  • Data: 2010-07-03 14:45:29
    Temat: Re: czy to radyjko ma prawo zadziałać? ;)
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-07-03 15:57, J.F. pisze:

    > To w koncu jest generator - tak sie ma zachowywac :-)

    Zgodnie z opisem ma się właśnie inaczej zachowywać.
    W artykule napisano, iż przy delikatnym operowaniu potencjometrem
    powinienem być w stanie ustawić poziom napięcia w zakresie 50-200 mV i
    tak ustawić wskaźnik, żeby wówczas świeciły obydwie diody (żeby nie
    potrzebować zawsze woltomierza).
    Problem w tym, że gdy zaczynam kręcić mam na diodzie niewielkie napięcie
    dodatnie potem nagle wskakuje -kilkaset lub -1000mV i czerwona dioda
    zaczyna świecić natychmiast pełnym blaskiem (w opisie była mowa o tym,
    że jasność ma zwiększać się stopniowo). zakres 0 do -150 mV jest
    natychmiast "przeskakiwany" więc zielona nawet nie ma szansy się zaświecić.

    Zaczynam więc cofać ośkę najdelikatniej jak tylko się da i jak mówiłem -
    zrywa zanim dojdzie do potrzebnej wartości.

    > Sprobuj moze sie ustawic potencjometr i wylaczyc zasilanie na chwile.
    > Tylko sam nie wiem

    Hmm... Nic innego nie robię jak tylko włączam je i wyłączam, albo
    próbuję jeszcze wolniej kręcić ośką potencjometru. Nie... Problem musi
    być gdzieś indziej...

    > Tak sie na to patrze .. w szereg z C7 wstawilbym rezystor, teraz
    > wzmocnienie jest nieokreslone.

    Jaka wartość?

    > Moze nawet sprobowac stabilizacji zarowkowej?

    Możesz napisać coś więcej? ;)

    > Antene dalbym dluzsza, R1 zmniejszyl, oscyloskopem wstepnie ustawil
    > czestotliwosc. Albo ustawil drugie radio w poblizu

    Już próbowałem za pomocą innego odbiornika tak ustawić potencjometr
    suwakowy, żeby piski były słyszalne w innym odbiorniku ustawionym na
    225kHz. Udało się. W razie czego mam też licznik częstotliwości. ;)
    To nie tutaj leży problem, bo gdy zaczynam powoli cofać ośkę
    potencjometru w końcu dochodzi do tego momentu, gdy oscylacja zostaje
    zrywana. A w żadnym momencie pomiędzy piskiem a ciszą w głośnika nie
    słyszę PR1. ;)

    Poziom tego napięcia ujemnego musi mieć tutaj znaczenie kluczowe.

    Antena to jakieś 5-6 metrów kabla rozwieszonego w pokoju, uziemienie w
    postaci kaloryfera.