  • 101. Data: 2010-01-07 15:58:07
    Temat: Re: czy kto? ma zbędne stare klawiatury ps2 ?
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Maciek "Babcia" Dobosz"
    >Przy czym PS/1 też miały gniazda typu PS/2 dla klawiatury i myszki.
    >:-P

    Oczywiście. Bo, wbrew intuicji, PS/1 był wypuszczony po PS/2.

    (festiwal dinozaurów mamy ;->)
    --
    Kruk@ -\ |
    }-> epsilon.eu.org |

  • 103. Data: 2010-01-07 18:13:52
    Od: Zbylut <Z...@N...zzz>

    Mariusz Kruk zapodal(a):

    > Jassssne. Gdzie? (nie zabierając przy okazji backslashów, podkreśleń
    > i innych takich).
    > ATSD, szczytem perwersji był dla mnie któryś układ, który wymagał
    > pisania cyfr z shiftem. O, znalazłem, to było francuskie AZERTY.

    Wtrącając się: kiedyś mieliśmy ten temat ze znajomymi z 'niepoddańczych'
    krajów, którzy mają na swoich klawiaturach znaki narodowe. Oni obserwując
    nasza sytuację - czyli klawiaturę US ze znakami narodowymi z altem
    wykazywali pewną 'zazdrość' - twierdząc że jest to rozwiązanie uniwersalne,
    wygodne (np brak problemu z kupnem laptopa z właściwą klawiaturą), była
    też mowa o 'cyfrach z shiftem'. A także zdziwienie, że się oparliśmy pędowi
    do modyfikacji układu klawiatury:)
    Z czym się zgadzam, układ programisty jest bardzo dobry.

    --
    pozdrawiam, Zbylut

  • 102. Data: 2010-01-07 18:13:52
    Od: Zbylut <Z...@N...zzz>

    Szymon von Ulezalka zapodal(a):

    > Dobry/bardzo dobry dubbing jest cholernie trudny do zrobienia- a wiec
    > i drogi. Lektor jest tani. Napisy sa jeszcze tansze, ale polanalfabeci
    > by sie burzyli (pomijajac ludzi ktorzy np nie sa w stanie czytac bo sa
    > slepi etc- ale takowych jest mniejszosc jakby nie patrzec).

    masz całkowitą rację. Najlepsza byłaby możliwość wyboru: lektor/napisy.
    Niemiecki dubbing to blaza :)

    --
    pozdrawiam, Zbylut

  • 104. Data: 2010-01-12 00:05:37
    Od: "Michal AKA Miki" <j...@...onetu.pl>

    Użytkownik "Zbylut" <Z...@N...zzz> napisał w wiadomości
> [...]
    > pędowi
    > do modyfikacji układu klawiatury:)
    > Z czym się zgadzam, układ programisty jest bardzo dobry.

    Ja tez uwazam, ze uklad programisty jest bardzo dobry, ale glownie dla
    programisty :)
    Tudziez dla osob, ktore nie uzywaja za bardzo polskich liter...
    Osoby uzywajace polskich znakow juz sie oczywiscie przyzwyczaily, ale to nie
    znaczy, ze da sie zrobic lepszych (bardziej ergonomicznych) ukladow. Ale
    tutaj nie da sie kopiowac od innych, bo kazdy z krajow ma inne warunki (np
    inna liczbe znakow spoza lacinskiego alfabetu).

    Co ciekawe - ostatnio robilismy testy z nietypowa klawiatura - prostokat
    zblizony do kwadratu, klawisze jeden pod drugim (a nie po skosie, jak to
    jest w normalnych) oraz uklad abcdefg (czyli jak leci - czasem takie
    klawiatury spotyka sie na stacjach benzynowych).
    I smiesznie wyszlo, bo najbardziej narzekaly osoby, ktore najmniej maja do
    czynienia z komputerem, pozostale jakos sobie radzily.

    Pozdrawiam
    Michal

  • 105. Data: 2010-01-12 08:53:20
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Tue, 12 Jan 2010 01:05:37 +0100, "Michal AKA Miki"
    <j...@...onetu.pl> wrote:

> [...]
    >I smiesznie wyszlo, bo najbardziej narzekaly osoby, ktore najmniej maja do
    >czynienia z komputerem, pozostale jakos sobie radzily.

    Część nawigacji samochodowych ma klawiatury w takim układzie. Ja po
    ponad 20 latach pisania na klawiaturach w układzie QWERTY mam problem
    by szybko na takiej wprowadzić nawet krótkie info typu np. nazwę
    ulicy. Odruchowo szukam liter tam gdzie ich nie ma. ;-)

    Zdrówko

  • 106. Data: 2010-01-13 15:27:18
    Od: Zbylut <Z...@N...zzz>

    Michal AKA Miki zapodal(a):

    > Ja tez uwazam, ze uklad programisty jest bardzo dobry, ale glownie dla
    > programisty :)
    > Tudziez dla osob, ktore nie uzywaja za bardzo polskich liter...

    kwestia przyzwyczajenia. Przecież sam qwerty jest mało efektywny, ale się do
    niego przyzwyczailiśmy

    > Osoby uzywajace polskich znakow juz sie oczywiscie przyzwyczaily, ale to nie
    > znaczy, ze da sie zrobic lepszych (bardziej ergonomicznych) ukladow. Ale

    pewnie że się da. Ale używając układu US odchodzi nam masa kłopotów - głównie
    z zakupami sprzętu za granicą.

