    From: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: debata o jakości - UKE - zapraszamy
    Date: Thu, 28 Apr 2011 22:13:31 +0200

    W dniu 2011-04-28 21:47, ziolko pisze:

    > Przypomij o co chodziło z "niedasię" ??

    Niedasię określić parametrów jakościowych, minimalnego czy
    gwarantowanego transferu itp.

    > Wydaję sie raczej, że ISP wychodzą frontem do klienta i wprowadzają
    > np. 1 oferty dla ssaczy droższej czyli zbliżonej do zakupu,
    > oraz 2 oferty tańszej dla tych co NIE potrzebuja miec p2p 24/ dobe.
    >
    > Co o tym myslisz??

    Boję się takiego rozwiązania, bo to wyłom w dotychczasowej praktyce. Jak
    się rozpowszechni, to nagle okaże się, że Wy też możecie np. kupić łącza
    operatorskie z youtubem czy p2p albo bez.

    Ci "wielcy" tylko czekają na możliwość podniesienia cen. Przecież co i
    raz słychać, że Google czy YT powinien płacić operatorom Tier-1 czy -2
    za przesyłane treści. Cała "polityka peerengowa" tepsy sprzed 5-10 lat
    do tego się sprowadzała.

    To mi przypomina ubiegłoroczne zapasy z cenzurowaniem treści hazardowych
    i pedofilskich. Zamysł był jak najbardziej szlachetny (przynajmniej na
    papierze), ale jak już się wprowadzi mechanizm, to czemu go nie
    rozciągnąć na dopalacze, lżenie najważniejszych osób w państwie czy
    nawoływanie do obalenia przemocą ustroju Rzeczpospolitej Polskiej.

    Sugerowałbym więc szukać innego rozwiązania. Prezes UKE została niejako
    postawiona pod tablicą, wie że bywa źle (tu możemy wszyscy podziękować
    przede wszystkim komórkowcom za "21 Mb/s" przy osiągalnych 21 kb/s),
    jest tzw. presja społeczna (sam ją niejako też generuję), ale okazuje
    się, że niewidzialna ręka rynku po prostu nie działa.

    Sferia w swojej usłudze CDMA ma wprost wpisane zasady degradacji ruchu.
    Tu jest trochę opisane - str. 6 i 7

    http://www.sferia.pl/296,590,wyciag_z_cennika_uslug_
    dostepu_do_sieci_internet_od_1_01_2011_nowi_klienci.
    html

    Kiedyś były nie dwie, a cztery strefy, z dość precyzyjnie opisanymi
    regułami w zależności od pory dnia. Może to jest jakieś rozwiązanie?