  • Data: 2012-04-18 01:35:41
    Temat: Re: czy gdyby usenet padł
    Od: n...@m...invalid szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 17.04.2012 r. 18:08, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > Nie gdyby padł, a już padł. 10 lat temu tu było zycie. Teraz większość
    > grup jest martwa. Kilka o silnej tradycji się trzyma, ale też coraz
    > bardziej się wykruszają dyskutanci.
    >
    > Serwery też są stopniowo wyłączane. Onet wyłączył swój, WP wyłączyła.
    > Interia chyba jeszcze działa, ale tam już od dawna działało marnie i
    > gubiło listy. W tej chwili jedynie Gazeta.pl jeszcze utrzymuje serwer w
    > Polsce z większym rozmachem. Ale pewnie i oni, wzorem onetu niedługo
    > wyłączą i wtedy już nie zostanie nic (niby jest jeszcze neostrada, ale
    > to serwer tylko dla klientów TPSA).

> [...]
    To ciekawy temat do dyskusji, choć NTG.
    Można uważać, że centralizacja i uwłasnościowienie Internetu postępuje
    przez Facebook itp., ale wciąż są i będą ludzie (może ich proporcja do
    ogólnej populacji jest constans?) zainteresowani podtrzymaniem tej
    technologii -- tak, jak nadal istnieją adepci HAM-radio -- ze względu na
    jej "niehierarchiczność" (egalitaryzm raczej), może przez inne przyczyny
    -- w końcu Fejsa może mieć każdy (jest darmowy, bo dziś cyfrową
    tożsamość można zmierzyć w walucie a nie w szanonach), a czytnik newsów
    trzeba skonfigurować. Niemniej FB (i inne własnościowe social networki)
    ogłaszają się dysponentami de iure i de facto prywatności/danych swoich
    użytkowników, przez co niektórzy nigdy tego nie zaakceptują.
    Wiem o kręgach wolnościowych (z A w kółku), w których toczyła się
    dyskusja o postawieniu nowych węzłów Usenetu w .eu i .pl.
    Poza tym, wieszczycie śmierć Newsów z PoV usera polskiej części -- a jak
    wiadomo, Usenet rozpina się na cały glob -- np. anglojęzyczne grupy
    (programistyczne także) wciąż jeszcze tętnią ruchem. Powstaje zresztą
    oprogramowanie, które chce Newsy wprowadzić w XXI wiek -- to jest m.in.
    GMANE i inne bramki oraz nowe Google Forums (unifikujące NNTP z Web2.0).
    Z ich pomocą i bramkami News<->Fidonet ma (no, miało) się dostęp z
    takiego Chromium-15.0 do modemowych BBSów powstałych dekady temu!
    Dodatkowo, wiodący producenci softu (e.g. Microsoft, przytoczony GNU)
    trzymają swoje serwery i hierarchie z tego co wiem po dziś dzień. Dla
    ludzi mających styczność z techniką mają więc wciąż zastosowanie.