a w paliwie pełno wody i innego
    świństwa, byle tylko klient odjechał. Silnik mu padnie szybciej, trudno,
    ma pecha.

    Tak samo z Internetem, niektóre regulacje są przydatne, np. neutralność.
    A inne może są przydatne ale technicznie i prawnie nie do zrealizowania,
    jak np. ta ustawa z 95% i niepłaceniem.

    I ta cała neutralność jest reakcją właśnie na dużych którzy filtrowali
    co tylko mogli jawnie i potajemnie jednocześnie oferując łącza o
    cudownych szybkościach.
    I nie oszukuj się tym, że zrobisz lepszą filtrację od tej którą mogą
    zrobić wielcy.
    Oni mają znacznie większe możliwości, tak jak np. w Stanach Comcast
    używający Sandvine do precyzyjnego dozowania p2p dla swoich klientów.