  • 1. Data: 2014-02-08 22:37:33
    Temat: czy stara płyta główna ogranicza transfer ssd?
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    witam

    Pytanie do praktyków. Czy stareńka płyta główna, pod athlona 1
    rdzeniowego, z dwoma portami ata i czterema sata (sata jeden), może być
    "za słaba" do współpracy z dyskiem SSD (samsung840)? Za słaba to znaczy
    działa, ale dysk jest szybszy od interfejsu?
    Pozdrawiam
    ToMasz

  • 2. Data: 2014-02-08 22:50:58
    Temat: Re: czy stara płyta główna ogranicza transfer ssd?
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-02-08 22:37, Użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    > "za słaba" do współpracy z dyskiem SSD (samsung840)? Za słaba to znaczy
    > działa, ale dysk jest szybszy od interfejsu?

    Jeśli masz na myśli że dysk będzie szybszy od kontrolera i będzie
    musiał zwolnic dostosowując prędkość to owszem.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2014-02-08 23:35:45
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle RadoslawF napisał w sobota, 8 lutego 2014 22:50:

    > Jeśli masz na myśli że dysk będzie szybszy od kontrolera i będzie
    > musiał zwolnic dostosowując prędkość to owszem.

    Z tym, że dyski SSD stosuje się nie tyle ze względu na szybkość
    transmisji, co ze względu na czas dostępu. A na to już płyta nie
    powinna mieć wpływu.

    --
    Pozdrawiam, | Three switched witches watch 3 Swatch watch switches.
    | Which switched witch watch which Swatch watch switch?
    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi
    kolejnymi literami.

  • 4. Data: 2014-02-09 10:58:18
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 08.02.2014 Jan Stożek <c...@c...pl> napisał/a:

    > Z tym, że dyski SSD stosuje się nie tyle ze względu na szybkość
    > transmisji, co ze względu na czas dostępu. A na to już płyta nie
    > powinna mieć wpływu.

    Czas dostępu to taki "ping" :) A na sata1 będzie ciut wolniejszy bo
    po kabelku lecą nie tylko dane ale i polecenia. Ale ogólnie to ssd
    poprawi responsywność takiego sprzętu i to znacznie. Nawet bardziej
    niż nowoczesnego z dużą ilością ram gdzie się dużo buforuje.

  • 5. Data: 2014-02-09 11:32:43
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Sergiusz Rozanski wrote:

> [...]
    > poprawi responsywność takiego sprzętu i to znacznie. Nawet bardziej
    > niż nowoczesnego z dużą ilością ram gdzie się dużo buforuje.

    Czy jest sens montować SSD do starego laptopa z dyskiem ATA (paralell
    ATA) - ? CPU w tym sprzęcie to Celeron M 1.5 GHz, RAM 1,5 GB. Sprzęt ma
    tą "wadę", że po 7 latach eksploatacji wciąż nie chce się w nim nic
    zepsuć i jest na nim wszystko co potrzeba zainstalowane, skonfigurowane
    i działające.
    Ew. jakieś zalecenia co do dysków SSD na złącze ATA (PATA)?

  • 6. Data: 2014-02-09 12:20:02
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 09.02.2014 11:32, Poldek pisze:

> [...]
    > i działające.
    > Ew. jakieś zalecenia co do dysków SSD na złącze ATA (PATA)?
    ja tak zrobiłem i system przyśpieszył. Znaczy od kliknięcia myszką do
    uruchomienia czegokolwiek - czas był krótszy. niestety OCZ padł po nie
    całym roku, i sprzedawca (proline) oddał kase
    ToMasz

  • 7. Data: 2014-02-09 20:28:32
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-02-09 12:20, ToMasz pisze:

    > ja tak zrobiłem i system przyśpieszył. Znaczy od kliknięcia myszką do
    > uruchomienia czegokolwiek - czas był krótszy. niestety OCZ padł po nie
    > całym roku, i sprzedawca (proline) oddał kase

    "Niestety" nie dotyczy firmy OCZ. Padanie to ich normalne zachowanie :-D
    I tak zdziwiony jestem, że rok wytrzymał. U mnie max. 2 miesiące. Choć
    "padnięcie" najczęściej oznaczało spontaniczną utratę wszystkich danych
    a dysk po powtórnym zainicjowaniu pracował kolejne 2 miesiące...

    Odpowiadając na Twoje pytanie: system zawsze szybciej wstanie z SSD bo
    czas dostępu masz znacznie krótszy. Używam teraz podobny do Twojego SSD
    840 ale w wersji Pro. Transfery mam pod 500M - jak w katalogu. Mam dość
    nowoczesną płytę z 2 kontrolerami. Na drugim kontrolerze transfery są o
    połowę mniejsze. Tak więc SSD wymagają wysublimowanego kontrolera aby
    pokazać co potrafią. Nawet na nowoczesnej płycie nie musi być dobrze.

    Marek

  • 8. Data: 2014-02-09 21:10:34
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "ToMasz" <n...@n...neostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:52f6a39d$0$2155$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    > "za słaba" do współpracy z dyskiem SSD (samsung840)? Za słaba to znaczy
    > działa, ale dysk jest szybszy od interfejsu?

    SSD nie ma w Twoim przypadku sensu.(sata jeden),
    Po prostu i bez względu na to co Ci wcisną sprzedawcy SSD.

    --
    marfi

  • 9. Data: 2014-02-10 09:24:19
    Od: "Chris" <a...@g...pl>

    marfi nabazgrał(a):

> [...]
    > SSD nie ma w Twoim przypadku sensu.(sata jeden),
    > Po prostu i bez względu na to co Ci wcisną sprzedawcy SSD.

    Bez przesady, jest dużo szybciej tylko że nie osiągniesz pełnej wydajności.

  • 10. Data: 2014-02-10 10:58:25
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-02-09, o godz. 20:28:32
    Marek <p...@s...com> napisał(a):

    > Odpowiadając na Twoje pytanie: system zawsze szybciej wstanie z SSD
    > bo czas dostępu masz znacznie krótszy. Używam teraz podobny do
    > Twojego SSD 840 ale w wersji Pro.

    Samsung 840 i Samsung 840Pro to nie są podobne dyski. 840 Pro ma
    pamięci MLC a 840 zdecydowanie wolniejsze pamięci TLC. W efekcie o ile
    prędkość odczytu jest zbliżona to zapis dla 840 wersji 256GB to 240Mbps
    wobec 520Mbps dla wersji Pro. Przy IOPS to w ogóle kosmos: ~95.000
    wobec 1.000.000. Paradoksalnie od "zwykłego" 840 ciut szybszy jest
    starszy 830. Niestety magia cyferek powoduje że wielu ludzi kupi 840 bo
    nowsze musi być lepsze.

    Zdrówko