  • 21. Data: 2014-06-11 09:30:17
    Temat: Re: czy tę foto-skan da się (znacząco) poprawić?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-06-11 02:27, 1634Racine pisze:

    > powiesz w pktach - jak?

    Nie chciałem się rozpisywać jeśli uznałbyś, że efekt jaki uzyskałem jest
    do bani.

    Opiszę jak ja postępowałbym ze skanowaniem tego typu dzieł jak
    przedstawiłeś. Niestety nie zrobisz korekt 1 kliknięciem myszki.

    1. Analizujemy czy materiał skanowany ma strukturę mozaikową. Chodzi tu
    o strukturę papieru (np. stare fotografie wyglądają jakby miały
    regularne mikrowytłoczenia) czy sposób drukowania.

    2. Jeśli tak, to skanujemy z na tyle dużą rozdzielczością aby mozaika
    była jednoznacznie widoczna. W przypadku Twojego skanu była ona na
    pograniczu potraktowania jej jako szum.

    3. Znam tylko jedną metodę usuwania mozaiki: analiza FFT i potem
    składanie obrazu po korekcie poprzez odwrotną transformację Fouriera
    (IFFT). Nie wytłumaczę tego 1 zdaniem ale w sieci znajdziesz pluginy jak
    i tutoriale. Bajer tego filtru polega, ze doszukuje się on regularności
    w obrazie i usuwa je nawet z bardzo słabo widocznych miejsc bo
    "spodziewa się" w nich tychże regularności. Pracujemy na 16 bitach.

    4. Tak oczyszczony obraz poddałem odszumianiu w ACR bo w samym PS
    odszumianie niszczy rozdzielczość w znacznie większym stopniu. Dodatkowo
    w ACR można podkręcić mikrokontrast, kontrast i co tam potrzebujesz.

    5. W przypadku tego konkretnego zdjęcia usunąłem jeszcze kurz i rysy w
    PS (taki filtr - znasz go).

    > skad podejrzenie?
    > (jesli zatrzymal, to i sam ruszyl znowu, nie bylo sygnalu o sprawie)

    Chodzi o to, że takie zatrzymania są widoczne na skanie. Wyjaśnię, że
    nie zajmuję się zawodowym skanowaniem i nie mam wiedzy czy skaner A
    będzie lepszy pod tym względem od skanera B. Efekt jest taki, że podczas
    przetwarzania cyfrowego obrazów uwypuklają się punkty zatrzymania
    skanera. Widoczne jest to w szczególności gdy skanowany materiał ma
    mozaikową strukturę.

    Marek

  • 22. Data: 2014-06-11 15:17:42
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 11. Juni 2014 02:27:45 UTC+2 schrieb 1634Racine:
    > Marek in news:ln7sed$1ua$1@node1.news.atman.pl

    > powiesz w pktach - jak?

    > skad podejrzenie?
    >
    > (jesli zatrzymal, to i sam ruszyl znowu, nie bylo sygnalu o sprawie)

    jesli nie mozesz powtorzyc skanowania to mozesz sprobowac:
    wydukowac to co masz w dobrej jakosci.
    jeszcze raz wydruk skanowac , ale nastaw w skanerze opcje do usuwania mory i rastra (
    descreen) i dobierz odpowiednia rozdzielczosc droga prob.
    ja kiedys robilem wiele skanow z ksiazki i przy jakiejs tam rozdzielczosci - o ile
    pamitam 150 dpi - rastr byl wyraznie oslabiony.
    sprobowac nie szkodzi.

  • 23. Data: 2014-06-11 16:22:10
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-06-11 15:17, XX YY pisze:

    > jesli nie mozesz powtorzyc skanowania to mozesz sprobowac:
    > wydukowac to co masz w dobrej jakosci.
    > jeszcze raz wydruk skanowac

    O rany! :-D

    To mi przypomina rozwiązanie takie jak z ładowaniem akumulatorków
    zastosowałeś :-D Trefna ładowarka, która niedoładowuje jednego z nich od
    czasu do czasu więc zamiast ją wymienić, to ładujesz dla pewności po 2x
    twierdząc, że masz i tak najlepszą możliwą :-D

    Poleć koledze zakup dobrego Epsona np. Pro 9880 za 24 tys. zł :-D Do
    tego jakiś porządny skaner a nie tanizna za mniej niż 10 000zł :-D
    Aha... plus kalibrator sprzętowy!

    Marek

  • 24. Data: 2014-06-11 18:21:36
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 11. Juni 2014 16:22:10 UTC+2 schrieb Marek:

    > O rany! :-D
    >

    > To mi przypomina rozwi�zanie takie jak z �adowaniem akumulatork�w
    >
    > zastosowa�e� :-D Trefna �adowarka, kt�ra niedo�adowuje jednego z nich od
    >
    > czasu do czasu wi�c zamiast j� wymieni�, to �adujesz dla pewno�ci po 2x
    >
    > twierdz�c, �e masz i tak najlepsz� mo�liw� :-D
    >

    > Poleďż˝ koledze zakup dobrego Epsona np. Pro 9880 za 24 tys. zďż˝ :-D Do
    >
    > tego jaki� porz�dny skaner a nie tanizna za mniej ni� 10 000z� :-D
    >
    > Aha... plus kalibrator sprz�towy!
    >