    --
    pozdrawiam, Zbylut

  • 107. Data: 2010-01-25 21:51:27
    Temat: Re: czy ktos ma zbędne stare klawiatury ps2 ?
    Od: ąćęłńóśźż <j...@g...pl>

    Nawet przy takiej siedzę.
    Niestety duże polskie litery to porażka (trzeba wstukiwać dwuetapowo ogonek z prawym
    altem i literę).

    W sumie w jakimś standardzie przydałby się znak złotego jako zł, ale jako jeden znak,
    a nie dwie litery.
    Na maszynach do pisania zł było jako jeden znak (poza jakimiś małymi walizkowymi).
    JaC

    -----

    | My też mieliśmy własne wersje klawiatury, układ znaków był taki sam jak w maszynach
    do pisania, na początku lat 90-tych bardzo
    często widywałem takie klawiatury.

  • 108. Data: 2010-01-26 14:03:45
    Od: " 666" <j...@W...gazeta.pl>

    OIDP:

    Cena klawiatury od IBM była stare 4,6 mln PLZ czyli dzisiejsze 460 zł przy
    tamtej starej sile nabywczej, podobna niewiele niższa była cena w Dellu.

    Olivetti za to był za 1,6 mln PLZ, czyli powiedzmy 160 zł.

    Strasznie trudno było kupić, m.in. dla Sejmu dostarczali.

    Niestety obydwa obecne układy klawiatury mają spore wady, w tzw. polskim
    (maszynistki) m.in. fatalne wpisywanie dużych liter, przydałoby sie
    połączenie obydwu standardów maszyniski i programisty w jeden (małe litery
    bezpośrednio na klawiaturze jak u maszynistki, dodatkowo znaki zł i
    paragrafu, a duże litery z Shift-em i ALT-em jak u programisty).

    Dodatkowo przydałyby się mapowania klawiatur brytyjskiej i niemieckiej do
    polskich znaków z prawym ALT-em, żeby nie trzeba było takich klawiatur
    wyrzucać lub oklejać.

    Niestety czarny sen Mikołaja Reja:

    Zycz Polacy jak gęsi i swojej klawiatury nie maja, to wujek Bill zrobił co
    chciał po swojemu.

    -----

> [...]
    > Ale sie nie sprzedawaly.
    > Za to cena takiej osobnej klawiatury przekraczala cene US co najmniej
    trzykrotnie.
    > Nie ma co zapominac tez, ze na poczatku komputerow uzywali tylko osoby
    > powiazane z informatyka, a maszynistki przesiadly sie na komputery duzo
    pozniej.
    > Dlatego standard plprog powstal dla innej grupy docelowej.
    > I jest on duzo wygodniejszy ze wzgledu na programowanie w jezykach
    stworzonych na bazie US.
    > O polskich znakach w komputerach bylo sporo pozniej, stad adaptacja
    istniejacych standardow do polskich strzech.
    > Tak czy siak - dzisiaj masz niemal pelna swobode.
    > Mozesz spokojnie zamowic sobie np. laptop DELLa, Lenovo czy HP z klawiatura
    w ukladzie 214 i w takim ukladzie pisac.
    > Nie wspominajac o klawiaturach do PC.
    > I mozesz namawiac, zeby tego ukladu uzywali inni :)
    > Chociaz ja doceniam plprog w korporacyjnych zastosowaniach, szczegolnie
    podczas uzywania korporacyjnych standardow (WIndows XP US + lokalne MUI).
    > Widze, jakie problemy maja francuscy i niemieccy informatycy jak napotykaja
    na standard US :)

  • 109. Data: 2010-01-26 14:16:47
    Od: " 666" <j...@W...gazeta.pl>

    Układ programisty (i inne zresztą też) kompletnie niepotrzebnie dubluje znaki
    +, -, /, * i . lub,.

    Zmarnowane sześc miejsc na klawiszach.

    A bardzo by się przydał paragraf (na numerycznej już się nauczyłem palcować z
    pamięci, na laptokowej jeszcze nie i nie wiem, czy się da) oraz znak stopni
    (kątowych, Celsjusza) i zł (jako jeden pojedynczy znak).

    -----

  • 110. Data: 2010-01-26 14:20:55
    Od: " 666" <j...@W...gazeta.pl>

    QWERTY powstał po to, żeby jak NAJWOLNIEJ pisać, bo się dżwignie od czcionek
    w mechanicznych maszynach do pisania zderzały.

    A i tak mamy XXI wiek i standardem powinno być już dyktowanie zamiast
    wstukiwania, no przynajmniej dla kawalerów i starych panien w domu ;-))

    -----