    > --
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Marek

    napisz cos z sensem prosze

  • 25. Data: 2014-06-11 18:25:21
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 7. Juni 2014 23:33:43 UTC+2 schrieb 1634Racine:
    > to jest skan fotografii z książki (bardzo kiepska reprodukcja juz w ksiazce,
    >
    > a wiec skan jest,jaki jest...):
    >

    > https://www.dropbox.com/s/go2vgmdhmibp74v/2.png
    >

    > czy poza banalna poprawa (chocby w irfan,ale mam tez dostep do PS):
    >
    > kontrast, moze troche gamma, można jeszcze cos sensownego wykombinowac, zeby
    >
    > to cudo jednak poprawic jakosciowo?

    masz ewentualnie nasteujaca droge postepowania:

    1. zdjecie wczatac do PS
    2. podniesc wielkosc obrazu dwukroetnie np z 3000*2000 na 6000*4000 px
    3. rozmyc obraz nieco rozmyciem gausowskim , ok 1-2 px ( eventualne plamkowanie)
    4. zredukowac wielkosc zdjecia do poczatkowej np do 3000*2000 px.
    5. dokonac korekty kontrastu.

    przyklad teraz zrobiony:

    http://spherapan.vot.pl/A.tif
    http://spherapan.vot.pl/B.tif

  • 26. Data: 2014-06-11 22:00:38
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-06-11 18:21, XX YY pisze:

    > napisz cos z sensem prosze

    Ok, do kolegi 1634Racine:
    Nie postępuj tak jak radzi XX YY. Użyj do korekt programu graficznego bo
    to właściwe narzędzie do tego celu.

    Marek

  • 27. Data: 2014-06-11 22:03:41
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 11 Jun 2014 06:17:42 -0700 (PDT), XX YY napisał(a):

    [...]
> [...]
    > ja kiedys robilem wiele skanow z ksiazki i przy jakiejs tam rozdzielczosci - o ile
    pamitam 150 dpi - rastr byl wyraznie oslabiony.

    Co ty bredzisz?! Głupszej rady niż powyższa nie dało by rady wymyśleć!

    Do potomności, nie czytajcie takich bzdur jak XX YY pisze, bo to
    przekracza ludzkie pojęcie. Idiotyzmy, debilizmy i inne -izmy.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 28. Data: 2014-06-11 22:18:07
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-06-11 18:25, XX YY pisze:

    > http://spherapan.vot.pl/A.tif
    > http://spherapan.vot.pl/B.tif

    Efekt określiłbym mianem masakry.
    Oto co ja osiągnąłem:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7aVA3d3N
    ubTM2VGM/edit?usp=sharing

    Marek

  • 29. Data: 2014-06-11 23:30:12
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 11. Juni 2014 22:18:07 UTC+2 schrieb Marek:

    > Efekt okre�li�bym mianem masakry.

> [...]

    Panowie , co jest ?
    co was tak zamurowalo.
    zarebski nie popuszczaj z wrazenia w portki.
    poza opryskliwymi postami nie potrafisz nic madrego wyslac. Nie mowiac juz o
    dylatenckim wrecz poziomie zdjec jakie robisz. w czym chcesz zabrac glos , jak ledwie
    co potrafisz.

    mechanizm jest nastepujacy.

    powierzchnia pomiedzy rastrem jest wieksza niz powierzchnia rastru,
    mnozac wzdluz i wszesz obraz zostaja wstawione przez interpolacje pixele
    proporcjonalnie do kwadratu powierzchni. A wiec pixeli pomiedzy rastrem przybylo
    wiecej niz pixeli w rastrze. Przez lekkie rozmycie gausem na granicy dochodzi do
    wymieszania , pixeli rastra ubywa stosunkowo szybciej niz pomiedzy rastrem , dlatego
    ze ich bylo mniej , a ubywa ich w tej samej liczbie co pomiedzy rastrem .
    a wiec udzial rastra zmalal. Powiekszylo sie nieco rozmycie obrazu .
    przez resampling w dol rozmycie maleje , staje sie niewidoczne.Zmalal jednak w
    ostatecznym obrazie udzial pixei rastra.
    praktycznie na zdjciu B raster zniknal.
    nuianse obrobki , czy poprawiac kontrast , odszumiac , wyostrzac , podbawriwac ,
    kazdy moze sobie sam wg wlasnej fantazji przeprowadzic.
    Istota jest ze wprowadzamy wiecej pixeli obrazowych niz rastrowych. szczegolow nie
    przybywa .

    na oryginalnym obrazie w nwatku otwierajacym rowniez raster wyraznie zmalal , tyle za
    zdjecie ma 25 mb wiec nie wysylalem.
    zerebski , jesli watpisz, to zapytaj pani w szkole od matematyki jaka jest roznica
    pomiedzy mnozeniem, dzieleniem a dodawaniem i odejmowaniem , a zaoszczedzisz sobie
    slinienia i byc moze mokrych spodni.

  • 30. Data: 2014-06-11 23:40:02
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Wed, 11 Jun 2014 14:30:12 -0700 (PDT), XX YY napisał(a):

    [...]

    No i wyszło szydło z worka, nie dość, że pisać po polsku potrafi na
    poziomie wczesnej podstawówki, to jeszcze ma zerowe pojęcie w temacie
    zdjęć i ich obróbki.

    Uprasza się o niewyciąganie z KFa.

    --
    pozdrawiam